LED duschantag.. Hur funkar det?
Re: LED duschantag.. Hur funkar det?
tack för ditt snabba svar..
kan nån annan förklara hur den kan lysa genom att vattnet rinner genom.

kan nån annan förklara hur den kan lysa genom att vattnet rinner genom.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Från länken:
"Lampan drivs av vattnet som strömmar igenom"
Kort sagt så är det vattnets rörelseenergi som omvandlas till elektrisk energi.
Hur det går till i just det här fallet är nog svårt att svara på utan att plocka isär en sådan,
men rimligtvis så finns det en spole och magnet i någon form:
Det kan vara klassisk turbin med generator, eller en liten roterande paddel/propeller som har en magnet på sig och en spole i runt om. Det finns även en metod där man använder ett slags band som vibrerar och som sätter magneter i rörelse. Den metoden har jag visserligen bara sätt när det gäller vind till el och jag tror inte att det används ett så "exotiskt" sätt i den här produkten.
"Lampan drivs av vattnet som strömmar igenom"
Kort sagt så är det vattnets rörelseenergi som omvandlas till elektrisk energi.
Hur det går till i just det här fallet är nog svårt att svara på utan att plocka isär en sådan,
men rimligtvis så finns det en spole och magnet i någon form:
Det kan vara klassisk turbin med generator, eller en liten roterande paddel/propeller som har en magnet på sig och en spole i runt om. Det finns även en metod där man använder ett slags band som vibrerar och som sätter magneter i rörelse. Den metoden har jag visserligen bara sätt när det gäller vind till el och jag tror inte att det används ett så "exotiskt" sätt i den här produkten.
tack jimmy o johano
tänkte det kanske var nått sånt.
windbelt verkar vara för lite större applikationer om jag fattat rätt.
tänkte det kanske var nått sånt.
windbelt verkar vara för lite större applikationer om jag fattat rätt.
Det finns ett fysikaliskt fenomen där en vätska/gas strömmar igenom en punkt som är magnetiserad så uppstår en spänningspotential.
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_flow_meter
Kanske inte räcker för att driva i detta fall iofs
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_flow_meter
Kanske inte räcker för att driva i detta fall iofs

Det borde ju finnas en liten ström av joner i vattnets riktning vilket kan ge upphov till ett litet magnetfält. Dock känns det som en tillräcklig matningsström bara klämmas fram med en mekanisk generator. Är det ingen som kan skruva isär ett sådant handtag och phota lite!
- FormerMazda
Har ett sånt duschmunstycke hemma, fin julklapp!
Hur som, det behövs inga mängder vatten att strömma igenom innan LEDsen börjar lysa. Och sätter man munstycket mot örat (helst med vatten duschandes FRÅN örat
) så hörs ett litet vinande ljud i den.
Ljuset ur just denna produkt är faktiskt riktigt starkt! Lyser utan problem upp duschutrymmet! Skoj sak!

Hur som, det behövs inga mängder vatten att strömma igenom innan LEDsen börjar lysa. Och sätter man munstycket mot örat (helst med vatten duschandes FRÅN örat

Ljuset ur just denna produkt är faktiskt riktigt starkt! Lyser utan problem upp duschutrymmet! Skoj sak!
Funkar den så att den har en fast nyans för varje temperatur-steg?
Jag kunde inte riktigt avgöra från filmen om det var så eller om den gör som vattenmunstycket, som bara switchar binärt mellan helrött och helblått.
Den verkar ju tona mellan färgerna, men är det för att den följer temperaturen analogt, eller är det bara en toner-effekt när den växlar färg vid en brytpunkt?
Jag kunde inte riktigt avgöra från filmen om det var så eller om den gör som vattenmunstycket, som bara switchar binärt mellan helrött och helblått.
Den verkar ju tona mellan färgerna, men är det för att den följer temperaturen analogt, eller är det bara en toner-effekt när den växlar färg vid en brytpunkt?
- FormerMazda
Jag brukar ju själv mest bara duscha i en temp: jättevarmt! Men jag tror faktiskt den blandar analogt så att säga.
För både röd och blå kan lysa samtidigt till exempel.
Lyssnade lite nogrannare sist förresten, och det låter som nåt snurrar fort där i, så nån typ av turbin är det väl då.
För både röd och blå kan lysa samtidigt till exempel.
Lyssnade lite nogrannare sist förresten, och det låter som nåt snurrar fort där i, så nån typ av turbin är det väl då.
- FormerMazda
Rättar mitt inlägg ovan efter att nu ha utfört ett högst vetenskapligt test i duschen:
Den blandar inte analogt. Den har fasta lägen, sen fade:ar den mellan lägena.
Den blandar inte analogt. Den har fasta lägen, sen fade:ar den mellan lägena.
Aha.
Coolt, men inte riktigt så coolt som det kunde ha varit, då.
Coolt, men inte riktigt så coolt som det kunde ha varit, då.
- FormerMazda
Näe, fast tillräckligt ändå. För man ställer ju oftast bara in en temp och duschar med den sen. 

Ja, men det är ju samma färg på hela temperatur-spannet som triggar den dioden.
Så man kan inte lära sig en färgnyans som är favorit-temperatur.
Fast det kanske var för nördigt för att vara kommersiellt gångbart...
Så man kan inte lära sig en färgnyans som är favorit-temperatur.
Fast det kanske var för nördigt för att vara kommersiellt gångbart...