Hjälp med identifiering.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Hjälp med identifiering.

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Har ett par komponenter som jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig säga vad de är.
Jag vet att några av dem är IR-fotodiod?. Men en av dem ska vara en IR-transistor?

Någon som med hjälp av bilderna kan säga vilken det är?
Jag tror att det är den lilla som ser ut som en svart 3 mm lysdiod. Men är ej säker som sagt. De som är platta på en sida, två likadana samt den runda mörkfärgade "5 mm dioden" är IR-fotodiod.

Bild
Bild

MVH

Micke
Användarvisningsbild
Henry

Re: Hjälp med identifiering.

Inlägg av Henry »

En gissing är att det är de med TO-92 hölje då det är enkelt i fabrik att göra dessa genom att helt enkelt ge en sådan kapsel ett IR genomskinligt hölje. Men samtidigt skulle i princip alla kunna vara det har sett en uppsjö av olika kapslar för fototransistorer och faktiskt tom alla på bilden, den längst till höger ser dock ut att kunna vara en sådan där 38KHz mottagare med signalpinnen i mitten.

Den lilla 3 mm kan mycket väl också vara en PIN diod, har nämnligen en sådan men kan för den delen även vara en IR-diod eller trissa.. Det är ju standardkapslar på alla och alla kan således vara i princip vad som helst som använder denna kapsel. Men mina 5-ören går nog till de i TO92 kapsel, dock rätt lätt att testa. Koppla upp den som en vanlig trissa och mät strömmen genom den vid belysning, skall vara en lätt mätbar skillnad om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Hjälp med identifiering.

Inlägg av MNorrgren »

Okay, tack så mycket.

Återkommer med resultat
Skriv svar