Nätverk med HUB
Nätverk med HUB
Hej!
Den här tråden kanske hör hemma på ett dataforum men jag vill inte gå med i något sådant bara
för att lägga upp en tråd, så.
Jag har iaf köpt en hub på loppis.
Nätagget var paj men det är lagat nu.
Den verkar funka som den ska.
Jag kan köra en dator i den men när jag försöker lägga dit en till så funkar det inte.
Jag har försökt att köra nätverksguiden och göra disketter men nada..
Min ISP är comhem.
Funkar det inte att bara köra modemet rakt in i HUBen och liksom splitta där ifrån?
Kan nästan inget om nätverk så all hjälp är mycket uppskattad.
/Hampus
Den här tråden kanske hör hemma på ett dataforum men jag vill inte gå med i något sådant bara
för att lägga upp en tråd, så.
Jag har iaf köpt en hub på loppis.
Nätagget var paj men det är lagat nu.
Den verkar funka som den ska.
Jag kan köra en dator i den men när jag försöker lägga dit en till så funkar det inte.
Jag har försökt att köra nätverksguiden och göra disketter men nada..
Min ISP är comhem.
Funkar det inte att bara köra modemet rakt in i HUBen och liksom splitta där ifrån?
Kan nästan inget om nätverk så all hjälp är mycket uppskattad.
/Hampus
Ifall två datorer skall dela på en internet-anslutning måste du skaffa en router (NAT-router) och placera den innan hubben, mellan Comhem-anslutningen och din hub.
Denna är vettig och billig:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DI-604
Kostar drygt tre hundra. Den har dessutom 4 portars switch inbyggt. En switch är ungeför det samma som en hub, så den hub du har köpt behöver du inte använda.
/Magnus
Denna är vettig och billig:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DI-604
Kostar drygt tre hundra. Den har dessutom 4 portars switch inbyggt. En switch är ungeför det samma som en hub, så den hub du har köpt behöver du inte använda.
/Magnus
En hub är en fördelardosa, du kan behöva att koppla kablet från comhem-modemet in i ett visst (uplink) uttag.
Kruxet med en hub är att den just bara är en fördelardosa. Om du kopplar till fler datorer kommer comhem-modemet alltså att "se" varenda dator som du kopplar till sedan.
Med en router hade du så att säga monterat en dator mellan ditt nätverk och modemet. Detta medför att modemet enbart "ser" en enda dator, att den dator sedan delar ut till alla andra på det lokala nätverk är en bisak.
Så det kan vara att comhem inte gillar att du har fler datorer på samma linje och med en router får du bara "en" som delat ut till de andra men med en hub är alla datorer kopplat till modemet direkt.
Så det har stor betydelse om det är en hub, switch eller router. De gör det samma fast på väldigt olika sätt. Du måste alltså ange fabrikat och typnummer innan det går att ge ett vettigt svar.
Kruxet med en hub är att den just bara är en fördelardosa. Om du kopplar till fler datorer kommer comhem-modemet alltså att "se" varenda dator som du kopplar till sedan.
Med en router hade du så att säga monterat en dator mellan ditt nätverk och modemet. Detta medför att modemet enbart "ser" en enda dator, att den dator sedan delar ut till alla andra på det lokala nätverk är en bisak.
Så det kan vara att comhem inte gillar att du har fler datorer på samma linje och med en router får du bara "en" som delat ut till de andra men med en hub är alla datorer kopplat till modemet direkt.
Så det har stor betydelse om det är en hub, switch eller router. De gör det samma fast på väldigt olika sätt. Du måste alltså ange fabrikat och typnummer innan det går att ge ett vettigt svar.
Du behöver 2 nätverkskort !
Flååååt Ni som skrivit ovan.Jag besvarar grundfrågan.
Du behöver två nätverkskort i MasterDatorn.Sen är det bara att köra.
http://www.pellesoft.se/area/articles/a ... ?artid=679
Du behöver två nätverkskort i MasterDatorn.Sen är det bara att köra.
http://www.pellesoft.se/area/articles/a ... ?artid=679
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Om du kan köra utan DHCP mot comhem, så kan du under avancerade inställningar för TCP/IP lägga till fler IP-adresser än ett till ditt nätverkskort. Lägg till (förutom den du ska ha mot internetleverantören) exempelvis 192.168.0.1. Ställ in den andra datorn att ha 192.168.0.2. Ställ också in på den andra att ha 192.168.0.1 som standard gateway. Sen lägger du till en till gateway på första datorn, som pekar på 192.168.0.2. Precis som när man kör med en korsad TP-kabel. Då ska man kunna få tillgång till varandras utdelade filer, men bara den första får internet.
Detta funkar inte om du har dynamisk tilldelning av IP från comhem.
Detta funkar inte om du har dynamisk tilldelning av IP från comhem.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det hade jag på känn... Vad jag egentligen menade var om man fick ändrad IP-adress lite titt som tätt. Jag har dynamisk, men har fått samma adress sen jag tecknade mitt senaste abb. Drygt ett år nu. Det går ju att sätta statiskt då ändå.
Senast redigerad av MadModder 8 mars 2005, 21:37:38, redigerad totalt 1 gång.
Tack för alla svar!
MadModder: Jag ska försöka med din idé. comhem byter bara IP om man stänger av modemet och det gör jag aldrig.
Tyvärr har jag slut på pci plattser i lådan så jag får inte in ett till kort.
Jag hittade en router (tror ja d e) i förrådet (3com 3C16456B).
Nån som vet hur den funkar?
Nätagget är pajj i den oxå så det blir lite pyssel där.
Verkar vara ett ganska knepigt fel så det kanske blir en tråd om det oxå.
/Hampus
MadModder: Jag ska försöka med din idé. comhem byter bara IP om man stänger av modemet och det gör jag aldrig.
Tyvärr har jag slut på pci plattser i lådan så jag får inte in ett till kort.
Jag hittade en router (tror ja d e) i förrådet (3com 3C16456B).
Nån som vet hur den funkar?
Nätagget är pajj i den oxå så det blir lite pyssel där.
Verkar vara ett ganska knepigt fel så det kanske blir en tråd om det oxå.
/Hampus
Du kan lyckas med "router on stick" och en hubb och... men räkna med problem.
Fördelarna med att skaffa en riktig router är mycket stora och dom är inte så dyra, du får en bra för 300-400kr.
Om du ska vara en riktig värsting så köper du en Linksys WRT54G med firmware från sveasoft. Dom kostar ca 625kr på postorder.
http://www.datorhandel.com/se/index.php ... =WRT54G-EU
Fördelarna med att skaffa en riktig router är mycket stora och dom är inte så dyra, du får en bra för 300-400kr.
Om du ska vara en riktig värsting så köper du en Linksys WRT54G med firmware från sveasoft. Dom kostar ca 625kr på postorder.
http://www.datorhandel.com/se/index.php ... =WRT54G-EU