Analog krets som ger output=min(input1,input2) ?
Analog krets som ger output=min(input1,input2) ?
Hej,
finns det någon analog motsvarighet till en digital min-funktion?
D.v.s. en elektrisk krets som ger en utsignal som är lika med den minsta insignalen.
finns det någon analog motsvarighet till en digital min-funktion?
D.v.s. en elektrisk krets som ger en utsignal som är lika med den minsta insignalen.
Re: Analog krets som ger output=min(input1,input2) ?
Kanske någon form av komparator som känner av om kanal-1 är mindre än kanal-2 och väljer ingång därefter ..?
Hur ser signalerna ut?
Annars borde två komperatorer och två elektroniska switchar fixa biffen. Om det är periodiska signaler får du medelvärdesbilda först för att komperatorerna ska få likspänningar.
Annars borde två komperatorer och två elektroniska switchar fixa biffen. Om det är periodiska signaler får du medelvärdesbilda först för att komperatorerna ska få likspänningar.
Ett par ideella dioder kopplat som en wired-or.
Tack för alla svar.
Signalerna är två stycken analoga signaler mellan 0 och 5 volt som ändras relativt långsamt.
Switchar skulle jag nog helst undvika. Känns lite som en fullösning, men det kanske är enda vägen att gå?
Icecap, hur tänkte du då? Jag vill åtminstone ha nån mV i precision.
Signalerna är två stycken analoga signaler mellan 0 och 5 volt som ändras relativt långsamt.
Switchar skulle jag nog helst undvika. Känns lite som en fullösning, men det kanske är enda vägen att gå?
Icecap, hur tänkte du då? Jag vill åtminstone ha nån mV i precision.
Kopplar man ihop katoden hos två ideal dioder får du en maxfunktion som ger den högsta spänningen. En ideal diod kan du realisera med operationsförstärkare. Hur man ska få fram den minsta spänningen med bara två ideala dioder kan jag dock inte se.
psynoise skrev:Kopplar man ihop katoden hos två ideal dioder får du en maxfunktion som ger den högsta spänningen. En ideal diod kan du realisera med operationsförstärkare. Hur man ska få fram den minsta spänningen med bara två ideala dioder kan jag dock inte se.
Aha, min-funktionen borde man då få genom istället koppla ihop anoderna till vilka även matningsspänningen kopplas via en resistor. In-signalerna kopplas till en varsin katod. Den lägsta potentialen borde borde då ligga på anoderna (se kopplingsschema nedan)?
Kod: Markera allt
R |-->|- in2
VCC---vvv-|-|
| |-->|- in1
UT
Precis! Sedan kanske en opamp som buffert mot eftervärlden.