Cirkulationspumpar vattenvärmesystem i husvagn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
evewes

Cirkulationspumpar vattenvärmesystem i husvagn

Inlägg av evewes »

Jag är åretruntsäsongare på en camping, pumpfrågan hos oss är besvärlig då flera kör 12Vpumpen konstant för att få en jämn värme under kalla dagar eller hos oss i norr större delen av året....

Det finns inga uppgifter på google om vad 12v pumpen har för varvtal, hur skall jag ta reda på det? Antar också att det finns en behövd vridkraft i motorn oxå. Elfa har en mängd olika pumpar. Nypris för en original pump är ca 530-1300kr.

Borde man inte kunna stoppa dit en 220v pump? Nypris för en original pump är mer än 2000kr.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Cirkulationspumpar vattenvärmesystem i husvagn

Inlägg av AndLi »

Ligger du still och har tillgång till 230V så ska du definitivt kunna stoppa in en "vanlig" cirkpump.
Varför är varvtalet intressant? Är inte flödet/trycket mer intressant om du vill byta?

Varför är det två olika orginalpris? en för 12V och en för 230V
evewes

Inlägg av evewes »

AndLi skrev:Ligger du still och har tillgång till 230V så ska du definitivt kunna stoppa in en "vanlig" cirkpump.
Varför är varvtalet intressant? Är inte flödet/trycket mer intressant om du vill byta?

Varför är det två olika orginalpris? en för 12V och en för 230V
Vissa husvagnar och pannor tex kabe/alde 3010 finns 12v pumpen uppe på expansionskärlet och 220v pumpen nere vid pannan med olika konstruktioner och pumpar.
För mig är detta problem enkelt jag har båda pumparna från fabrik och kan välja olika driftfall med eller utan konstantdrift. Men jag önskar fortfarande kunna ersätta 12v pumpen med en billigare från elfa.

De som inte har 220volt installerad önskar dels en billig reservdelspump 12v, men även att kunna byta densamma till en 220v vid camping med 220v. Denna måste då sättas i expansionskärlet för att montaget skall bli enkelt och kostnaden låg.

Hmm hoppas det blev begripligt förklarat.

Okej flödet och trycket trodde jag skulle bli samma om jag hade samma varvtal och vridmomentet som originalpumpen?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ta och fixa lite bilder, mått och data från den pumpen som ska ersättas så finns det en möjlighet att någon kan se vad som passar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror att jag ev kan ha en Grundfos cirkpump liggandes någonstans som jag inte använder längre, dock är det en lite större variant men går att ställa vartalet i tre lägen på den om jag inte minns fel. Kan leta om det skulle kunna vara av intresse.
evewes

Inlägg av evewes »

Här ser ni hur det ser ut vid pannan, längst ner sitter 220v pumpen i mitten.

Bild

Här ser ni modellbeteckningen på 12v pumen:
Bild

Här ser ni 12v pumpen med distans och propeller(heter nog annat):
Bild

Här ser ni en ersättningspump:
Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det som går sönder? Motor, impeller eller något annat? Troligen är det väl motorkolen. Billigast är isf att bara byta dom. Annars kan man ju försöka hitta en motor att byta med.

Edit: Här finns nästan exakt samma motor http://www.alliedmotion.com/Data/Docume ... ons_R1.pdf
evewes

Inlägg av evewes »

Den nedre motorn på min bild går att öppna, den har vi nyss fått tag i. Den övre går ej att öppna, därför har vi inte kollat.
Vår tanke är att köpa 12v billigt från elfa:
Hittar ingen länk men söker man på 12v motor kommer det upp en diger lista.
Alternativt byta till 220v:
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog
De anger ej varv/m utan bla utväxling. Svårt för en lekman.
Senast redigerad av evewes 26 maj 2009, 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Umdrehung pro Minute = German for revolutions per minute (RPM).
Så:
* 3400 RPM
* 0,25 Ampere
* 12 Volt
* 3 Watt
evewes

Inlägg av evewes »

Detta borde vara ganska nära för den smått otroliga summan av 195kr.
Jag måste kolla axeldiametern oxå. Fast jag begriper inte att det kan vara så högt varvtal, hade gissat på
en 100varv. Det kanske sitter en växel i förlängningen.

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =54-498-71
Senast redigerad av evewes 26 maj 2009, 18:48:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte om det bara är för mig men ingen av länkarna fungerar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

evewes, du kan INTE kopiera adressen som står uppe i adressfältet när du är inne på elfa. det står alltid samma sak där. Det borde du ha lagt märke till... ;)
Rätt länk finns längst ner under artikeln på varje sida, med små svarta bokstäver, efter "Länk till detta dokumen:".

Men enklast är att bara skriva in artikelnumret här i forumet. Det blir automatiskt en länk till rätt produkt då.

t.ex 35-590-10
evewes

Inlägg av evewes »

Länkar rättade, men jag kunde ej länka till en sida där flera produker finns tex alla AC pumpar. Sry för slarvet.
Jag har flunsan och pollenvågen i norr träffade samtidigt, märker bara stora fel förnärvarande... men skall självfallet jobba på min nogrannhet.

Hur fick du artikelnumret till en länk på det sättet?

Tack för ert intresse, tror detta kan leda till något bra om vi får fram en bra 12voltspump för 250kr, precis som båtägare rånas vi
husvagnsägare av alla som säljer reservdelar. Kan man göra något med lite hjälp från de som kan gynnar det många. Har sett denna fråga i husvagnsforum men inte någon löning. Prematecmotorn är nästan samma som sitter i en skivspelare typ Rega planar 3. Den kan ju vara ide att leta i gamla skivspelare och dylikt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Allra längst nere i botten på sidan står adressen i liten text till just den sidan du är på, bara att kopiera och klistra in.

Dom där motorerna ser väl rätt ok ut. Den du har nu verkar vara en kärnlös typ som det heter vilka kan vara rätt tysta av sig, den på ELFA är nog inte det och kan nog låta lite mer gissar jag på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

evewes, skriv bara artikelnumret som det är i ditt inlägg. Forumet gör det till en länk automatiskt åt dig!
Såvida du inte kryssat i "Inaktivera automatisk länkning av URL:er" under forumläret...
Skriv svar