Hjälp med komponenter
- Gildebrand
Re: Hjälp med komponenter
Sådär, nu har jag lött ihop allt då, och jag tycker det ser hyfsat bra ut, iallafall för en nybörjare. Men när jag kopplar på 9VAC på likriktaren så börjar 7805 kretsen att ryka, vilket inte känns särskilt bra. Nån som har en idé om vad jag kan ha gjort för fel för att det ska bli såhär?
Tja, det finns ju inte något som kan dra så mycket ström, så antingen är det kortslutning i någon lödning eller något väldigt felkopplat (7805:an,likriktarbryggan eller nån IC vänd baklänges?)
Har du en enkel multimeter (utan en sådan är det svårt att koppla upp den enklaste sak)
mät (utan spänning inkopplad) resistans mellan banorna på kortet, t.ex. inställd på 2000Ω. Finns det ovanligt låga resistanser nånstans? (vid inställningen 2000Ω bör den inte ge utslag alls nånstans utom direkt över 390Ω motstånden.
Har du "diodmätning"? ställ in den och mät likriktarbryggan - att den verkligen är vänd åt rätt håll.
om allt detta stämmer - testa en mycket kort stund med spänning på (seriekoppla gärna ett motstånd mellan spänningskällan och kortet så dämpas ev. kortslutningar något). Inget ska vara anslutet till ingågar/utgågnar och SW1 (DIP-switchen) ska vara på "OFF" dvs inte leda.
Mät spänningen över C5. Hög / låg / felvänd?
Mät sedan spänningen över C3. Den ska vara ca 5V. Är den för hög är det fel på 7805 eller på inspännningen. Är den för låg är det antagligen kortslutning nånstans på kortet. Håller den >3 volt kan du testa utgångar. Testa att det inte är spänning ut på pinnarna till SW1 - de ska ju vara programmerade som ingångar.
Är IC1 programmerad alls? Om inte ska det inte finnas spänning ut på någon I/O-pinne. Om det är det så är den antingen programmerad eller så är I/O pinnen trasig.
Har du en enkel multimeter (utan en sådan är det svårt att koppla upp den enklaste sak)
mät (utan spänning inkopplad) resistans mellan banorna på kortet, t.ex. inställd på 2000Ω. Finns det ovanligt låga resistanser nånstans? (vid inställningen 2000Ω bör den inte ge utslag alls nånstans utom direkt över 390Ω motstånden.
Har du "diodmätning"? ställ in den och mät likriktarbryggan - att den verkligen är vänd åt rätt håll.
om allt detta stämmer - testa en mycket kort stund med spänning på (seriekoppla gärna ett motstånd mellan spänningskällan och kortet så dämpas ev. kortslutningar något). Inget ska vara anslutet till ingågar/utgågnar och SW1 (DIP-switchen) ska vara på "OFF" dvs inte leda.
Mät spänningen över C5. Hög / låg / felvänd?
Mät sedan spänningen över C3. Den ska vara ca 5V. Är den för hög är det fel på 7805 eller på inspännningen. Är den för låg är det antagligen kortslutning nånstans på kortet. Håller den >3 volt kan du testa utgångar. Testa att det inte är spänning ut på pinnarna till SW1 - de ska ju vara programmerade som ingångar.
Är IC1 programmerad alls? Om inte ska det inte finnas spänning ut på någon I/O-pinne. Om det är det så är den antingen programmerad eller så är I/O pinnen trasig.
- Gildebrand
Tack Jesse! Ska prova det. Jag vet iallafall att Bryggan är rättvänd. IC1 är INTE programmerad än. Det kan inte vara så att det är nånting som drar för mkt ström och "överlastar" 7805? Trafon jag använder är 9VAC 1200mah.
- Gildebrand
Tar tillbaka det där jag sa nyss, om att jag var säker på att bryggan var rättkopplad. Den satt rätt på ett sätt, alltså växelspänning och likspänning, men polariteten var vänd. SKa vända på den och byta ut 7805 så blir det ett till försök.
Kan några andra kretsar ha skadats?
Kan några andra kretsar ha skadats?
Det beror på vad som hänt inuti 7805:an när den dött. Om den dött "snyggt" och utgången gått till 0V så har det sannolikt inte hänt någonting annat. Däremot kan det ju ha kommit VIN på utgången på 7805:an om den kortslutit "rakt över" när den dött. Du får nog prova. Det är omöjligt att veta säkert, så svaret är ja något annat kan ha gott sönder med lite otur.
- Gildebrand
Sådär, nu har jag fått det att lira. Ska bara lista ut varför den inte accepterar signalen som DMX. Kan vara så att jag ställt in fel output i Chamsys MQPC (pc-ljusbordet som jag styr det från).
- Gildebrand
Hmm, Körde in testapplikationen för kortet. Med den kan man testa om de olika funktionerna är OK. När man slår på DIP 1 så ska alltså gröna LED:en lysa om klockan är okej. men det gjorde den inte. Däremot, när jag slår på DIP 2 så lyser den gröna, vilket indikerar att den får en okej DMX signal. Så kan det vara npt fel med kristallen?
- Gildebrand
Nybörjarfel igen. Dålig lödning på första pinnen på dip-switcen. Men den säger ändå att det är en felaktig dmx-signal.
- Gildebrand
Vad betyder "X"en på ritningen (http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/engl ... mx_sch.gif)? Först trodde jag att de pin som det stod X vid skulle vara anslutna till varandra men så är det ju inte.
- Gildebrand
Se där, en trasig dip-switch och vända poler på DMX in. nu funkar det som det ska. Ska bara prova med servo nu.
Stiften på pin 1 och pin 2 (A och B) kan ju vara utgångar som visar status eller nåt? Eller så har dom ingen funktion alls.
- Gildebrand
Om man kolla på de andra liknande symbolerna. Pilarna och strecken, så är ju de som är försedda med en sån ihopkopplade. Men det är ju inte de som är försedda med kryssen. + på C7 har ju ingen som helst anslutning till GND.
Varför skulle pluspolen på C7 vara ansluten till jord?
Förresten, symbolen för C7 har ingen polaritet.
Förresten, symbolen för C7 har ingen polaritet.
Kryssen är anslutningspunkter för en sladd eller kanske bara för att du ska ha ett ställe att mätta på.
Kollar du på kretskortet på hemsidan du länkade till ser du anslutningspunkter som har samma namn som på schemat +, GND, AC1 och AC2 punkterna A och B har vad jag ser inte fått nått namn på schemat.
Kollar du på kretskortet på hemsidan du länkade till ser du anslutningspunkter som har samma namn som på schemat +, GND, AC1 och AC2 punkterna A och B har vad jag ser inte fått nått namn på schemat.