Basic stamp 2, koppla till dator

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
hak0n

Basic stamp 2, koppla till dator

Inlägg av hak0n »

Hej!

Jag håller på med ett projektarbete i skolan där jag bygger en dammsugarrobot med hjälp en dator och en basic stamp 2 byggsats. Jag vet att man kan få data via en serielkabel från BS2 roboten till datorn.

Men kan man mata commandon till programmet i BS roboten från datorn via en serielkabeln? Istället för att behöva ladda ett nytt program från datorn i BS2 vid varje ny handling.

Vet nån dessutom var man hittar lättöverskådlig information om BS2?

Tack på förhand, Håkan Carlsson.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

På tillverkarens hemsida, parallax.com, finns massor med lättförstålig info om allt du kan tänka dig i BS2-väg!

Jadå, det går bra att överföra info seriellt från datorn till BS2. Jag vet inte om den stödjer någon form av "debug" på det hållet, isåfall är det den enklaste lösningen.
hak0n

Inlägg av hak0n »

men vad ska man köra för pbasic kod ifall man ska få commandon, eller vanlig text från datorn?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

I programmet du har lagt in i Stampen får du ha punkter där den tar emot tecken från datorn via den seriella länken, sen får du jämföra dessa tecken med dina förprogrammerade värden och se om de är giltiga och sedan hoppa till någon rutin som utför det du vill att den ska göra.
Skriv svar