Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)
Re: Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)
Till det där behöver ni ju knappt något kretskort, eller tänker ni använda mjukstarten och muten också?
- mr.olle.norell
Jag tänkte köpa mjukstart från Peranders Sjöström faktiskt 
Då blir det ju bara lite filmkondingar och snubbers kvar och det kan man ju koppla parallellt över kondingarna!

Då blir det ju bara lite filmkondingar och snubbers kvar och det kan man ju koppla parallellt över kondingarna!
Galet projekt det här! Ska bli kul att se fortsättningen.
Bara denna bilden gör mig alldeles varm i kroppen hahahah
Bara denna bilden gör mig alldeles varm i kroppen hahahah
- mr.olle.norell
Kul att höra! 
Kondingarna är väldigt stora. 67000µF och de tål 50V.
Jag tänkte använda alla 4 först, alltså två till den positiva matningsspänningen, och den till den negativa.
Men nu tänker jag att det bli audiofil-mycket kapacians!
67000µF per rail borde räcka.
Det där med audiofiler och överdimensionerade nätdelar kan gå till överdrift ibland...
Någon som tror något?
Perco, kanske skulle man bygga en egen softstart...
Jag har inte caddat kort för nätspänning förr, därav tvivlet...
Dessutom måste jag nog köpa laminat med extra tjock koppar.
Eller kanske inte förresten. Vad vet jag...
Transformatorerna mäter 3,8ohm DC-resistans. Jag ska starta två transformatorer vilket ger 121A precis vid startögonblicket
230/(3,8/2)=121A
Jag har några sexiga 39ohms effektmotstånd med aluminiumkapsel
39ohm + en ohm eller två för transformatorernas resistans är typ 40ohm.
230/40=5.75ohm precis i startögonblicket
(dock har jag inte räknat med kondensatorernas uppladdningsström)
Det borde man klara med en bred bana på vanligt 35µm kort.
Det är ju kortvarigt, säkert inte mer än några få perioder av 50hz AC:n så banan hinner nog inte bli varm...
Kanske skulle man ge sig på en softstart, det blir ju mer DIY, även om Peranders softstart kanske är lite proffsigare...

Kondingarna är väldigt stora. 67000µF och de tål 50V.
Jag tänkte använda alla 4 först, alltså två till den positiva matningsspänningen, och den till den negativa.
Men nu tänker jag att det bli audiofil-mycket kapacians!
67000µF per rail borde räcka.

Det där med audiofiler och överdimensionerade nätdelar kan gå till överdrift ibland...
Någon som tror något?
Perco, kanske skulle man bygga en egen softstart...
Jag har inte caddat kort för nätspänning förr, därav tvivlet...
Dessutom måste jag nog köpa laminat med extra tjock koppar.
Eller kanske inte förresten. Vad vet jag...
Transformatorerna mäter 3,8ohm DC-resistans. Jag ska starta två transformatorer vilket ger 121A precis vid startögonblicket

230/(3,8/2)=121A

Jag har några sexiga 39ohms effektmotstånd med aluminiumkapsel

39ohm + en ohm eller två för transformatorernas resistans är typ 40ohm.
230/40=5.75ohm precis i startögonblicket

Det borde man klara med en bred bana på vanligt 35µm kort.
Det är ju kortvarigt, säkert inte mer än några få perioder av 50hz AC:n så banan hinner nog inte bli varm...
Kanske skulle man ge sig på en softstart, det blir ju mer DIY, även om Peranders softstart kanske är lite proffsigare...

Någon som tror något?
Jag tror du har helt rätt i det.
Någon som tror något?
Jag tror du har helt rätt i det.

Det är ju lätt att bara drämma till med storsläggan istället för att sätta sig ner och räkna på vad som verkligen behövs. 

Någonstans kring 20 000 µF per polaritet på en stereoförstärkare går gränsen för när ytterligare ökning inte ger så mycket tillbaka i prestanda.
Se upp med sådana där aluminiummotstånd, överhettar man dem (om t.ex. relät som kopplar förbi inte drar) så händer det visst att det blir kortslutning mellan motståndstråden och höljet, och det är ju inte jättebra om de sitter på chassiet och tråden är kopplad till nätspänning.
Se upp med sådana där aluminiummotstånd, överhettar man dem (om t.ex. relät som kopplar förbi inte drar) så händer det visst att det blir kortslutning mellan motståndstråden och höljet, och det är ju inte jättebra om de sitter på chassiet och tråden är kopplad till nätspänning.
- mr.olle.norell
20 000µF per polaritet, för ett stereosteg skriver du.
Ska bara kolla så att vi pratar om samma sak!
Jag menar alltså att de ska sitta i en stereoförstärkare med totalt 4 förstärkarmoduler.
Dessa bryggkopplas två och två för att nå 300W per kanal i två kanaler.
20 000µF känns lite... Fast jag kan ju inte heller riktigt räkna på det
Bra att veta angående motståndet! Det får kanske bli några parallellkopplade effektmotstånd i porslin kanske...
Ska bara kolla så att vi pratar om samma sak!
Jag menar alltså att de ska sitta i en stereoförstärkare med totalt 4 förstärkarmoduler.
Dessa bryggkopplas två och två för att nå 300W per kanal i två kanaler.
20 000µF känns lite... Fast jag kan ju inte heller riktigt räkna på det

Bra att veta angående motståndet! Det får kanske bli några parallellkopplade effektmotstånd i porslin kanske...
För vilken lastimpedans? Bryggkopplade förstärkare är lite snällare mot nätdelen då de alltid utnyttjar både positiva och negativa sidan.
Normalt i en stereoförstärkare används bara en sida i taget vid låga frekvenser. Vissa tillverkare inverterar ena kanalen (och har röda utgången jordad) för att undvika detta.
Dina 67mF borde vara så att det räcker och blir över.
edit:
Provade simulera en sådan nätdel och bryggade förstärkare. Nu vet jag ju inte exakt hur transformatorn uppför sig, men en sämre transformator ger lägre rippel (!). 40mF skulle ge c:a 5V rippel vid full fräs, 23Hz ut och 4 ohms last per kanal. Att gå upp till 80mF gör att dalspänningen på ripplet blir c:a 2V högre, och det är med en kraftig transformator. Dina 67mF verkar ganska lagom, det dubbla gör inte så stor skillnad. Men när det är så pass låg matningsspänning så kan man ju använda rätt mycket kapacitans utan att det blir ohanterbart i storlek.
Det är mer om man börjar komma över 50V i matningsspänning och utan bryggkoppling som 20mF verkar lagom.
Normalt i en stereoförstärkare används bara en sida i taget vid låga frekvenser. Vissa tillverkare inverterar ena kanalen (och har röda utgången jordad) för att undvika detta.
Dina 67mF borde vara så att det räcker och blir över.
edit:
Provade simulera en sådan nätdel och bryggade förstärkare. Nu vet jag ju inte exakt hur transformatorn uppför sig, men en sämre transformator ger lägre rippel (!). 40mF skulle ge c:a 5V rippel vid full fräs, 23Hz ut och 4 ohms last per kanal. Att gå upp till 80mF gör att dalspänningen på ripplet blir c:a 2V högre, och det är med en kraftig transformator. Dina 67mF verkar ganska lagom, det dubbla gör inte så stor skillnad. Men när det är så pass låg matningsspänning så kan man ju använda rätt mycket kapacitans utan att det blir ohanterbart i storlek.
Det är mer om man börjar komma över 50V i matningsspänning och utan bryggkoppling som 20mF verkar lagom.
Senast redigerad av kimmen 24 maj 2009, 20:06:36, redigerad totalt 1 gång.
- mr.olle.norell
Min högtalare är märkta 8ohm och tittar man i databladen man fick med ser man att impedansen aldrig går under 4ohm.
Matningsspänningen ligger på +/- 37V likriktat. Max för kretsen är 42V.
Jag borde få ut drygt 200WRMS i 8ohm tänker jag.
Just det! Bryggkoppling innebär ju en mer effektiv utnyttjning av nätdelen!
Särskilt i basområdet (där det ofta ligger mycket energi)
67mF per matningsrail borde räcka tror jag med. Man spelar ju inte 200WRMS-sinusar
Matningsspänningen ligger på +/- 37V likriktat. Max för kretsen är 42V.
Jag borde få ut drygt 200WRMS i 8ohm tänker jag.
Just det! Bryggkoppling innebär ju en mer effektiv utnyttjning av nätdelen!

Särskilt i basområdet (där det ofta ligger mycket energi)
67mF per matningsrail borde räcka tror jag med. Man spelar ju inte 200WRMS-sinusar

Spelar du inte för högt så går den väl nån timme på det du har i kondingarna, så ups är ju inget behov av. 

- mr.olle.norell
Ups, trams
Den förra förstärkaren håller igång 5s efter man brutit strömmen.
Jag har gjort ett lock

Jag har gjort ett lock

Jag vill se din verksta med tanke på att du kan klippa, borra å gänga så perfekt. ser ut som fabriksgjorda grejjer.
- mr.olle.norell
Min verkstad:

Nävars, jag är med i en verkstadsförening för studenter här i stan (Linköping)
Där finns det lite kul maskiner
Det har sina fördelar att vara student

Nävars, jag är med i en verkstadsförening för studenter här i stan (Linköping)
Där finns det lite kul maskiner

Det har sina fördelar att vara student