12V 4KW 4poler?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

12V 4KW 4poler?

Inlägg av Gimbal »

Håller på så smått med att montera en bogpropeller vars motor är på 12V 4KW samt har 4 anslutningar. Nu är jag inte särskilt hemma på motorer i den här dimenchangern men jag antar att 2 poler går till stator och två till rotorn.?

Om det nu är så, hur mycket av strömmen går i statorn och hur mycket går i rotorn normalt sett, dvs det är med tanke på kabelarean som jag är lite nyfiken. Manualen som följer med tycker att man ska ha 95kvadrat på alla fyra kablarna, känns som kanske lite overkill då jag siktar på korta kablar (strax under metern).

Har inte motorn tillgänglig för mätning för tillfället.
blueint
Kontakt:

Re: 12V 4KW 4poler?

Inlägg av blueint »

12V 4 kW = 333 Ampere. Måste bli brutala förluster och utrustningar ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

brukar väl vara seriemotorer så samma ström i både rotor och stator, men fyra trådar för att kunna polvända en av dom för att ändra rotationsriktning
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

blueint skrev:12V 4 kW = 333 Ampere. Måste bli brutala förluster och utrustningar ;)
Japp, därför man behöver rejäla kablar, rejäla blybatterier och inte använder den så många sekunder åt gången. :)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Håller på den grymme.
Plus på ena ankaranslutningen, koppla den andra till ena fältanslutningen och andra fältanslutningen till jord.
Byt plats på fältanslutningar eller ankaranslutningar för att byta rotationsriktning
Anledningen till att den heter 4polig är att det är fyra magnetpoler i fältet och ankaret.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En seriemotor, så är det nog, lite synd att samma ström ska behöva gå fram och tillbaka 2 gånger till motorn. (Reläboxen för styrningen sitter en ca 0,7m ifrån).

Dock behövs det väl egentligen inte så stora batterier? Bara de klarar att leverera strömmen den korta tid som behövs. Har tänkt att använda två startbatterier a ca60-70Ah som kommer att sitta runt 4m isär. Ett nära bogproppen, och ett lite närmare dieselmotorn. Dessa kommer vara ihopkopplade med (troligen) 50kvadrats kabel. Sen lutar jag åt 70kvadrat från främre batteriet till reläboxen.

Säg att jag kör med bogen i 30 sekunder totalt vid någon manöver (ganska länge), då motsvarar det 333A * 30sek = 2,775Ah vilket ju inte är särskilt mycket...

(med "4 poler" så menade jag i det här fallet att det finns 4 anslutningar på motorn)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jo, det är mycket om man ska ta ut dessa 2.7 Ah på 30 sekunder - blybatterier brukar basera sin Ah på 20 timmars urladdningstid - i vissa fall 10 timmars urladdningstid. Ju mer ström man tar ut desto mindre 'tillgänglig' Ah finns att tillgå innan spänningen sjunker kraftigt.

titta tex. databladet på biltema 18-413, 18 Ah batteri (klarar iofs. 360 ampere under 30 sekunder - men frågan är vad det är för spänning kvar då... det är vart fall meningslöst att belasta mer än att polspänningen halveras - det är när man lastar till halva spänningen som man når effektmaximum med lika stor effektutveckling i batteriet som i lasten.)
)
- det är i princip bara att skala upp kurvorna med större Ah för större batterier. - dessa kurvor stämmer ganska väl med verklig test som jag har utfört (på just biltemabatteri) och är nära identiska med 'märkesbatterier' som Yuasa - kort sagt byggsättet som 'telecombatteri' ger en viss karaktär och skiljer inte så mycket mellan märkerna.

AGM-batterier som dessa är kan ofta lämna betydligt större del av sin kapacitet på kort tid än motsvarande blybatterier med fri vätska - och gelbatterier är oftast sämst på att lämna stora strömmar på kort tid... skall man ha väldigt mycket ström på kort tid så kanske man bör titta på Optima - som också är AGM-batteri fast för fordon och marinbruk.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja lite större batteri än 18Ah hade jag tänkt mig iofs, lutar nu starkt åt ett par "marint startbatteri" från jula på dryga 70Ah a 599:-. Bra pris iallafall, får hoppas att batteriet är hyffsat.
Norpan

Inlägg av Norpan »

>(med "4 poler" så menade jag i det här fallet att det finns 4 anslutningar på motorn)

Jahaja, du menade så.
Å andra sidan är det ganska stor risk att den är 4pol inuti åxå.

Känns som lite små batterier du tittar på, det går illa åt dem när man belastar hårt.
Å andra sidan minskar ju strömmen en del om du har långa och tunna kablar till motorn.
70 kvadrat är inte så tjockt om du har 2*4m + vad det nu går åt till frambackomkopplingen och det ska gå 300A i.

Kolla lite på cca-värdet på batterierna om du har flera batterier att välja mellan, högre ~bättre.
Nu kommer du antagligen att få ut mer ström än vad cca säger, eftersom jag antar att du inte ska använda propellern på vintern.
Kommer inte riktigt ihåg förutsättningarna men det är nåt liknande strömmen man får ut vid 15-20 minusgrader utan att polspänningen går under runt 7-8Volt nånstans i nån halvminut eller så.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja risken är väl att batterierna inte är av allra bästa kvalisort med tanke på priset, men det ska ju ändå vara dryga 140Ah tillsammans.

Jula anger "Kallstartström 640 A" Och det är ungefär all data som finns. Två sådana i parallell borde väl klara sig hyfsat? (Även om de står några meter isär med "klen" 50kvadrat emellan)

Tänker lite så här, om jag tack vare kraftiga uttag bara får en tredjedel så är jag nere på ca 45Ah, sen plockar jag bara ut hälften av det så blir det 22Ah vilket motsvarar ca 4minuters drift. Normalt sett så kör man nog bara några få sekunder i taget, så det borde klara sig med god marginal...eller?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Detta låter lite som en sån där mjölkbilsmotor.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Missade att du skulle ha två batterier, känns mycket bättre då.
För batteriernas skull är det bättre om du har långa och tunna kablar frågan är ju bara om motorn puttar så mycket som du vill.
Men det märker du ju med tiden, räcker inte motoreffekten är det ju bara att lägga dit fler kablar parallellt. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

se till att kablarna kan kyla sig på rimlig tid och inte är buntat och inpetad i någon plaströr och genomföring bara ;-)

kablarna här fungerar som seriemotstånd liksom
Skriv svar