Nybygges funderingar, cnc-svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis

Nybygges funderingar, cnc-svarv

Inlägg av Uttis »

Jag håller på och snickrar på en ny svarv och grunder är hyffsat klar, sitter nu och lurar på vilka arbetsmått jag behöver.

Jag skulle vilja ha en nån form av verktygsrevolver jag har sett några hembyggen av modellen nedan. Ingen omöjlighet att få ihop en sån kanske men dom har använt sig av luft/stegmotor om jag inte minns fel. Känner någon till nått annat vettigt alternativ?

Bild

Hum och nummer två så funderar jag på att driva chucken med ett servo. Har aldrig använt servon i hobbyn förr vad behöver man? en drivare?, nättagg? ac- dc-servo vad ska man ha? Lämpliga budgetlösningar? Det jag vill åt är varvtal 0-servomax, samt att kunna vrida chucken 1/4 varv och hålla den där.<-(här behövs en rotations-encoder?)

Och till sist har man lärt sig av tidigare misstag och vill ha nått ordentligt spånn/skruvskydd har det dykt upp nått nytt här för snåljåpar? Har idag hemmavikta men jag tror inte riktigt det duger till denna.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Re: Nybygges funderingar, cnc-svarv

Inlägg av PerE »

Kolla in UHU, drivkort för servomotorer.
Jag har precis byggt ihop ett för min spindelmotor.
http://www.uhu-servo.de/servo_en/index.htm
http://gsst.wikispaces.com/UHUget
http://www.cnczone.com/forums/forumdisplay.php?f=411
Per
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En verktygs revolver SKA ha mekanisk låsning! Du använder servomotor - stegmotor - ????motor - pneumatik till att låsa upp och vrida fram nästa önskade verktyg. Det är stora krafter som ska hållas på plats.

Tänker du bygga allt från början eller bygga på en befintlig stomme?
Hur stort ska du svarva och vilka material?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Bra tips om uhu där kan vara ett alternativ, det är ingen som säljer dessa färdig lödda? Om inte kan säkert ett kit lämnas till nån duktig forumist + ett par kr.

Givetvis ska verktyg låsas innan dom användes annars går det inte så bra. Jag bygger egen stomme så jag försöker tänka på alla små saker nu innan det är försent. Jag svarvar i allt mest stål av den snällare sorten.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Håll ögonen efter en Curvic-koppling i lämplig storlek. Sen går det att bygga resten med valfri drivning. Men en riktig koppling är nog första byggstenen man måste ha.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Beskymra dig inte om hållmoment osv. Alla revolvrar jag sett bibehåller sitt vridmoment genom mekanisk låsning. Således duger vanlig DC motor gott till ändamålet, bara du har givare som säger var revolvern befinner sig.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jag kanske har varit otydlig servot var inte tänkt att driva revolvern, utan svarvchucken där ämnet sitter.

Det finns ett par hemmabyggda varianter på den revolver jag har bild på dom drivs såvit jag kan se av en stegmotor samt upplåses av tryckluft. Låsning sker sen med pinnar/spärrar osv emco har en klen modell den är baserad på en snäckväxel. Det jag hade funderingar på var om någon känner till nått annat intressant alternativ av revolver som man skulle kunna bygga själv?

Att kör med en DC motor tycker jag förenklar/förbilligar ganska bra, kör man med mach3 kanske man kan snida ihop ett macro(?) som vid verktygsbyte räknar verktygen den åker förbi och sen låser på rätt ställe. Var hitta lämplig liten motor?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Macrot du efterfrågar finns på machsupport forumet, bl.a en variant som är gjord till Emcos enkla variant driven med enkel DC motor och låskläpp skrivet av dels H.O samt mig. Det finns många andra varianter också, bara att rota på forumet.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ok det ska jag kika på när det är dags.

Jag hittade dom här drivarna, http://www.cncdrive.com/products.htm

Whale2 och Mammut, verkar väldigt prisvärda jag tänkte kanske ta steget från stegisar och satsta på servon men jag har inte en susning om vad för motorer som behövs. Har idag ganska stora stegisar ~8Nm, dom är starka men inte så varvvilliga.

Dom säljer 3 olika på cncdrive, 45W, 150W, och 400W. Ex data från 150W modellen

Brushed DC servomotor with encoder.
- Power: 150Watts.
- Max.speed: 3000RPM
- Voltages: 30V
- Current: 5A continious, 20A peak.
- Weight: 2kgs.

Kan man räkna med att plocka ut 3000RPM hela dan utan att nått rasar? Liknande motorer 150W specas till 0.5Nm Continues torque skulle denna siffra kunna vägas mot min stegis siffra 8Nm ? Vad behöver man mer för att få det att snurra ett nättaggregat som ger 30V och 5>20A?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fråga, var behöver du så höga varv i en svarv? (förutom spindeln förståss)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Den måste växlas ned för att orka med så några 3000rpm ut på skruven blir det nog inte.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Den måste växlas ned för att orka med så några 3000rpm ut på skruven blir det nog inte.

Skulle du inte ha servot till chucken? Vilken skruv är det du talar om då?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Dom här mindre är tänkt att ersätta stegmotorer eventuellt, för drivning av kulskruvar. Jag la till lite funderingar mitt i tråden.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Hur skall din grundstomme se ut. Plan bädd eller snebädd 60 grader. Om du använder servomotor som spindelmotor
kan du montera på en skivbroms som de större maskinerna har. Speciellt om du skall ha en A-axel och fräs på svarven.
Jag har ingen egen erfarenhet av spindelbroms av denna typ men vet att det skall minimera vibrationer om man fräser eller
kör drivna verktyg i revolvern. Oavsett kan detta bli ett kul bygge att följa.
En revolver:
http://www.youtube.com/watch?v=FL9AoqCSVjQ

proffsvarianten

http://www.youtube.com/watch?v=o-9J4KsXYwU&NR=1
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Låt oss säga att du har typ denna motor: http://www.kelinginc.net/KL34H2120-42-8AT.pdf

Där kan du se moment-/varvkurvan är rätt linjär med punkten 4000pps(10Hz vid halvsteg som kurvan anger) och 2Nm. Detta ger en effekt på ca 125 W enligt P=2 pi f M, där f är frekvens och M momentet. Så du ligger rätt lika med dina stegmotorer om du växlar ner servot.

Skillnaden är att effekten är lika inom ett godtyckligt område med stegmotorn, medan effekten ökar hos servot med varvtalet. Långsamma skrotskär är bättre lämpat med stegmotor än med servo medan små men snabba fjunskär hellre görs med servo, samt snabba snabbtransporter (impfaktor är inte att förringa) 8)
Skriv svar