Vart i denna kretsen sätter jag pott för "Q" kontroll och
vilket värde ska potten ha?

Du tänker på kärnmättning av induktansen gissar jag och till skillnad för återgivning för avlyssning så brukar musiker inte vara intresserade av distorsionsfria grejoron när det gäller signalbehandlingen av instrumentets mic-signal - snarare tvärt om, om det gör på rätt sätt...Stuggi skrev:Nu vill jag inte påstå att jag överhuvudtaget minns vad som var problemet med dessa spolar, men det var något i stil med att det uppstod nån sorts laddning på nåt sätt i kärnan på nåt sätt som spolar inte alls skall göra eller nåt i stil med det, någon som förstår sig bättre på det kan ju försöka förklara...Jag skall försöka se om jag kan hitta den där sidan där en kille hade undersökt saken...
ochVocal mod: Replace the 33K resistor in parallel to the inductor with a
higher value, like 56 or 68K. This will make the resonance peak of the circuit sharper
(with a smaller "Q" value), which in turn makes the "wah" sound more like "woh".
Ska pröva på detta. Måste ändå vänta på att skalet till enheten kommer. Lär väll ta sin tid.Adjustable: replace the 33K resistor with a suitable high-quality trimpot
(something like 100K lin) - then you can tweak the wah/woh all day... Do the same with
the 390Ω resistor (a 500Ω or so linear will work fine) to get adjustable gain/bass response...