fundering på signalöverföring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eqlazer

Re: fundering på signalöverföring

Inlägg av eqlazer »

Ja 16 kanaler eller nått sånt. Så en koordinator som startar väljer den kanalen med minst belastning (brus) på. Sedan måste resterande enheter scanna igenom alla kanaler för att hitta sin koordinator. Det går att begränsa vilka kanaler som nätet ska använda sig utav, har för mig att en eller två av kanalerna var gemensamt med WLAN och lämplig att inte använda sig utav. Om jag nu inte minns helt fel.

Och TomasL hann förklara resterande ganska bra.

Den erfarenheten jag har utav ZigBee kommer från Meshnetics kretsar och deras stack (BitCloud). Om man väljer att köra med deras kretsar så enkelt sett så är det bara deras demo WSN Monitor som behövs läggas in så har man nästan allt färdigt. Demoapplikationen visar sensordata från alla noder i nätet, just där är det temperatur, ljus och spänning som skickas och det är enkelt bytt mot nån annan typ av sensor/data.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: fundering på signalöverföring

Inlägg av AndLi »

Jag provade TI 2530 chip (vilket man kan välja att använda bara 802.14.5 radion eller lägga på en zigbee stack), den klara 600m line of sight med en chipantenn och en vanlig 1/2 vågs antenn. Så jag tänkte mig de till all kommunikation.

Och mtp på att de kör på 250kBit behövs det inte många ms för att få över informationen, altså borde alla kunna ligga på samma frekvens.

Det chipet har inbyggd µC, så kostanden för varje enhet behöver inte bli många tior...
Skriv svar