Liten signalförstärkare, Hjälp med design!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wargert

Liten signalförstärkare, Hjälp med design!

Inlägg av wargert »

Hej!

Jag har en gammal National Panasonic radio. Den har ingen kassetbandspelare och har bara en högtalare (mono). Den har ett fin retrostil och skulle vilja använda den lite mer. Men just nu kan man ju bara lyssna på radio. Detta vilja jag nu ändra på genom att även kunna spela upp musik från mobiltelefon eller mp3spelare.

Den har redan en signalingång av äldre modell. Inte RCA utan 5 pin hona.
Problemet uppstår då jag kopplar in en extern spelare. Ljudet är alldeles för lågt och för att höra i normalvolym krävs högsta volym på både radio och extern ljudkälla.

Så det som skulle behövas här är en lite förstärkare förstärker upp ljudsignalen. Den bör även klara följande:

-Den bör vara så pass liten att jag kan klämma in den i radion.

-Den ska kunna drivas av batterikällan som består av fyra stycken1,5 Volt C LR14 batterier
eller direkt från transformatorn.

-Någons reglering av förstärkningen bör finnas då det är svårt för mig att avgöra hur svag
signalen egentligen är.

-Energisnål då jag ska använda radion med batteri.

Jag undrar om det är någon här på forumet som kan hjälpa mig med en design till detta lilla projekt?

//Tack på förhand Niklas!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Liten signalförstärkare, Hjälp med design!

Inlägg av psynoise »

http://en.wikipedia.org/wiki/Op-amp

Den vanligaste komponenten för att fixa sådanna här problem.
wargert

Inlägg av wargert »

Nåt i del stilen bör det vara men jag har ingen aning vilken modell jag behöver och hur jag gör så att den inte förstärker för mycket. (Har för mig att dom förstärkte flera hundratals gånger)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Se den icke-inverterande kopplingen på wikepedia sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Op-amp#Non ... _amplifier

Man använder återkoppling för att kontrollera förstärkningen. Lämpligen använder du en trimpotentiometer för R2 för att ställa in förstärkningen. Sen borde du välja en operationsförstärkare som fungerar bra med enkelmatning, brukar finnas kopplingsexempel i databladen.
Gästaren

Inlägg av Gästaren »

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Bra schema, även bias spänning så att du slipper dubbelmatning. Dock borde du välja en operationsförstärkare med rail-to-rail pga den låga matningspänningen, med en LM741 kommer det inte att fungera alls.
wargert

Inlägg av wargert »

Bra schema med alla komponenter utsatta med värden! Som jag förstår behöver den mellan 9 - 15 V för att fungera, jag har ju 4 st 1,5 batt i serie. Vad betyder rail to rail?
jag tycker att min krets inte borde dra så mycket eftersom den bara ska förstärka en signal några gånger.
Vad finns det för förslag till rail to rail?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

En vanlig LM741 operationsförstärkare kan inte gå ner ända till den negativa matningsspänningen eller ända upp till den positiva matningsspänningen. T.ex om man använder +-3 V kan endast LM741:s utspänning variera mellan kanske +-2V (gissar). Dock får man se upp med operationsförstärkare som marknadsförs som rail-to-rail att de även går ändå upp till den positiva matningsspänningen vilket inte alltid är fallet. Bläddra lite operationsförstärkare på ELFAs sida så ser du att vissa är märkta med rail-to-rail.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

psynoise, Om det står rail-2-rail. Hur ska man veta om ifall den inte styr ut helt på den positiva sidan ..?

Borde väl heta rail-2-almost isåfall :lol:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tycker att det låter som det vore enklare att koppla upp ett transistorsteg i GE-koppling.
http://risberg.ws/Teaching/Digitaltekni ... storer.ppt

Annars finns det färdiga förstärkarkretsar som är avsedda för att jobba med batterispänning.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Hej varför inte bygga en sådan här

http://www.electrokit.se/download/k98.pdf

eller köpa en färdig byggsats för typ 100 kr på electrokit

Håkan
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Som alltid kan man hitta bra audioscheman hos ESP, tex detta:
http://sound.westhost.com/project88.htm

Själv har jag en gammal radio i min gamla husvagn som spelar gammal musik, där kör jag med en mp3-spelare och FM-sändare gömd i garderoben. Rätt tufft, radion står helt för sig självt mitt på bordet och spelar tidsenlig musik...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

blueint skrev:psynoise, Om det står rail-2-rail. Hur ska man veta om ifall den inte styr ut helt på den positiva sidan ..?

Borde väl heta rail-2-almost isåfall :lol:
I databladen står det alltid hur stort spänningssvinget är på utgången. Det jag har fått för mig är att vissa operationsförstärkare säljs som rail-to-rail även när utgången endast kan nå den negativa matningsspänningen vilket ofta är viktigt vid enkelmatning när man förstärker likspänningar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Rail 2 rail har ganska liten betydelse i detta fallet. Det är inget krav på att den ska förstärka ner till DC. Och ett sving på en eller ett par volt må vara tillräckligt. Det kan inte vara så stor förstärkning som behövas heller.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Utspänningssvinget från en LM741 beror mycket på lasten, vid 10 kOhms last kommer det säkert att fungera bra men vid 1 kOhms last kan det bli problem. Sen beror det mycket på vilken kvalite man vill ha på ljudet, dynamik och brusgolvet är ju avgörande för vilken signalnivå man vill använda sig av.
Skriv svar