LED's vs Powerleds

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
diman
EF Sponsor

LED's vs Powerleds

Inlägg av diman »

Hej
Jag läste rätt mycket, men förstår fortfarande inte. Ursäkta en n00bfråga.
Kan någon förklara det i klartext.

Vad skiljer vanliga LED's och Powerleds
Förutom ljusstyrkan, så förstår jag att det skiljer sig i sätt att driva
var och en. Konventionell drivning ( + _led_led_motstånd_ - ) passar inte powerleds, varför ?
varför ska man ha s.k. drivare och kan man skippa dem.
behövs det en drivare per powerled ? för jag läste en powerled konsumerar 350 mA och en drivare ger ut lika mycket...

tack
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: LED's vs Powerleds

Inlägg av Micke_s »

De skiljer sig egentligen inte alls.
Vid högre strömmar så blir drivningen bara svårare att bygga.

Du kan se det som t.ex. en 1w julgransljus och en 100watt H4 lampa, fast istället för spänningsstyrning så behöver man strömstyrning.
Och självklart så är det lättare att driva julgransljuset
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har själv inte kollat på powerleds men jag har hört att man får ta kylning i tanke också. För större effekt kanske en kylfläns på baksidan är ett måste.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Om en vanlig LED på 3V/20mA har en effekt på 0,06W, vilket gör att förlusten hos motståndet ganska försumbart i de flesta fallen.

Men när du har en PowerLED på ett par watt, som kanske käkar 350-1000mA, då blir det helt plötsligt en massa förlusteffekt över motståndet, vilket också gör den ev. energibesparingen ganska döfödd.

Då använder man en switchad drivare, buck-puck, eller allt vad som finns, som inte behöver svettas bort överflödigheten bara.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Jag håller med föregående inlägg och vill tillägga..

Den stora skillnaden mellan powerleds och vanliga små-leds är att de har en dedikerad avledning av värmen, inte bara genom strömledarna som små-ledsen.

Det går att driva powerleds via motstånd som vanliga små-leds. Det får ofta vara lite kraftigare motstånd som tål att par watt. Anledningen till att det inte är så lämpligt är att powerleds arbetar med med såpass hög effekt att de utvecklar betydande värme och när lysdioden blir varm så sjunker spänningsfallet över den och detta medför att strömmen genom den ökar vilket medför att den blir ännu varmare och riskerar att gå sönder. Jag ser det som att powerleds arbetar nära gränsen för vad de tål med små marginaler men kan hantera detta med en bra värmetransport och strömreglering. Om du vill driva dem via motstånd rekomenderar jag att lägga dig på lägre ström, för tex en powerled som "tål" 350mA kan det vara lämpligt att lägga sig på ca 200mA när du räknar ut motståndet. När den kommer upp i temperatur kommer strömmen genom den kanske ligga närmare 300mA.

Du behöver inte ha en drivare per powerled, du kan seriekoppla dem så mycket som drivarens spänning klarar. Om tex drivaren ger 350mA och 12V så kan du driva upp till 3 st seriekopplade powerleds och strömmen genom dem kommer vara 350mA.
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

okej, nu förstår jag lite mer.

så egentligen är det enda syftet med drivern är att begränsa utströmmen till 350mA utan att utveckla tonvis med värme som ett effektmotstånd skulle ha gjort ?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nja, huvudsaken för en driver är att ge en specificerad ström oavsett spänningsvariationer. Om det sedan råkar vara en switchad driver, så blir det även mindre effektförluster. Det blir det inte med en linjär driver.
erikbrannlund

Inlägg av erikbrannlund »

Om jag får inflika en liten fråga om switchade drivers. Kan man kombinera en sådan med PWM-reglering av LED:en och i så fall hur?

/Erik
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Är det inte bättre isåfall att styra driverns ström?

Det kan ju i sin tur göras med PWM, om man nu känner för det. Men det är ingen direkt effektvinst att göra det isåfall. Styrningen av drivern drar troligen ingen effekt att tala om, så att göra det analogt eller med PWM spelar ingen större roll effektmässigt.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Observera att ett batteripack ger olika spänning beroende på var i livet det är.

Tex går ett NiMh batter från 1,2V (100%) till 0,8V (0%).

Anta att lysdioden vill ha 3,2V ... ett batteri pack på 4st celler ger då 4,8V -> 3,2V hur ska du beräkna motståndet? En driver kan klara av detta på ett bättre sätt.

Du kan blanda ganska friskt utan att det gör något. Jag har tex en ficklampa med 15st 1W dioder.
Skriv svar