Spåra GSM+GPS sändare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elstudent

Spåra GSM+GPS sändare.

Inlägg av Elstudent »

Jag och mina vänner i skolan har funderat runt det här med dessa gps sändare som finns. ( altså en sändare som tex berättar vad ens bil är i fråga om en stöld )

Dessa sändare kan ju oxå användas om någon vill veta var man finns och det är ju inte så kul.

Då till min fråga, det borde ju inte va så svårt att kolla av om det finns en gps sändare på sin bil.

Finns det någon sån elektronisk mätare som kan hitta en gps sändare eller är det möjligt att bygga en?

Denna sändare som finns förmodar jag att det är en som använder sig av mobilnätet eller vad tror ni?

Edit: Rubrik (var "GPS sändare." / blueint
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: GPS sändare.

Inlägg av AndLi »

Eftersom gps mottagarna är helt passiva (tar bara emot signaler) så kan du aldrig spåra dessa.

Det vanliga är väll att de tjuvlarm med gps använder mobilnäten, vilket ger dig en uppsjö av frekvenser att välja mellan, men du behöver spåra mobiltelefoner, inte gpser.

Och är det någon som vill tracka dig behöver de ju inte använda de vanliga mobilnäten utan lika väl använda något annan frekvens, licenspliktig eller inte.
Elstudent

Inlägg av Elstudent »

Som jag själv skrev så va det sändaren till gps som jag vill hitta, och även att detta troligen är en mobiltelefon efterssom dom då enkelt kan ha motagning överallt.

Finns det aperatur att köpa för att hitta en mobil ? En mobil sänder väll ut en signal även om den inte används ( talas i )
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Elstudent

Inlägg av Elstudent »

Är det någon som har använt denna ? Eller känner till dom som tillverkar dom?
Elstudent

Inlägg av Elstudent »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, man använder det vanliga GSM-mobilnätet för att skicka GPS-data till spårningsstationen, pejla GSM-telefoner är väl iofs inte så himla svårt, problemet är väl att du inte vet vilken telefon du pejlat in.

Och nej vem som helst kan inte ta reda på var bilen befinner sig, eftersom spårstationen aktiverar spårningen med diverse koder, GPS-data skickas sedan via datakanalen till spårstationen, och allt är krypterat förstås.

Edit, pennan du länkade till är en variant av den gamla hederliga mobilvibratorn, vilken behöver befinna sig inom nån meter från telefonen.
Senast redigerad av TomasL 17 maj 2009, 23:38:22, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En mobil sänder sällan ut signaler, lägg din vanliga bredvid en radio så får du veta. Detta gäller om mottagningen är god och status quo råder. Dessa pennor, vibratorer, blinkare och allt vad det kan vara reagerar endast på att mobilen sänder inget annat.

Låter iofs mest som du ska sno en bil med GPS-larm :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fast ska man sno en är det väl betydligt mkt enklare att bara tjacka en störsändare från DX och sen leta igenom bilen manuellt efter gps-trackers? :)
Elstudent

Inlägg av Elstudent »

För det första så menar jag inte att jag va orolig för att någon skulle avlysna min gps signal som jag satt in ( efterssom någon sån har jag inte) Det jag vill veta är on någon annan fixar en sådan på min bil.

För det andra skulle jag hålla på o knycka bilar o då bilar med gps sändare i så förmodar jag att dom är av nyare modell och med startspärr mm mm. Då är det nog minsta problem att hitta denna sändare. Bland dessa folk är nog denna kunskap redan sprid, skulle jag befara.

Är det som så att mobilen bara sänder ut signal då o då? och i så fall hur ofta?

jag hittade denna den kanske är bättre.

http://www.blocket.se/stockholm/Bugning ... w=3&last=1
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är ingen som vet, framförallt är det beroende på hur systemet är konstruerat, det är emellertid tämligen meningslöst att sända kontinuerliga data, å andra sidan så kostar det ju inget direktr att skicka data hela tiden.

Frågan är, vad vill du uppnå, det enda du kan hitta är att det finns en mobil i närheten, inget annat.
Eftersom det finns så många mobiler lär du garanterat hitta "en" mobil i närheten.
Om det är den du vill ha tag på är dock omöjligt att avgöra, då det inte går att identifiera enskilda mobiler.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Är det som så att mobilen bara sänder ut signal då o då? och i så fall hur ofta?
Som TomasL säger så är det extremt svårt att veta hur den som konstruerat "trackern" har gjort. Det troliga är dock att man sänder så sällan som möjligt för att spara batteri. Man kan misstänka att den inte sänder så länge GPS-enheten talar om att man inte rört sig.

GSM delen i trackern kommer behöva tala för GSM-systemet att den lever etc. för att inte "glömmas bort". Eller det är inte riktigt sant, man kan registrera sig precis som mobilen gör när man aktiverar den. Men för att vara "stand by" så måste den skicka en Location Update var ca. 3 h, eller så ofta som mobiloperatörer finner lämpligt.

Ska man ta reda på om man har en GSM/GPS på sin bil så kan man spåra GSM mobilen med hjälp av en sådan där "tyst-läge" indikator, eller vibrator-penna. Bästa är antagligen att köra en liten sväng och se om det blinkar, då GSM/GPS modulen troligtvis kommer uppdatera sig när den rör på sig och då får man läsa av.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Spåra GSM+GPS sändare.

Inlägg av Icecap »

Och sedan är det det siste: en GSM-mobil sänder inte konstant! Vid standby (ej samtal/SMS eller liknande) lyssnar den enbart och ung. var 30 minut frågar basenheten om den är med, det är det som får en mobil som "bara ligger" att störa lite då och då.

När man stänger en mobil av på ett kontrollerat sätt skickar den en siste meddelande till basen: "kopplar ner, hejdå!"

Man ska alltså kolla om det finns en "tyst" sändare vilket inte går (nåja, går gör det kanske men besvärligt som fan är det)
Elstudent

Inlägg av Elstudent »

Okej detta lät ju inte bra.

Ingen som kan ge mig lite ljus i tunneln? tex om man stör ut den på något sätt så att den inte har kontakt till nätet då kanske den ligger o försöker koppla upp med jämna mellanrum. Jag vet inte men kan det va så?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den kommer att lyssna efter nät innan den kopplar upp sig så det fungerar inte heller. Och just det, jag bör ju berätta att jag har jobbar på Ericsson Communication i Kumla och fick ganska bra information om GSM där, lite utbildning osv.
Skriv svar