fundering på signalöverföring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

fundering på signalöverföring

Inlägg av grym »

tänkte ställa en öppen fråga, har funderat en hel del på hur man ska lösa en uppgift och det känns som jag inte riktigt hamnar rätt, så jag frågar och kollar om det finns andra bättre funderingar

för det första, det måste vara reltivt billigt, någon hundralapp per enhet, max
det brukar ställa till det :mrgreen:
för det andra, det måste vara rimligt energieffektivt, troligen laddningsbara r6 som skall räcka minst 24 timmars drift

1,det finns enheter som skall detektera en rörelse,detektering ger en digital signal
2,rörelsen kan ge detektering på flera enheter samtidigt
3,det finns massor av enheter, läs 10 till 100 st igång samtidigt
4,rörelsen kommer som snabbast med 5 sekunders mellanrum, kan begränsa det till 10, normalfallet ca 30 sekunder, eller längre
5,enheten kan inte ha kablar ut
6, enhetens front är totalt oandvändbar, inget kan vändas frammåt
7, skyddsområdet runt enheten är 1m där inget får finnas, bortanför det får slav elektronik finnas

detekteringen skall på något sätt vidarbefordas max 2000m, sannolikt ej över 1200m

informationen om detekteringen skall tas emot av människa, men gärna av dator med

hederspriset får den som gissar vad det är, det borde vara ganska lätt uträknat :D

förslag, tankar funderingar?

återkommer under kvällen med mina egna funderingar
v-g
EF Sponsor

Re: fundering på signalöverföring

Inlägg av v-g »

Hmm kanske en signalmina kunde vara något ;)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Trodde 1802 hade slutat.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>7, skyddsområdet runt enheten är 1m där inget får finnas, bortanför det får slav elektronik finnas

får det gå en kabel mellan enheten och slavelektroniken?
får det gå en kabel mellan slavelektroniken och mottagaren?

var får det inte gå kabel?

Som jag tolkar dig så kan det gå en kabel från enheten bakåt ca 1 meter där du kan ha en sändare av något slag. Avståndet (1200m) säger mig att optisk signal är utesluten. Återstår RF ? moblitelefoni är väl uteslutet pga priset.

Jag kan inte gissa vad det är :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Grym:
"hederspriset får den som gissar vad det är, det borde vara ganska lätt uträknat"

Detektering av vilda djur vid diverse (mat)platser runt om i skogen? Kanske för att få en indikering av hur många de är och när de är där. :)

Jag har planer på ett liknande projekt, för fotografering/filmning. I mitt fall har jag tänkt lösa det med RF-sändare och mottagare. Kanske 2-3st efter varandra som vidarebefodrar signalen. Men du verkar ha längre avstånd för vidarebefodringen av signalen, så det kanske inte går i ditt fall. Med tanke på antalet enheter så kanske man annars skulle kunna tänka sig ett slags stjärnnät av sändare till en mottagare som är centralt placerad och som skickar vidare signalen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det hela är enkelt, skyttemål

härdade plåtbitar som man hänger upp och skall markera träff på något sätt
är det mycket folk så kanske det finns 100 mål ute, och bortanför 1000m så på dom klenare kalibrarna och halvstora mål så räcker inte energin i kulan för att röra målet så mycket att man kan se det tydligt på det avståndet

så därför kan man bara ha elektroniken bakom plåten, det är omöjligt att ha kablar från den åt något håll

en grupp av plåtar kan exempelvis vara nio st kvadratdecimeter stora plåtare som sitter som tangenterna 1-9 på den numreriska delen av ett standard tangentbord, värsta scenariot är en träff mellan fyra plåtar som då reagerar alla samtidigt
eller kan det sitta fem plåtar på rad

helst hadde jag velat ha något som sitter kanske fem tio meter bakom varje grupp av plåtar som samlar in och vidarbefodrar informationen om träff på plåten

radio på varje plåtmål är både dyrt och okuperar för många frekvenser
eftersom det måste gå att få flera mål att detektera samtidigt måste varje mål ha var sin frekvens

helst skulle man ha en dator som samlar in träffarna
men i vilket fall som helst skall skytten kunna veta om det blev träff eller inte

mina egna funderingar,
enklast pmr med vox, begränsas av antalet frekvenser på standard pmr, men är helt klart ett allternativ för målen längst bort,

snikvarianten, lysdiod som lyser nästan rakt upp och ha en plastspegel en meter upp, den räknas som förbrukninsgsmaterial
problmet är då att man måste ha lite olika färg och blink för mål som sitter exempelvsi med 9 plattor ihop
lysdioden skall då blinka några sekunder efter träff

vid tävling så vill man dock ha så att markering kvarstår
då kom funderingen på att målet blinkar antal träff, 0-10 träff ger 0 till 10 blinkningar paus och nya blinkningar tills man återställer det
en fundering på återställning vore en enkel 38 khz ir mottagare och skjutledaren har en ir laser för att återställa vart mål

kanske man skulle ha så att varje grupp av mål har en irlysdiod som skikar sin träff till en snett bakåtliggandes ihopsamlingsdator som i sin tur kommunicerar med skytt och skjutledare
det skulle kunna ske med radiomoduler eller laser, eller en lysdiodstablå som visar träffarna

många funderingar men inget känns rätt och klockrent
så mera förslag och funderingar

hm, glömde en vit 20mA lysdiod syns flera hundra meter för blotta ögat om den blinkar lagom
det provade jag i veckan
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är 3 olika problem som skall lösas - 1 detektering, 2 överföring 3 presentation

militären kör idag med mickar som känner anslagsljudet och triangulerar fram positionen på tavlan och med kabel (typ 2-tråd eller cat-5) kopplar till presentationsenheter hos skytten (edit - låter plåtarna olika vid träff så kanske signalanpassade filter vilken selektera ut vilken som träffade som komplement...)

varför är det så omöjligt att dra kablar - - hårt tvinnade tunna sådana kan läggas efter plåtarna fästen/upphängning och skjuts den av någon gång så får man fixa det...

3-4 mickar + pic/AVr med anpassningskretsar lär bara det ta flera 100:- i komponentkostnad per plats - till detta strömförsörjning, spänningsomvandlar kretsar och sedan en presentationesenhet i någon form.

Det sistnämda har alltid varit det dyraste att få till ända från mikrodatorns bardom ungefär.

Skall det överföras trådlöst så är det 433/866 MHz godkända enheter för dataöverföring med tillhörande kratta (antenn), vilket lär gå på minst 500:- per par.

Man kan gå via Wlan mm. också som i frisikt och riktantenn kan gå ganska långt och har skytten med sig en laptop som presentationsenhet så...

man kan prova med IR-överföring, men eftersom det är utomhus med kraftig solbelastning då och då så kan det bli proplematiskt och är inget man skulle hänga upp en nationell tävlan på... inte med radiomodem ala 433/866 MHz heller, förmodligen ej heller med Wlan......

HF-modulerad röd laser (från tex. streckodsläsare) som siktar på en färgfiltrerad fototransistor i andra ändan kan funka - men kräver fri sikt och noggran inriktning...

Jag skulle köra med RS485 på TP-kabel mellan enheterna och ta den omaket att rulla ut den långa om man inte gör det fast installerat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara en snabb en, måste fortsätta på arbetet några timmar till

kablar, undviks i det längsta
eftersom vi skjuter på gränsen till vad man klarar, man går mot mindre och mindre plåtar , så det missas och då klarar sig inte kablen
eftersom man vill ha få avbrott så är det eländigt att byta kabel, helst skall det gå att skjuta i timmar utan avbrott

går det inte så kommer det bli patchkablar för nätverk, billiga och lättbytta

detekteringen blir om det funkar limmad vibrationsdetektor på baksidan av plåten, mic funkar för det hörs 1000m bort vid träff :vissla: :mrgreen: , det hadde antagligen funkat med lös magnet i spole som en extremt okänslig dynamisk mikrofon

detekteringen är bara träff eller inte träff på plåten, inte var på
för den sorten så blir det papptavla och kamera på 2.4

fris sikt är det garanterat, men att dra 1500m kabel är , nja, int kul
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Finns ju en uppsjö radiochip som klarar detta utan problem, zigbee kanske?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

RS485 nätverk och RF detektering av plåtarnas rörelse?
Gillar också triangulerings metoden, om man bara kan få precision till en rimlig kostnad ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

radiomoduler för kommunikation mellan uppsamlare och skyttar borde gå, men Andili, tänkte du på mellan plåt och resten?
i så fall är problemet att man måste ha var sin frekvens per mål, om det inte går att samköra på något vettigt sätt,
har zigbee den funktionen på rimligt sätt?

en annan fundering , även med ir som sändare från plåt till uppsamlingsenhet
att köra flera sändare per frekvens för radio är ingen hit, blir skit av det hela
hur skulle det bli med irljus?
tankeexemplet, tre irsändare 38khz , där den fösta skickar 10 hz, den andra 25hz och den tredje 65 hz(grovt räknat för att separera övertoner lite)
mottagaren får ju då in tre ljuskällor samtidigt, frågan är kan man separera 10,25,65 hz var för sig eller blir det pannkaka av allt?
får prova misstänker jag
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Ett riktigt zigbee-nät hade ju funkat fint, men det blir nog inte så billigt per nod som du ville ha.
För zigbee så finns det enddevices och routers, varje nod skulle kunna vara en router och på så sätt öka räckvidden.
På de sträckor som blir väldigt långa kan man antingen använda andra antenner (än små PCB-antenner) eller placera ett par noder med jämna mellanrum som routar vidare.

Trevligt utvecklingskit: http://meshnetics.com/dev-tools/zdk/
Ungefär hur man skulle kunna bygga upp nätet: http://www.meshnetics.com/images/wsn_demo.png
Dyrt för ett hobbyprojekt, men hemsket trevligt http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 58-1005-ND
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För att detektera träff, utgår i från att var träffen är inte är så viktig, kan man använda nått liknande en knackningssensor.

För att skicka data är förmodligen zigbee enklast, med ett antal repeatrar, sedan en zigbee mottagare i datorn och nån form av träffpresentationsprogram
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

frågar igen, finns det många frekvenser för zigbee eller har den på enkelt sätt lösning för att kunna hantera flertalet sändningar samtiddigt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Alla Zigbee enheter pratar med varandra och routar varandras paket, systemet är dessutom feltollerant, då flera enheter kan falla ur, utan att påverka de andra (inom rimliga gränser förståss)
Du behöver inte flera frekvenser, utan buffrar och skickar data alteftersom, och eftersom varje nod har en address, så vet du varifrån data kommer, du kan naturligtvis implementera detta ytterligare i protokollet.

Zigbee behöver inte bli så dyrt, då du naturligtvis inte behöver få dem godkända (vilket kostar pengar), då jag förmodar att du inte skall sälja dem på öppna marknaden som Zigbee moduler.
Godkännandet lär vara ett krav för att få använda Zigbee-loggan, har jag för mig.

wikipedialänk: http://en.wikipedia.org/wiki/Zigbee
Man pratar om priser runt US$3:- per nod.
Skriv svar