Brushless DC fläktmotor
- SeniorLemuren
Brushless DC fläktmotor
Hej, Jag är nu i det här forumet och hoppas på lite hjälp med olika elektroniska frågor. Jag är elektroingenjör och kanske själv kan bidra med ett och annat när jag kommer igång. Mitt problem nu är att få igång ett gäng BLDC fläktar på upptill 12 volt 0,5 Amp 3 fas. Jag har ett antal fläktar som skall användas till klimatstyrning i en större fritidsbåt. Jag vet att man kan köpa färdiga drivar men min ekonomi är begränsad så jag söker efter ritningar byggbeskrivning, kretskortsunderlag till en enkel driver för mina behov, Jag tänkte att bygger man flera på en gång så kan man hålla ner kostnaden. Kanske någon annan i forumet är intresserad av en sådan driver oxo.
mvh
mvh
- rysshack.se
- EF Sponsor
Re: Brushless DC fläktmotor
Jag hittade rätt utförliga beskrivningar på hur motorstyrningar gick till med pic microcontrollers på microchips hemsida.Länk till beskrivning
Det finns ännu fler beskrivningar på deras hemsida om man kollar runt lite.
Jag köpte själv en liten borstlös motor för att bygga en kontroller för skojjs skull..... har dock inte fått igång den än
Det finns ju lite olika sätt att bestämma positionering av motorns axel.
Vissa motorer har halleffektsensorer, medan andra (som bland annat den jag köpte) inte har några aktiva sensorer, utan man måste känna av backspänningen som blir i motorn för att bestämma positionering.
Det finns säkert någon som byggt tidigare här i forumet, men skulle gärna se kod och uppbyggnad av en fungerande kontroller jag med! =)
Det finns ännu fler beskrivningar på deras hemsida om man kollar runt lite.
Jag köpte själv en liten borstlös motor för att bygga en kontroller för skojjs skull..... har dock inte fått igång den än
Det finns ju lite olika sätt att bestämma positionering av motorns axel.
Vissa motorer har halleffektsensorer, medan andra (som bland annat den jag köpte) inte har några aktiva sensorer, utan man måste känna av backspänningen som blir i motorn för att bestämma positionering.
Det finns säkert någon som byggt tidigare här i forumet, men skulle gärna se kod och uppbyggnad av en fungerande kontroller jag med! =)
- SeniorLemuren
De fläktar jag har är från gamla datorer och saknar hallsensorer så det måste bli drivare som känner emk:n. Hoppas någon i forumet har byggt och testat och som vill dela med sig.
De fläktar jag har är från gamla datorer
Är du verkligen helt säker på att det är 3-fas du har? Det absolut mest vanliga för vanliga datorfläktar är att de är 1-fas då de består av 4 spolar där 2 är i serie där sedan dessa spolsektioner switchas av eller på beroende på om en hallsensor detekterar en magnetpol eller ej på rotoron. Har inte sett en enda datorfläkt som inte haft någon typ av halssensor i sig för detektering av detta, de som har ett drivchip har oftast detta integrerat i sig och syns då inte och detta ser man inte för sällan på nyare fläktar.
Om det mot all förmodan är en 3-fas motor du kommit över så skulle du kunna köpa 3-fas kontrollers som använd inom hobbyflyg. I Sverige är de rätt dyra men i Kina och från nätet så kan du köpa de som klarar 18A för runt 100:- inkl frakt. Sedan tillkommer visserligen en styrkrets till dessa som man dock kan göra själv för någon tia.
Är du verkligen helt säker på att det är 3-fas du har? Det absolut mest vanliga för vanliga datorfläktar är att de är 1-fas då de består av 4 spolar där 2 är i serie där sedan dessa spolsektioner switchas av eller på beroende på om en hallsensor detekterar en magnetpol eller ej på rotoron. Har inte sett en enda datorfläkt som inte haft någon typ av halssensor i sig för detektering av detta, de som har ett drivchip har oftast detta integrerat i sig och syns då inte och detta ser man inte för sällan på nyare fläktar.
Om det mot all förmodan är en 3-fas motor du kommit över så skulle du kunna köpa 3-fas kontrollers som använd inom hobbyflyg. I Sverige är de rätt dyra men i Kina och från nätet så kan du köpa de som klarar 18A för runt 100:- inkl frakt. Sedan tillkommer visserligen en styrkrets till dessa som man dock kan göra själv för någon tia.
- SeniorLemuren
Bra fråga. Jag hittar ingen teknisk info om dessa på nätet. De har 3 anslutningssladdar och heter Sanyo Denki 109r1212t1h142. vid ohm-mätning har jag nu konstaterat att det inte är tre faser, så frågan är hur dessa tre ska kopplas in. 2 olika resistanser går att mäta upp men bara i ena riktningen så det verkar vara dioder insyltade. Det är ca 1800 ohm mellan svart och röd i ena riktningen (röd +) och oändligt i andra riktningen. Mellan svart och gul är det omvänt ca 1600 ohm (gul +) och oändligt i andra riktningen. Mellan röd och gul är det oändligt i båda riktningarna?? Nån som vet?
Du mäter ju på matningen, det blir bara konstigt med Ohmmätning på halvledare för det är för låg mätspänning om du har en mätare tillverkad efter början på 80-talet.
Antagligen är röd +, gul rotationssignal och svart 0.
Antagligen är röd +, gul rotationssignal och svart 0.
Japp så är det, den gula kapeln är en utgång som visar varvtalet. Inte nödvändigtvis RPM utan det kan vara delat med 2 eller 4 eller allt mellan himmel och jord ibland, denna behöver dock inte vara inkopplad för att fläkten skall fungera. Det kan i väldig sällsynta fall även vara en kabel för vartalsreglering men då brukar fläkten normalt ha 4 kablar.
- SeniorLemuren
Ok. fläkten går enbart genom att ansluta svart och röd men den verkar inte ge full effekt. märkströmmen är 0.48 Amp vid 12 volt. Den tar ca 0.2 Amp vid 12 volt. Kollade i oscilloskopet och den gula verkar ge 1 puls per varv.
De där stämplade 0.48 A indikerar vad fläkten kan dra som absoluta max som tex precis när den startar eller om fläkten hindras från att gå runt medan den är igång men det kan skilja en del ändå från det värdet det är inget exakt. Fläkten drar mer ström precis när den startar än när den är igång så 0.2A vid drift skulle mycket väl kunna vara fullt normalt.
Ja att den gula ger en puls per varv så är det onekligen en varvtalskabel vilket är det vanligaste.
Ja att den gula ger en puls per varv så är det onekligen en varvtalskabel vilket är det vanligaste.