Video fader?
Video fader?
Finns det något enkelt sätt att göra en video fader som klarar två kompositvideo ingångar?
Det enda schemat som jag hittat är detta: LÄNK Men det använder en exotisk IC som verkar vara svår att få tag på, GT4123...
Någon som har något annat tips?
Måste ju gå att göra på andra sätt men det verkar inte vara så många som gjort något liknande
Det enda schemat som jag hittat är detta: LÄNK Men det använder en exotisk IC som verkar vara svår att få tag på, GT4123...
Någon som har något annat tips?
Måste ju gå att göra på andra sätt men det verkar inte vara så många som gjort något liknande
Re: Video fader?
Tusen tack!
Men där används också en lite halv exotiskt IC, LT1251. Vart kan man hitta en sån?
EDIT: Ah, man kan ju köpa direkt ifrån Linear, kanske blir att beställa ett par stycken att laborera med.
Men fler förslag mottages också tacksamt
Men där används också en lite halv exotiskt IC, LT1251. Vart kan man hitta en sån?
EDIT: Ah, man kan ju köpa direkt ifrån Linear, kanske blir att beställa ett par stycken att laborera med.
Men fler förslag mottages också tacksamt
Re: Video fader?
Börja med att leta på http://findchips.com/.Cenorpa skrev: Vart kan man hitta en sån?
Re: Video fader?
Två multiplikatorer som agerar 'potentiometrar' och en multiplexer för att selektera förbikoppling eller dämpad signal. - styrningen till multiplikatorn skall utföra så att när den ena minskar så skall den andra öka så att totalsumman när ut båda multiplikatorerna summeras ger summan 1.
man måste ha videokällorna inkopplade på båda ingångarna i alla lägen då förutom själva bilden också byter/blandar synk och färg-burstsignal beroende på inställning i fade.
Det här kan du förmodligen göra med vilken multiplikatorkrets, gilbertcell eller OTA-krets som helst så länge frekvensområdet täcker från likström till ca 20MHz - som selektor kan du nog använda vilken Cmos 40xx analog multiplexerkrets som helst men du måste förmodligen ha en video-OP-amp efter för matchning mot 75 Ohm igen
---
Videokällorna måste givetvis vara exakt i synk, vilket innebär att man måste synka videogivarna (en måste vara master och en slav - eller från genensam synkkälla) och kablarna måste klippas in i längd på säkert bara några cm avstånd lika i elektrisk längd - så fick man även göra på TV-husen med kablar liggande i långa slingor under golven för exakt samma elektriska längd till samtliga kameror i studion om man skall analogmixa...
---
Tror det är enklare att spela in det separat och i redigeringen efteråt fixa allt sådant i videoeditor... där måste man inte längre hålla reda på kablarnas elektriska längd och justera dess längder så fasskillnaden bara är någon grad ifrån mellan källorna vid använda högsta frekvensen.
fasfel ger nämligen färgfel i någon punkt i fadningen och vid närheten av 180 grader fel på färgbursten så kan du släcka ut den helt och bilden blir S/V och vid större fasskillnad även påverkar synkningen - kraven är mycket större om man skall analogmixa video än om man bara skall växla mellan olika videokällor - där synkningen mellan kamerorna 'bara' är till för att kamerorna inte skall gå med något olika bildtakt och ger bildrullning vid växling...
man måste ha videokällorna inkopplade på båda ingångarna i alla lägen då förutom själva bilden också byter/blandar synk och färg-burstsignal beroende på inställning i fade.
Det här kan du förmodligen göra med vilken multiplikatorkrets, gilbertcell eller OTA-krets som helst så länge frekvensområdet täcker från likström till ca 20MHz - som selektor kan du nog använda vilken Cmos 40xx analog multiplexerkrets som helst men du måste förmodligen ha en video-OP-amp efter för matchning mot 75 Ohm igen
---
Videokällorna måste givetvis vara exakt i synk, vilket innebär att man måste synka videogivarna (en måste vara master och en slav - eller från genensam synkkälla) och kablarna måste klippas in i längd på säkert bara några cm avstånd lika i elektrisk längd - så fick man även göra på TV-husen med kablar liggande i långa slingor under golven för exakt samma elektriska längd till samtliga kameror i studion om man skall analogmixa...
---
Tror det är enklare att spela in det separat och i redigeringen efteråt fixa allt sådant i videoeditor... där måste man inte längre hålla reda på kablarnas elektriska längd och justera dess längder så fasskillnaden bara är någon grad ifrån mellan källorna vid använda högsta frekvensen.
fasfel ger nämligen färgfel i någon punkt i fadningen och vid närheten av 180 grader fel på färgbursten så kan du släcka ut den helt och bilden blir S/V och vid större fasskillnad även påverkar synkningen - kraven är mycket större om man skall analogmixa video än om man bara skall växla mellan olika videokällor - där synkningen mellan kamerorna 'bara' är till för att kamerorna inte skall gå med något olika bildtakt och ger bildrullning vid växling...
Re: Video fader?
Är det verkligen så svårt att få till det bra?
Att redigera efteråt går bort helt, eftersom det är tänkt att det skall användas live. Man skall kunna köra en fade mellan en videokälla och en livekamera.
Vet att det finns färdiga videomixrar att köpa men dom kostar fruktansvärt mycket.
Ska se om jag får tag på ett sånt där litet chip, för dom verkade ju väldigt smidiga att använda.
Att redigera efteråt går bort helt, eftersom det är tänkt att det skall användas live. Man skall kunna köra en fade mellan en videokälla och en livekamera.
Vet att det finns färdiga videomixrar att köpa men dom kostar fruktansvärt mycket.
Ska se om jag får tag på ett sånt där litet chip, för dom verkade ju väldigt smidiga att använda.
Re: Video fader?
Det är komplicerat, alternativet till att behöva ha det synkat är att ha någon form av buffer, men då får man viss eftersläpning på hela, upp till en ruta om man får till en bra konstruktion
Re: Video fader?
Videomixer ÄR komplicerat.
För att först och främst kunna "tona" en videosignal måste du separera synk och video. Och sen är jag lite osäker på hur färgsignalen i en PAL-signal klarar att man bara drar ner nivån på allt, möjligen måste man separera luminans och färg och bara justera färgen.
Ska du sen mixa två signaler måste de som sagt var vara helt i synk. Kan man inte ha en master-synk så måste man använda justerbara fördröjningsledningar och nu börjar det verkligen bli komplext.
Det finns en anledning till att färdiga grejer kostar....
För att först och främst kunna "tona" en videosignal måste du separera synk och video. Och sen är jag lite osäker på hur färgsignalen i en PAL-signal klarar att man bara drar ner nivån på allt, möjligen måste man separera luminans och färg och bara justera färgen.
Ska du sen mixa två signaler måste de som sagt var vara helt i synk. Kan man inte ha en master-synk så måste man använda justerbara fördröjningsledningar och nu börjar det verkligen bli komplext.
Det finns en anledning till att färdiga grejer kostar....
Re: Video fader?
Okej, det låter som ett allt för stort projekt då. Men jag ska se om jag får tag i den där lilla ICn för det kan vara kul att testa iallafall. Alternativt får jag göra en som tonar ned video1 till svart, sedan tonar upp video2. Det blir ju ganska enkelt att göra och man slipper hålla på och greja med synksignaler.
Re: Video fader?
Du kommer att få ett "hopp" i bilden när du växlar mellan de två signalernas synk.Cenorpa skrev:Alternativt får jag göra en som tonar ned video1 till svart, sedan tonar upp video2. Det blir ju ganska enkelt att göra och man slipper hålla på och greja med synksignaler.
Re: Video fader?
Självklart ska du testa, teori är jättefint men i praktiken "äger" som ungdomarna säger...
/ Tompa
/ Tompa
Re: Video fader?
Jag hade kollat på en digital lösning vilket borde bli lättare. Det finns färdiga encoder och decoder chip från exempelvis Texas för composit video. Två decoderchip tar emot två analoga signaler och omvandlar dessa till digital RGB eller komponent. Lite snabb logik implementerat i en FPGA används sen till att buffra, synca och mixa signalen för att sen skicka vidare den till ett encoderchip som omvandlar från digitalt till analogt. Nackdelen är att du får en viss fördröjning men med en bra konstruktion så blir det nog försumbart.
