Hjälp en nybörjare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
engywook

Hjälp en nybörjare

Inlägg av engywook »

Hej!

Jag hade tänkt börja leka lite för att gräva fram lite motivation men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag pluggar för tillfället andra året på elektro(LTH) och börjar tröttna på all teori, så det känns som jag måste börja fundera på om jag valt fel. Anyhoo, någon som har lust att rekommendera en lödkolv/penna och andra verktyg? Jag har ett "labkit" som vi fick när vi började från elfa. Det innehåller en multimeter, en avbitartång och diverse komponenter. Oscilloskop är väl inget att tänka på i början? De vi har i skolan är iaf svindyra... Något mer jag kommer behöva?

Jag hade tänkt börja med att göra ett "ljudnivåöra", det borde vara ganska simpelt att göra med op förstärkare/komperatorer. Tips på andra halvlätta saker man kan göra?

Jag såg att det fanns lite byggsatser hos elfa. Kan tyvärr inte direktlänka då de har ändrat om på sidan. Är byggsatserna bra för att lära sig löda? Länk till lödguide för dummies? :oops:

Andra tips?

MVH
Daniel
Bumpe

Re: Hjälp en nybörjare

Inlägg av Bumpe »

Har inte så mkt tips att bidra med mer än att du kan skriva elfas artikelnummer direkt på forumet så blir det en automatisk länk :) T.ex: 85-200-33
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Köp ett begagnat oscilloskop. ;)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Vore inte ETF en bra början?
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

ne ... om du är intereserad så gräv hos familj vänners elektroskrot ... surfa löd lek lär ... glöm skola ...
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

xraid: Var det mitt förslag med ETF du menade? Vet du egentligen hur elektronikföreningarna på de olika högskolorna fungerar?

Jag har ingen personlig erfarenhet av ETF men däremot systerföreningen på Chalmers och det är då iaf "surfa löd lek lär ... glöm skola ..." så mycket som man bara orkar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Elektronikföreningar är bra, bara genom att sitta uppe på ETA och snacka skit kan man lära sig en hel del. Annars om du ska sitta hemma och mecka tycker jag nog att du bör införskaffa ett oscilloskop, finns säkert begagnade för ett bra pris, kolla Tradera eller åk till ETA-aktionen i höst.
engywook

Inlägg av engywook »

Bumpe: haha, okej, tack!

xraid: tack för länken!

Angående ETF så blir det antagligen att jag går med nästa höst. Jag kommer åka hem över sommaren och behöver lite underhållning :D. Så tips om lödkolv/penna uppskattas.

Hur vet man "anslutningarna" på experimentkorten, t.ex. 48-320-02? Är det rakt över som på 48-427-04?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hur vet man "anslutningarna" på experimentkorten, t.ex. 48-320-02?
Det är bara lödöar, alltså att dem inte sitter ihop alls. Det finns såna också som sitter ihop tre och tre eller liknande, men man ser på dem var koppar banorna går någonstans.

Jag håller med om att elektronik är tråkigt i teorin, och i skolan.. :/ Men jätte roligt när man gör det praktiskt!!

"Elektronikföreningar är bra, bara genom att sitta uppe på ETA och snacka skit kan man lära sig en hel del."
Jepp, Ni verkade vara många smarta/kunniga människor på ETA! dock tyckte jag eran lokal var lite trång :vissla:
engywook

Inlägg av engywook »

Det är bara lödöar, alltså att dem inte sitter ihop alls. Det finns såna också som sitter ihop tre och tre eller liknande, men man ser på dem var koppar banorna går någonstans.
Ursäkta om jag är lite dum nu men de måste väl vara anslutna någonstans, annars måste man ju koppla sladd i samma hål som går vidare till nästa komponent?

ETF har också det jävligt trångt, två små rum fullproppade med "skit".
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

squiz3r skrev:"Elektronikföreningar är bra, bara genom att sitta uppe på ETA och snacka skit kan man lära sig en hel del."
Jepp, Ni verkade vara många smarta/kunniga människor på ETA! dock tyckte jag eran lokal var lite trång :vissla:
Det är en sport att få in så mycket som möjligt på liten yta :) Och med tanke på hyrorna är det inte så konstigt att det inte går att få en större lokal. Fast jämfört med andra föreningar på Chalmers har vi det riktigt bra.
Men du ska se vårt förråd dagarna innan auktionen, där blir det fullt! :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

engywook skrev:Hur vet man "anslutningarna" på experimentkorten, t.ex. 48-320-02? Är det rakt över som på 48-427-04?
Börja använd multimetern! Den har en summer så att du kan mäta vilka punkter som sitter ihop elektriskt. Mät på komponenter med de andra funktionerna som finns på multimetern. Läs manualen och lär dig hur den fungerar.

Köp inte färdiga byggsatser, leta reda på byggbeskrivningar över projekt som du är intresserad av och leta komponenter. Då lär du dig mycket mer än att bara löda. Att använda breadbord kan också vara ett vettigt sätt att kolla att man får till det innan man löder ihop den slutliga kretsen. Skapa trådar här är ett annat effektivt sätt att lära sig!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

engywook:
"Ursäkta om jag är lite dum nu men de måste väl vara anslutna någonstans, annars måste man ju koppla sladd i samma hål som går vidare till nästa komponent?"

Man brukar förbinda lödöarna med varandra med lödtenn. Dvs man liksom gör banorna under tiden som man löder. :)
engywook

Inlägg av engywook »

Aha, då fattar jag. :D
Skriv svar