ansluta videokamera till bilbatteri
-
drosophila
ansluta videokamera till bilbatteri
Hej,
Har ett problem jag hoppas kunna få hjälp med. Jag behöver ansluta en liten videokamera (Aiptek PocketDV AHD C100) till ett 12V bilbatteri för att komma kring problemen med batteritid. För detta ändamål köpte jag på försäljarens rekommendation en DC-omvandlare (liknande 44128 i Kjell & Co's katalog). Min tanke var sedan att det helt enkelt skulle fungera att skarva ihop laddningsadaptern till kameran med DC-adaptern, men det tycks inte fungera.
Några direkt tips på hur jag kan lösa detta?
Hälsningar,
Andreas
Har ett problem jag hoppas kunna få hjälp med. Jag behöver ansluta en liten videokamera (Aiptek PocketDV AHD C100) till ett 12V bilbatteri för att komma kring problemen med batteritid. För detta ändamål köpte jag på försäljarens rekommendation en DC-omvandlare (liknande 44128 i Kjell & Co's katalog). Min tanke var sedan att det helt enkelt skulle fungera att skarva ihop laddningsadaptern till kameran med DC-adaptern, men det tycks inte fungera.
Några direkt tips på hur jag kan lösa detta?
Hälsningar,
Andreas
Re: ansluta videokamera till bilbatteri
Har du läst bruksanvisningen till kameran?
Om du gör det så kan du gissa varför det inte funkar.
EDIT: Det är på sidan 2 som du ska läsa.
Om du gör det så kan du gissa varför det inte funkar.
EDIT: Det är på sidan 2 som du ska läsa.
-
drosophila
Hej,
Tack för ditt svar. Jag är inte direkt bevandrad i sånt här, och vill inte direkt "gissa varför det inte funkar" eftersom min gissning med största sannolikhet inte skulle hamna särskilt nära rätt lösning. Skulle du (eller någon annan) istället kunna beskriva vad jag gör för fel och hur jag kan lösa problemet?
Hälsningar,
Andreas
Tack för ditt svar. Jag är inte direkt bevandrad i sånt här, och vill inte direkt "gissa varför det inte funkar" eftersom min gissning med största sannolikhet inte skulle hamna särskilt nära rätt lösning. Skulle du (eller någon annan) istället kunna beskriva vad jag gör för fel och hur jag kan lösa problemet?
Hälsningar,
Andreas
Grejen med USB apparater är att de måste "be om lov" innan de kan börja ta maximala 500mA från värdenheten, att bara lägga på spänning på ingången (så som du gjort) fungerar alltså inte.
Nu har jag inte läst instruktionen, men det finns många usb enheter som inte ber om lov utan bara plockar ut strömmen i alla fall. Hur skulle annars väggvårtor med usb anslutning som levererar 500mA fungera? Det finns även enheter (jag vet en router) som struntar i förhandlingen och gladeligen levererar 500mA utan problem.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Exakt. Enheten behöver inte be om lov för att *ta emot*, utan för att hosten ska *skicka*.
Så felet ligger inte där iallafall.
Någon som har en länk till manualen så att man kan se vad det är som Netrunner inte vill berätta?
Så felet ligger inte där iallafall.
Någon som har en länk till manualen så att man kan se vad det är som Netrunner inte vill berätta?
I stand corrected.
Googla på produkten så finns tillverkarens hemsida med manual bland de första träffarna.
Googla på produkten så finns tillverkarens hemsida med manual bland de första träffarna.
Engelsk manual
http://www.aiptek-download.de/downloads ... ual_en.pdf
Är inte helt 100 men det verkar som om man möjligen inte kan driva kameran med adapter utan det är bara till för att ladda batteriet? Idiotiskt i så fall men går förstås att komma undan med lite mek.
Är inte helt 100 men det verkar som om man möjligen inte kan driva kameran med adapter utan det är bara till för att ladda batteriet? Idiotiskt i så fall men går förstås att komma undan med lite mek.
Det batteri som finns idag i kameran är ett litet Li-Ion batteri med en cell.
Det han vill ha är ett bilbatteri.
Så han får ansluta sig där batteriet sitter så att han får två kablar ut, kanske med ett simpelt "dummy-batteri" eller genom att vira kablarna och säkra med en bra tejp.
Så behöver han en omformade som gör om bilbatteri 12V till 3,6V / 3,7V.
Den här bör ju klara det jobbet perfekt: http://cgi.ebay.co.uk/AX3022-Based-Swit ... 1|294%3A30
Edit: Opss... iom att han är ny så vet han inte det. Du _måste_ baby-sitta bilbatteriet! Du får inte ladda ur det mer än 60% - 80% och du ska helst ladda det så ofta du bara kan. Annars tar batteriet permanent skada och du får egentligen ett R6 batteri på 20kg.
Det han vill ha är ett bilbatteri.
Så han får ansluta sig där batteriet sitter så att han får två kablar ut, kanske med ett simpelt "dummy-batteri" eller genom att vira kablarna och säkra med en bra tejp.
Så behöver han en omformade som gör om bilbatteri 12V till 3,6V / 3,7V.
Den här bör ju klara det jobbet perfekt: http://cgi.ebay.co.uk/AX3022-Based-Swit ... 1|294%3A30
Edit: Opss... iom att han är ny så vet han inte det. Du _måste_ baby-sitta bilbatteriet! Du får inte ladda ur det mer än 60% - 80% och du ska helst ladda det så ofta du bara kan. Annars tar batteriet permanent skada och du får egentligen ett R6 batteri på 20kg.
Henry skrev:Engelsk manual
Antagligen för att den drar mycket mer än 500 mA när den kör
dock är det USB-enheten som begränsar strömmen vid förhandling - USB-utgången i PC:n har normalt inte någon strypning mer än en polyswitch- säkring som nyper vid typ 550 mA eller så.
när man kopplar in mot USB-nätadaptrar så kopplar man ofta motstånd mellan plus och D+ resp minus och D- för att tala om för enheten att den inte är kopplad till någon dator och då kan många men inte alla (typ märkesmaskiner från sony, ipod mfl som har egna standarder bara för att jäklas) öppna upp en laddväg som kan ta uppåt 1.5 ampere ström.
Ah det är enbart en USB port på den som handhar laddning ser jag ju nu var helt säker på att det även fanns en vanlig rund historia för adapter, lite idiotiskt. Sedan kan ju vissa även vara så dumt gjorda att de inte skall/kan drivas av adapter så man tvingas köpa flera dyra batterier istället.
netrunner: Hade det bara varit att koppla in sig på USB portens strömanslutningar, då ju den först nämda adapterns klarar 5V, så hade ju det fungerat hur bra som helst om det fungerat på denna och det var detta jag menade. Skulle dock inte förvåna mig om kameran går in i något mode så den inte går att använda normalt eller att den som sagt ointe klarar av att driva kameran och då har man inte mycket till val än att fixa som max 4.2V som ju är det samma som fulladdat Li-ion batteri. Den där i din länk hade nog varit perfekt.
netrunner: Hade det bara varit att koppla in sig på USB portens strömanslutningar, då ju den först nämda adapterns klarar 5V, så hade ju det fungerat hur bra som helst om det fungerat på denna och det var detta jag menade. Skulle dock inte förvåna mig om kameran går in i något mode så den inte går att använda normalt eller att den som sagt ointe klarar av att driva kameran och då har man inte mycket till val än att fixa som max 4.2V som ju är det samma som fulladdat Li-ion batteri. Den där i din länk hade nog varit perfekt.