Hur utnyttjar man bäst dubbeldosa till uttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ToB

Hur utnyttjar man bäst dubbeldosa till uttag?

Inlägg av ToB »

Jag har påbörjat tapetseringsarbete på landet och i samband med det vill jag byta vägguttag (till hela och moderna).
Normalt är det ju inga problem, bara att tjonga i ett tvåbrunns infällt uttag men den som installerat elen tidigare har tydligen resonerat annorlunda.
På platsen för uttaget sitter det ingen dubbeldosa som det står i rubriken utan två enkeldosor bredvid varandra.
Vill någon ge förslag på vilken kombination av uttag jag ska sätta i.
En tanke jag själv har är ett trevägs europauttag och ett envägs jordat i en dubbelram.

Bild + Bild + Bild

Det här är det uttag som jag tog ner inför omtapetseringen.
Jag tog ingen bild på baksidan men det är två separata insatser i en kombinationsram.
Bild
X-IL
EF Sponsor

Re: Hur utnyttjar man bäst dubbeldosa till uttag?

Inlägg av X-IL »

Ajabaja, inte jordat och ojordat i samma rum. Det är dåligt och farligt och om jag inte missminner mig olagligt att göra sådana nyinstallationer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Klass I och Klass II får man väl blanda (klass II är ju "ojordat"), men det gamla uttaget var ju blandat Klass I med Klass 0 och det är ingen höjdare.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

X-IL:
Du har helt rätt, jag är medveten om det och det är en sak som jag tvekar lite för.
Men om jag är rätt underrättad ät det bara dubbelskärmade apparater som har (får ha) europapropp.
Jag kan mycket väl ha fel men därför tänkte jag att det skulle gå att göra på mitt sätt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Förr var det väl så, men jag vet inte hur det är numer, verkar ju vara typ noll koll vad gäller elsäkerhet på nya lågpris prylar, men borde i så fall vara lagligt tycker man?
Edit: Passar inte Europa propparna även i jordade uttag har jag för mig (just to be sure... Japp, de passar alldeles utmärkt...).

Edit2: Rent personligen är jag litet kluven till dessa uttag då man är mer eller mindre fastlåst till dessa om man väljer sådana vilket kan vara rätt irriterande ibland men det beror ju på vad man vill koppla in
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Europapropparna funkar absolut i jordade uttag.
Det kan man väl säga är utgångsläga A1, två jordade enkeluttag i en dubbelram men jag tyckte att det kändes som slöseri.
Två brunnar får man ju i en dosa också, med vanliga infällda uttag.
Kanske har någon förslag på hur man får ut mesta möjliga med två dosor, tänkte jag.
Jag har själv aldrig använt europauttag bortsett från ett grenuttag med några europa och några jordade.

EDIT:
Hade det suttit en dubbeldosa istället för två enkeldosor i väggen kunde man ju ha fått en sådan här.
Bild

Naturligtvis måste det inte vara elkor RS heller, det råkar bara vara det jag känner till.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tror inte det är några problem att blanda på det föreslagna sättet. Det finns ju grendosor som ser ut såhär:
Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja, jag tänkte inte riktigt på europadonen... Det verkar ju vettigt att man får blanda då. Hmm, men då vill det till att det är riktigt isoelrade prylar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, förr var väl, som sagt, endast dubbelkapslade apparater som fick ha Europa propp vad jag minns då var det i vart fall inga problem.

Edit: Dubbelisolerad var naturligtvis det korrekta ordet, man borde inte skriva något alls när man ligger komplett däckad i feberinfluensa. :oops:

(övriga edits stavfel)
Senast redigerad av Mizzarrogh 18 maj 2009, 09:54:40, redigerad totalt 3 gånger.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Irriterar mig ideligen uttag som inte är vinklade då det finns dumma och konstiga kontakter och transformatorer som sitter direkt på uttaget. vilket tar upp 1-2platser beroende storlek och om det är vinklar och vad man har för kablar anslutna i uttagen jämte.

Som jag kan se så 'bör' det inte vara någon fara med att använda ett såntEn tanke jag själv har är ett trevägs europauttag och ett envägs jordat i en dubbelram. Du får ju exakt samma funktion om du ansluten en omvandlare till 2-4 europauttag istället. Dock hade jag nog sett att man kör på Jordade uttag istället och isf i de få fall använder adapter om man behöver många europauttag.

Jag hade stört mig på det att jag behöver ett extra uttag i 20min så man pluggar ur fönsterlampan men det gick inte för att uttaget är 'fel' sort. så bättre enligt jordat för min del. sen så ser det mer stilrent och enhälligt ut med likadana kontakter i rummet.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Jo det kanske blir så, med två jordade, man klarar sig ju knappast utan grenuttag ändå.
Jag har även kommit på att sängen ska stå längs den väggen.
Har man tur så kommer den över men sådan tur har man väl egentligen aldrig.
Med möbler framför uttaget blir det ju extra dåligt med europa-sladdar som sticker rakt ut.
Det skulle vara fint med något liknande denna för kombimontage.
Bild
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Den här har jordad + europa så det måste vara godkänt: E18 308 7300 Elfa 43-229-21
Men den är ju inte för kombimontage så kör på Idén i första posten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den platta stickproppen får som sagt var bara användas på apparater som är Klass II, vilket innebär dubbelISOLERAD (inte något annat). (Sen att dubbelisolerade apparater kan ha förstärkt isolation istället för dubbel än en annan sak, men de kallas dubbelisolerade).

Det finns ju idag bara två typer av elektriska nätspänningsdrivna apparater: Klass I (skyddsjordad) och klass II (dubbeisolerad).

Klass I har alltid jordad stickpropp (eller ska i alla fall) eller apparatintag med tre stift.

Klass II har alltid en klass II stickpropp (eller apparatintag) och är märkt med dubbelkvadrat.

Klass 0 som fanns förr får inte säljas längre (jag tror att det formellt sett inte ens får säljas som begagnat av näringsidkare, möjligen får privatpersoner sälja begagnade klass 0-grejer).
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Nerre
Dubbelisolierat ska det naturligtvis vara.
Jag ser att jag skrev dubbelskärmad i första inlägget och det är ju inte samma sak, men jag menade rätt. Det är säkert! :)

Nu har jag, om inte annat, fått klart för mig vad som är tillåtet. Och det är ju bra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Mizzarrogh skrev "dubbelkapslad" också, vet inte om det var nån mer som skrev nåt annat konstigt dubbel. Det var därför jag tänkte förtydliga lite.
Skriv svar