Laddare av Motorstyrning ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
pm_dawn

Laddare av Motorstyrning ?

Inlägg av pm_dawn »

Tjena !

Jag har lite funderingar på om man skulle kunna använda en standard enfas AC-motorstyrning som en enkel men kraftfull batteriladdare? Som jag förstår så borde man ju kunna likrikta utgången från en sån och därmed få en Likspänning som är justerbar på ett ganska trevligt sätt.

Problemet är väl om motorstyrningen är lite för smart och känner att det inte är någon induktiv last den har.

Vad tror experterna ?

Mvh
/Per
bearing

Re: Laddare av Motorstyrning ?

Inlägg av bearing »

Vilken typ av batterier?

Har funderat på liknande. Utgången måste nog förses med en induktans som slätar ut högfrekvensripplet. Det kommer dock vara kvar ett rippel motsvarande likriktad 3-fas 50Hz (eller mer än 50Hz om den frekvensen går att höja).

Så jag tror inte det går att få en jättefin likström, om inte spolen dimensioneras så att den slätar ut även lågfrekvensripplet. Det skulle dock kräva en gigantisk spole.
pm_dawn

Inlägg av pm_dawn »

Likriktarbrygga och glättning då ? fungerar inte det ?
Tänkte att man skulle använda en ren enfas motorstyning, eller en som kan ta både enfas eller trefas in.
Då skulle man kunna välja vilken kopplinstyp man vill ha. Det är som laddare i en Elbil som jag funderar. Då skulle man kunna välja om man vill köra enfas motorvärmauttag eller 32A trefas och iom det kunna välja fritt vilken effekt man vill där emellan, typ 6- 16a enfas eller 16 -25a trefas.
Effekten bör vara på den lite högre skalan typ 1,5 kw och uppåt.

Jag tänkte mig att det blir en rent programmerbar laddare med möjlighet till nästan vilka laddkurvor som helst.
Jag har LIFEPO som jag skulle vilja ladda så det skulle bli en IU laddkurva i sånna fall.
Som jag förstår det så är utgångarna ganska spikiga eftersom det i princip är en PWM utgång, och att man kan koppla på ett sinusfilter på utgången för att få en nära sinus ur dom, men jag vet inte om det behövs, utan att man skulle gå åt andra hållet och försöka räta ut spikarna helt. Typ 1khz PWM verkar vara vanligt.
Men som sagt jag är ingen expert. Så jag behöver input från folk som jobbar med dessa dagligen helst.
Eller så får man helt enkelt läsa på mer.

Mvh
/Per
bearing

Inlägg av bearing »

En kondensator kan inte jämna ut ström, bara spänning. Batterierna laddas ju med ström.

Jag jobbar inte med det här alls och har inte någon erfarenhet. Skriver med fysik som grund.

Om programvaran i motorstyrningen kan ändras blir ju läget annat eftersom den då kan programmeras att ge PWM för konstant ström och inte sinusformad ström. Då behövs bara tillräckligt stor filterspole så att ripplet mellan switchningarna blir rimligt lågt.

1kHz switchfrekvens är lågt. Krävs nog några kg filterspole då, vid några kW laddeffekt. Med 50kHz räcker kanske några hundra gram.

Tillägg: Är motorstyrningar isolerade från nätet? är batteriet isolerat från chassit?
Med trefasingång gör nog det inget att motorstyrningen inte är isolerad eftersom chassiet kan kopplas till nollan. Vanliga stickproppsuttag går ju dock att vända åt fel håll, så att chassit hamnar på 230VAC om batteriet är anslutet till chassit och motorstyrningen ej isolerad.
pm_dawn

Inlägg av pm_dawn »

Nja nu vet jag inte om jag förstår.
Jag har tillexempel kollat en del i den DC-motorstyrning som sitter i elbilen, den kör en PWM baserad Strömbegränsning, frekvens ca 20khz, där finns inte ett spår av någon spole, men det är klart själva motorlindningen är ju en stor induktans så det kanske är så det fungerar.
Skulle då filterspolen typ eliminera motorlindningen så förstår jag att den blir stor.

Men om man tar exemplet transformatorbaserad laddare eller likriktaragg. typ Batteriladdare eller Svets eller dyl så baseras ju dess utgångsfrekvens på nät frekvensen dvs 50hz, Brukar det sitta filterdrosslar på utgången där?

Men angående att man laddar med ström och inte spänning så är det väl så att det måste ju dock till en tillräckligt hög spänning för att ström skall börja flyta, beroende på batteriets interna resistans, får man ju med spänningsdeltat (laddspänning - batterispänning) ut vilken laddstöm som kommer att flyta ?
Eller gäller detta bara vid spänningsreglerad laddning ?

Mvh
/Per
bearing

Inlägg av bearing »

Transformatorbaserade blybatteriladdare brukar sakna spole. De laddar därför med högt rippel på strömmen. Svetsar kan ha en spole, och den väger mycket.

Jag har mest funderat på laddare till elmotorcyklar, och då har några kg extra vikt stor betydelse. På en bil gör det kanske inte så mycket.

Strömmen som flyter vid konstantspänningsfasen beror nog mest på vad som händer med kemin i batteriet. Men även resistanserna har så klart betydelse.

Viktigt att veta är om den här lösningen bli isolerad från nätet, vilket jag inte tror. Det är nog bara en PFC följt av en buckregulator.
Skriv svar