Jag ska mäta hastigheten på en motor genom att använda mig av HALLgivarsignalen. Hur kan jag omvandla en sinusvåg med +-5V till en fyrkantsvåg från 0 till 5V.
Jag har försökt att läsa in både rising och falling edge men den räknar många fler rising edges än det är i verkligheten. Jag tror att det har att göra med att stigtiden är för lång dvs att det är en flack lutning. Går det att göra om sinusvågen så att det får en brantare lutning?
Hall givare, sinusvåg till fyrkantsvåg
Re: Hall givare, sinusvåg till fyrkantsvåg
Det bör väl funka med en diod och en schmitt-trigger inverter.
edit: stavning
/K
edit: stavning
/K
Om du använder en vanlig universalräknare har det inget med stigtiden att göra, den räknar från inställt tröskelvärdet vilket kan vara för lågt, sedan att man kan välja stigande eller fallande kant är en annan sak.
EDIT: Extra tips:
* Använd lågpass filter.
* eller schmittrigger.
EDIT: Extra tips:
* Använd lågpass filter.
* eller schmittrigger.
Jag använder mig av eTPU kod skriven av freescaler http://www.freescale.com/files/32bit/do ... umentation.sodjan skrev:> ...Jag har försökt att läsa...
Med vadå ?
sinusvågen som jag använder är genererad och väldigt jämn och fin. Jag kan därför inte riktigt förstå varför jag får in för många läsningar om räknaren räknar från ett tröskelvärde och inte påverkas av signalens stigtid.
Jag var mer instresserad av vad det är för hårdvara.
Om det är schmittrigger-ingång o.s.v...
Om det är schmittrigger-ingång o.s.v...
Eftersom sinusen var mellan +-5V kan man ju använda en komparator med TTL utgång och sätta tröskelvärdet på 0V Då får man en fyrkantsvåg ut.