USB koppling
Re: USB koppling
> Dessutom har jag inte ekonomi till att.....
Jaha, men vad kostade 100 st motionscycklar då ?
Det lågter som en investering på en halv till en hel miljon...
> Skulle vara om det går att göra en prototyp som är utbyggbart för att kunna öka antalet räknare med tiden.....börja med 1 till 2 till 5 osv....
Så gör man ju alltid. En "proof of concept" på en hoj först innan
man handlar prylar till 100 st. Jag skulle börja med att studera
själva hojen, du hade ju mest gissningar kring hur den fungerade.
Jag kollade på exakt samma sak för något år sedan men för *1* hoj
som vi hade/har hemma. Och det fanns ett slags (odukumenterad)
kontakt inne i elektronikmodulen som jag hade tänkt att mäta lite
på. Kanske fanns det en "takt" signal färdig som man kunde "lyssna av",
det låter ju inte helt orimligt igentligen även om det inte var utdraget
kontakt och dokumenterat på just våran modell. Men sen kom annat emellan...
Jaha, men vad kostade 100 st motionscycklar då ?
Det lågter som en investering på en halv till en hel miljon...
> Skulle vara om det går att göra en prototyp som är utbyggbart för att kunna öka antalet räknare med tiden.....börja med 1 till 2 till 5 osv....
Så gör man ju alltid. En "proof of concept" på en hoj först innan
man handlar prylar till 100 st. Jag skulle börja med att studera
själva hojen, du hade ju mest gissningar kring hur den fungerade.
Jag kollade på exakt samma sak för något år sedan men för *1* hoj
som vi hade/har hemma. Och det fanns ett slags (odukumenterad)
kontakt inne i elektronikmodulen som jag hade tänkt att mäta lite
på. Kanske fanns det en "takt" signal färdig som man kunde "lyssna av",
det låter ju inte helt orimligt igentligen även om det inte var utdraget
kontakt och dokumenterat på just våran modell. Men sen kom annat emellan...
Själva det att mäta hastigheten är knappast ett problem, det är nog den lättaste del av det hela. Själva mätdelen med lite kommunikation kan jag sno ihop på kort tid då jag har det mesta liggande i programväg.
Och att ha ett system som kan kommunicera med ett "valfritt" antal enheter är inte sådär katastrofalt svårt om man tänker till från början.
Det besvärliga och dyra är att koppla allt ihop, kontaktdon, låda, schema, test, tillverkningsunderlag, EMC-test (fast om _du_ gör det åt _dig_ enbart kan du skippa EMC-testen men ska du sälja ska du pröjsa runt 50kkr där).
Batteri som drivkälla? Tja... kanske! Hur ofta ska man byta? En radiomottagare ska vara på jämt, en sändare kan man slå på bara när det behövs, alltså är en sändare billigare i ström. Detta betyder att man måste antingen ha en sjuhelsikes massa mottagare på mastern, alla med var sin frekvens och då bara en sändare på varje cykel eller en tranciever på varje cykel = kostar ström. Batterier är vanligen en dålig lösning ur användaresynpunkt, de tar _alltid_ slut när det passar som sämst och ska man ladda under natten och montera varje morgon blir det mycket extraarbete och många batterier som monteras slarvigt, batteriluckan ska var stabil, enkel att betjäna osv.
Ett RS485 nätverk kan inte ha hur många nodes på som helst, alltså behöver du att ha en master med fler portar på, inget omöjligt alls, jag använder t.ex. en krets med 5 UART som kan köra samtidig oberoende av varandra så möjligt är det men inte billigt.
Och att ha ett system som kan kommunicera med ett "valfritt" antal enheter är inte sådär katastrofalt svårt om man tänker till från början.
Det besvärliga och dyra är att koppla allt ihop, kontaktdon, låda, schema, test, tillverkningsunderlag, EMC-test (fast om _du_ gör det åt _dig_ enbart kan du skippa EMC-testen men ska du sälja ska du pröjsa runt 50kkr där).
Batteri som drivkälla? Tja... kanske! Hur ofta ska man byta? En radiomottagare ska vara på jämt, en sändare kan man slå på bara när det behövs, alltså är en sändare billigare i ström. Detta betyder att man måste antingen ha en sjuhelsikes massa mottagare på mastern, alla med var sin frekvens och då bara en sändare på varje cykel eller en tranciever på varje cykel = kostar ström. Batterier är vanligen en dålig lösning ur användaresynpunkt, de tar _alltid_ slut när det passar som sämst och ska man ladda under natten och montera varje morgon blir det mycket extraarbete och många batterier som monteras slarvigt, batteriluckan ska var stabil, enkel att betjäna osv.
Ett RS485 nätverk kan inte ha hur många nodes på som helst, alltså behöver du att ha en master med fler portar på, inget omöjligt alls, jag använder t.ex. en krets med 5 UART som kan köra samtidig oberoende av varandra så möjligt är det men inte billigt.
* Du måste berätta mer om motionscyklarna (teknisk konstruktion osv)
* Äger du eller hur disponerar du motionscyklarna.
* Vilken budget gäller.
* Äger du eller hur disponerar du motionscyklarna.
* Vilken budget gäller.
Du behöver ju inte lägga ner idéen. Bara acceptera följande om du vill genomföra projektet själv;
* Bereda dig på en lång- och säkert intressant resa. Lärandet får vara målet, och får du sedan något som fungerar i slutänden så får det bli en bonus.
* Inte sikta på slutmålet utan dela upp i många små delmål. Hur små delmålen skall vara kan du bara ta reda på själv utifrån dina kunskaper och förutsättningar. Kanske är det att traggla specifikationen på I2C, räkna pulser med en magnetswitch eller så grundläggande som att lära sig ohms lag. Som sagt, fokusera på en liten del där du känner att du inte har koll och börja där.
* Bereda dig på en lång- och säkert intressant resa. Lärandet får vara målet, och får du sedan något som fungerar i slutänden så får det bli en bonus.
* Inte sikta på slutmålet utan dela upp i många små delmål. Hur små delmålen skall vara kan du bara ta reda på själv utifrån dina kunskaper och förutsättningar. Kanske är det att traggla specifikationen på I2C, räkna pulser med en magnetswitch eller så grundläggande som att lära sig ohms lag. Som sagt, fokusera på en liten del där du känner att du inte har koll och börja där.
En kravspec är ju ett första steg,
Hur ofta behöver du läsa av varje cykel?
Hur lång latency kan du acceptera?
Energie för att driva radio finns det ju massor av!
Det är ju ointressant att skicka ut en stillastående cyckels data och när de snurrar kan man ju köra en lite dynamo.
Det sitter väll nån intstrumentpanel på de idag? Hur matas de? Hur ofta behöver man byta batteri?
Hur ofta behöver du läsa av varje cykel?
Hur lång latency kan du acceptera?
Energie för att driva radio finns det ju massor av!
Det är ju ointressant att skicka ut en stillastående cyckels data och när de snurrar kan man ju köra en lite dynamo.
Det sitter väll nån intstrumentpanel på de idag? Hur matas de? Hur ofta behöver man byta batteri?
Ja så rätt så rätt...
Jag får helt enkelt plugga på
Men nu vet jag ju iallafall att det är tekniskt möjligt (även om det är krångligt).
För att besvarar några frågor så har cyklarna ingen som helst elektronik i sig så det får bli att räkna en magnet.
Cyklarna äger jag inte men har möjlighet att göra som jag vill med dom. Ingen investering alltså. På tal om budget har jag inte en susning om, som sagt slängde ut frågan mest för att höra mig lite för om det över huvudtaget var möjligt.
Har tänkt att alla cyklar skall kunna jämföras och att man möjligen kan ha en graf/linje i "realtid" som visar hur långt cykeln har gått...så en viss fördröjning bör ju vara möjlig
men vet egentligen inte...
Men jag får ta mig en funderare och plugga på helt enkelt!
Tack för alla svar!
Jag får helt enkelt plugga på
Men nu vet jag ju iallafall att det är tekniskt möjligt (även om det är krångligt).
För att besvarar några frågor så har cyklarna ingen som helst elektronik i sig så det får bli att räkna en magnet.
Cyklarna äger jag inte men har möjlighet att göra som jag vill med dom. Ingen investering alltså. På tal om budget har jag inte en susning om, som sagt slängde ut frågan mest för att höra mig lite för om det över huvudtaget var möjligt.
Har tänkt att alla cyklar skall kunna jämföras och att man möjligen kan ha en graf/linje i "realtid" som visar hur långt cykeln har gått...så en viss fördröjning bör ju vara möjlig
men vet egentligen inte...
Men jag får ta mig en funderare och plugga på helt enkelt!
Tack för alla svar!
> så har cyklarna ingen som helst elektronik i sig
Jahaja, jag tänkte mig sådana där som är vanliga i dag med en
stor panel där man ställer "vägprofil" och kan se en massa statistik.
Vad *är* det för cyklar igentligen ? Om det är sådana där gamla
med synligt hjul med ett bromsband som spänns av en fjäder så
är det ju en jäkla skillnad !
> så det får bli att räkna en magnet.
Eller en svart tejpbit och en reflexsensor...
Jahaja, jag tänkte mig sådana där som är vanliga i dag med en
stor panel där man ställer "vägprofil" och kan se en massa statistik.
Vad *är* det för cyklar igentligen ? Om det är sådana där gamla
med synligt hjul med ett bromsband som spänns av en fjäder så
är det ju en jäkla skillnad !
> så det får bli att räkna en magnet.
Eller en svart tejpbit och en reflexsensor...
-
limpan4all
Sen så finns det ju en ren sniklösning också.
En enkel spole som matar en komparator med en monostabil vippa efteråt för pulsförlängning på varje cykel som känner av en magnet på svänghjulet.
Från komparatorn går signalen in på en parallelport i en PC (kan ligga via USB men måste då stödja bi-directionel IEC-1284).
All signalbehandling görs i mjukvara i PC´n som också lägger ut statistik mm eller skicka mätvärden vidare till en annan dator för presentation av mätdata..
Matningsspäning och signal går i skilda par i en vanlig CATx nätverkskabel.
OM man gör på detta sätt kan man nog komma runt kravet på EMC tester då man med gott fog kan hävda att sådana problem är "omöjliga" att uppstå.
En enkel spole som matar en komparator med en monostabil vippa efteråt för pulsförlängning på varje cykel som känner av en magnet på svänghjulet.
Från komparatorn går signalen in på en parallelport i en PC (kan ligga via USB men måste då stödja bi-directionel IEC-1284).
All signalbehandling görs i mjukvara i PC´n som också lägger ut statistik mm eller skicka mätvärden vidare till en annan dator för presentation av mätdata..
Matningsspäning och signal går i skilda par i en vanlig CATx nätverkskabel.
OM man gör på detta sätt kan man nog komma runt kravet på EMC tester då man med gott fog kan hävda att sådana problem är "omöjliga" att uppstå.
Snikvarianten låter som jag har tänkt från början (finns säkert hundra nackdelar med att göra så men iaf)
I mitt nybörjar huvud låter det enkelt att låta en dator sköta beräkningarna men kan väl också bli problem antar jag....
Utveckla gärna "snikvarianten" om det behövs/är möjligt
NU ska jag plugga!

I mitt nybörjar huvud låter det enkelt att låta en dator sköta beräkningarna men kan väl också bli problem antar jag....
Utveckla gärna "snikvarianten" om det behövs/är möjligt
NU ska jag plugga!
limpans version fungerar knappast på 100 cyklar...
Hursomhelst, du behöver att specificera för dig själv exakt vad de ska klara, uppdateringshastighet, krav och allt. Innan det är klart kan uppgiften inte lösas. Att du sedan har en del att plugga in kan ju ses som kul, det är alltid roligt att lära sig nya saker.
Hursomhelst, du behöver att specificera för dig själv exakt vad de ska klara, uppdateringshastighet, krav och allt. Innan det är klart kan uppgiften inte lösas. Att du sedan har en del att plugga in kan ju ses som kul, det är alltid roligt att lära sig nya saker.
-
limpan4all
Självklart inte, men om man ser behovet när det väl fungerar med 8-11 cyklar så kanske pengarna till en "riktig" lösning är lättare att komma åt.
Och det låter sig göras på ett labbdäck med små förkunskaper om HW, men det krävs mera PC SW kunskaper att få till men det brukar vara lättare för många (absolut inte för mig men många andra verkar det som).
Och det låter sig göras på ett labbdäck med små förkunskaper om HW, men det krävs mera PC SW kunskaper att få till men det brukar vara lättare för många (absolut inte för mig men många andra verkar det som).
Visst kan det fungera, dock är det näst intill omöjligt att lita på någon timing i en PC med Windows.
Hur som helst bör man välja en skalär lösning till detta, vid få styck blir det överkurs men expansionen går smärtfritt.
Och med skalär menas att lösningen kan fungera lika bra med 1 enhet som med 100 enheter.
Hur som helst bör man välja en skalär lösning till detta, vid få styck blir det överkurs men expansionen går smärtfritt.
Och med skalär menas att lösningen kan fungera lika bra med 1 enhet som med 100 enheter.
-
limpan4all
Jag håller faktiskt inte med alls.
Vad han behöver är en funktionsmodell för att visa/testa om det finns ett intresse av informationen överhuvudtaget.
Om det sen finns ett intresse så skall den givetvis utvecklas för att vara helt skalär, men då går det att ordna finansiering och det gör det hela mycket lättare. För det finns något fungerande att visa upp för de som kan och vill skjuta till pengar.
Du och jag och många andra med vår bakgrundserfarenhet kan "se" om något är lösbart men pappersvändare med enbart en ren ekonomiutbildning "Måste" se på saker för att tro på dom...
Att direkt gå på den slutgiltiga lösningen funkar enkelt för dig och mig, vi har kunskaperna och resurserna men han verkar inte riktigt ligga på samma nivå, vare sig när det gäller kunskaper eller resurser.
Vad han behöver är en funktionsmodell för att visa/testa om det finns ett intresse av informationen överhuvudtaget.
Om det sen finns ett intresse så skall den givetvis utvecklas för att vara helt skalär, men då går det att ordna finansiering och det gör det hela mycket lättare. För det finns något fungerande att visa upp för de som kan och vill skjuta till pengar.
Du och jag och många andra med vår bakgrundserfarenhet kan "se" om något är lösbart men pappersvändare med enbart en ren ekonomiutbildning "Måste" se på saker för att tro på dom...
Att direkt gå på den slutgiltiga lösningen funkar enkelt för dig och mig, vi har kunskaperna och resurserna men han verkar inte riktigt ligga på samma nivå, vare sig när det gäller kunskaper eller resurser.
Det där är ju alltid en konflikt...
Dels vill man snabbt visa upp en "proof-of-concept" samtidigt
som man måste vara rimligt säker på att det skalar upp till
hela lösningen. Om man är väldigt säker på tekniken så kan
man fejka en demo, Men om tekniken känns svajig så kan det
vara lite bra att få det testat med rätt teknik innan man
"säljer" lösningen så att man inte står där som ett fån efteråt...
Dels vill man snabbt visa upp en "proof-of-concept" samtidigt
som man måste vara rimligt säker på att det skalar upp till
hela lösningen. Om man är väldigt säker på tekniken så kan
man fejka en demo, Men om tekniken känns svajig så kan det
vara lite bra att få det testat med rätt teknik innan man
"säljer" lösningen så att man inte står där som ett fån efteråt...
Men det hela kan ju inte vara så svårt, två, (eller fyra om inte kraften räcker till) stycken Arduino Mega (54 i/o pinnar) borde väl klara av att räkna RPM på 100 cyklar simultant som dom skickar det till datorn över en rs485-buss, det är ju inte precis pulser med hög frekvens?