ATM1602B / HD44780 / 16f690 / Pickit2
Re: ATM1602B / HD44780 / 16f690 / Pickit2
Nej, det är två olika saker. LKR-filer är definitionsfiler för länkningen som talar om hur minnet ligger och vilka segment som finns mm. LNK-filerna är windowslänkar. Jag har sett LNK-filer i andra utvecklingssystem också där det varit listfiler för länkningen, d.v.s samma som MAP-filerna här.
Edit: Jag såg nu att Sodjan har benämnt linker scriptfilerna som LNK. Det är alltså LKR-filerna som avses, och har aldrig (iallafall mig veterligen) haft något annat namn. Ett misstag kanske från Sodjans sida?
Edit: Jag såg nu att Sodjan har benämnt linker scriptfilerna som LNK. Det är alltså LKR-filerna som avses, och har aldrig (iallafall mig veterligen) haft något annat namn. Ett misstag kanske från Sodjans sida?
> Ett misstag kanske från Sodjans sida?
Yes ! Äntligen !
Jag gör ofta det där misstaget, LNK ("L-i-NK") kallas input filerna
till länkaren på ett *annat* system som jag jobbar med...
Alltså
i princip samma filer fast i en annan miljö...
*LKR* ska det naturligstvis vara. Jag har justerat min lokala kopia av
sidan och den laddas om nästa gång jag uppdaterar hemsidan...
Hur som helst, jag tror att de flesta har insett att det bara var felskrivet,
överallt i MPLAB/MPASM/MPLINK dokumentationen talades det ju om
"Linker scripts" tillsammans med "LKR" så det var ju ganska uppenbart.
Yes ! Äntligen !

Jag gör ofta det där misstaget, LNK ("L-i-NK") kallas input filerna
till länkaren på ett *annat* system som jag jobbar med...

i princip samma filer fast i en annan miljö...
*LKR* ska det naturligstvis vara. Jag har justerat min lokala kopia av
sidan och den laddas om nästa gång jag uppdaterar hemsidan...
Hur som helst, jag tror att de flesta har insett att det bara var felskrivet,
överallt i MPLAB/MPASM/MPLINK dokumentationen talades det ju om
"Linker scripts" tillsammans med "LKR" så det var ju ganska uppenbart.

-
nej det var på http://www.jescab.se/Info_MPLAB.html så det var därför jag undrade.
-
Då gissade jag rätt. Nu har jag lödat alla tåtarna på displayen som skall kopplas in på labbplattan. Efter lite micklande har jag fått igenom asm-filen att kompilleras utan larm. Så i morgon skall jag se om det funkar.
Det kan bli strul , men då hör jag av mig
Tackar för hjälpen fram tills nu! /// Tony
Det kan bli strul , men då hör jag av mig

> nej det var på http://www.jescab.se/Info_MPLAB.html så det var därför jag undrade.
Det är den sidan jag har ändrat, men det är inte uppladdat. Jag ser
ingen större panik i att göra det...
Det är den sidan jag har ändrat, men det är inte uppladdat. Jag ser
ingen större panik i att göra det...
-
Nu suger det lite!
Angående Sodjans program http://www.jescab.se/HD44780.html
Från display till pic skall det kopplas från D4-D7 till RA4-RA7. Jag har en 16f690 Och på RA går det bara upp till 5. Så jag funderar på om man kan flytta över allt till RB. Både RS, E , D4-D7 Eller räcker det med D4-D7?
Man får naturligtvis ändra i programmet, men jag vill i så fall göra det med så lite ändringar i programmet som möjligt.
Jag gissar att om man bara flyttar över D4-D7 till RB4-RB7 så får man börja med att ändra #define LCD_PORT PORTA till
#define LCD_PORT PORTB, Även i Main Code får man väl skriva i Banksel Trisb....men detta räcker nog inte heller...
Nja,,,, jag är osäker vilket som är lättast, för jag har inte full koll på programmet ännu, så jag ber om hjälp....
Angående Sodjans program http://www.jescab.se/HD44780.html
Från display till pic skall det kopplas från D4-D7 till RA4-RA7. Jag har en 16f690 Och på RA går det bara upp till 5. Så jag funderar på om man kan flytta över allt till RB. Både RS, E , D4-D7 Eller räcker det med D4-D7?
Man får naturligtvis ändra i programmet, men jag vill i så fall göra det med så lite ändringar i programmet som möjligt.
Jag gissar att om man bara flyttar över D4-D7 till RB4-RB7 så får man börja med att ändra #define LCD_PORT PORTA till
#define LCD_PORT PORTB, Även i Main Code får man väl skriva i Banksel Trisb....men detta räcker nog inte heller...
Nja,,,, jag är osäker vilket som är lättast, för jag har inte full koll på programmet ännu, så jag ber om hjälp....
Ja, det ska inte vara något större problem att flytta LCD'n
till PORTB. Det är bara att göra lite ändringar i koden. Det
var någon annan tråd där någon flyttade LCD'n till PORTB,
kolla runt lite så får du se...
till PORTB. Det är bara att göra lite ändringar i koden. Det
var någon annan tråd där någon flyttade LCD'n till PORTB,
kolla runt lite så får du se...
-
Jo det gjorde det. Det räckte med den ändringen!!!! Nu funkar programmet och jag har egen text på displayen *L*. Först fick jag ett konstigt understreck(_) under ena W i www texten. Jag tog bort 4de raden som skriver (c) och då försvann det. Inte riktigt nöjd varför jag inte vet varför understrecket var där. Men skit i samma just nu.
Tackar för hjälpen med allt kring dessa frågetecknen. Det kommer Mer gissar jag
Jo det gjorde det. Det räckte med den ändringen!!!! Nu funkar programmet och jag har egen text på displayen *L*. Först fick jag ett konstigt understreck(_) under ena W i www texten. Jag tog bort 4de raden som skriver (c) och då försvann det. Inte riktigt nöjd varför jag inte vet varför understrecket var där. Men skit i samma just nu.
Tackar för hjälpen med allt kring dessa frågetecknen. Det kommer Mer gissar jag

-
Nu har jag byggt en liten manick för att tala om för kärringen vad jag tycker... Det var batteriet i mätinstrumentet som var slut. det var där för jag hade sådana bekymmer med att få spänningsregulatorn att funka för ett par veckor sedan. Nu är det kopplat ihop med ett 9V batteri o det ger ut 4,98 V enligt mätaren. En tryck-knapp innan spänningsregulatorn gör att den inte suger ström när den inte är i gång.... löjligt. Men bra erfarenhet för mig! Se hur det blev på
-
-

Du har säkert redan upptäckt det, men markören kan du stänga
av. Den behövs ju bara om man har någon slags inmatning som
samtidigt syns på displayen...
av. Den behövs ju bara om man har någon slags inmatning som
samtidigt syns på displayen...
-
jo jag hittade Display on/off där DB1 är Cursor off /on Men jag undrar vad brinking är. Kanske att cursorn blinkar? Lite svårt att följa med i alla subrutiner som man hoppar fram o tillbaka i. Men för var gång man läser programmet så förstår man en ny sak.

-
User's Guide ATM1602B på sidan 8 Display Command. Där står Brinking..... Men även de kan ju skriva fel.
Jag skulle ha lite ingångar. Och de exemplen jag har set så har de gjort hela A eller B eller C till Ingångar. Nu är alla i C redan satta som Utgångar , men jag vill bara ha en eller 2 pinnar som ingångar. Någon som har ett förslag. C har inga egna pullDown så jag vill inte ha mer än de 2 pinnarna aktiva som ingångar. Går det?
Jag skulle ha lite ingångar. Och de exemplen jag har set så har de gjort hela A eller B eller C till Ingångar. Nu är alla i C redan satta som Utgångar , men jag vill bara ha en eller 2 pinnar som ingångar. Någon som har ett förslag. C har inga egna pullDown så jag vill inte ha mer än de 2 pinnarna aktiva som ingångar. Går det?