uP frågor från en n00b
uP frågor från en n00b
Tjo!
Detta vill jag uppnå:
En anordning som mottager pulser från en extern källa. När en puls kommer skall enheten lagra datum och klockslag. Det kan röra sig om flera tusen pulser per timme.
Minnet i enheten skall sedan kunna tömmas från en dator, via USB eller Ethernet eller något annat (seriellt funkar också).
Vad är vettigast att använda? PIC?
Tack på förhand!
/Magnus[/u]
Detta vill jag uppnå:
En anordning som mottager pulser från en extern källa. När en puls kommer skall enheten lagra datum och klockslag. Det kan röra sig om flera tusen pulser per timme.
Minnet i enheten skall sedan kunna tömmas från en dator, via USB eller Ethernet eller något annat (seriellt funkar också).
Vad är vettigast att använda? PIC?
Tack på förhand!
/Magnus[/u]
Det kvittar säkert om du väljer PIC eller ARV eller nåt annat...det är viktigare att du väljer rätt hos respektive tillverkare....jag kollade på microchips hemsida å dom har några controller anpassade för USB...de 4 nedersta kretsarna är mest intressant då de är omprogrammerbara samt har större minne.....sen vet i fasen vad man kan köpa dom och vilken programmerare som är kompatibla med dessa kretsar.
http://www.microchip.com/ParamChartSear ... &pageId=74
http://www.microchip.com/ParamChartSear ... &pageId=74
Du ska alltså hålla reda på upp emot 280Kb/dygn, RTC och kommunikation.
Jag skulle välja en riktig MCU med extern flash som loggningsminne, PIC är i mitt tycke på tok för liten till detta och AVR använder jag inte alls.
Prisskillnaden är inte signifikant heller, vi använde en 16-bit MCU som kostar en hundring och som lätt klarar jobbet. C-kompilern är gratis.
Jag skulle välja en riktig MCU med extern flash som loggningsminne, PIC är i mitt tycke på tok för liten till detta och AVR använder jag inte alls.
Prisskillnaden är inte signifikant heller, vi använde en 16-bit MCU som kostar en hundring och som lätt klarar jobbet. C-kompilern är gratis.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Vi använder MB90F583B då vi behöver serieporta: den har 5 UART!
I serien finns versioner med CAN och en massa annat godis, olika minnesalternativ osv.
Störtenkel att programmera: en MAX232 (typ) på serieport0, bygla mode pinnerna (2 st) till ett visst läge, hålla 2 pinnar på GND och resetta. Sen är det bara att flasha den via serieporten med det medföljande program. MAX232-grejen behöver vi ändå så det ingår ändå så att säga.
Återförsäljare: EBV Elektronik AB 040-59 21 00
Enkelstyck blir såklart lite dyrare men börja med att ringa och beställa senaste CD med mikroprocessorer från Fujitsu. på den dubbel-CD finns alla datablad, programmeringsmanualer, kompiler osv, allt du behöver förutom kretsen. Sen kan du ju ta en snack om varuprov, jag vet inte om det går men har man inte testat går det ju inte.....
Edit: Vi brukar köpa ca: 50 st och då hamnar de på ca: 100:- + moms /stk + porto har jag för mig.
I serien finns versioner med CAN och en massa annat godis, olika minnesalternativ osv.
Störtenkel att programmera: en MAX232 (typ) på serieport0, bygla mode pinnerna (2 st) till ett visst läge, hålla 2 pinnar på GND och resetta. Sen är det bara att flasha den via serieporten med det medföljande program. MAX232-grejen behöver vi ändå så det ingår ändå så att säga.
Återförsäljare: EBV Elektronik AB 040-59 21 00
Enkelstyck blir såklart lite dyrare men börja med att ringa och beställa senaste CD med mikroprocessorer från Fujitsu. på den dubbel-CD finns alla datablad, programmeringsmanualer, kompiler osv, allt du behöver förutom kretsen. Sen kan du ju ta en snack om varuprov, jag vet inte om det går men har man inte testat går det ju inte.....
Edit: Vi brukar köpa ca: 50 st och då hamnar de på ca: 100:- + moms /stk + porto har jag för mig.
- grapetonix
Jag skulle tagit en mikrokontroller med USB, typ PIC 18F4550 eller 16C745, fyra stycken 64kB I2C-EEPROM:ar (kan också samplas eller köpas av Microchip). Eftersom dessa bara kräver en pinne vardera (+klocka) kan du ansluta upp till sju stycken på en åttapinnarsport.
Finns även på ELFA och tillverkas av SGA-Thomson.
Artikelnummer 73-933-66
Finns även på ELFA och tillverkas av SGA-Thomson.
Artikelnummer 73-933-66