Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
BMI
Gått bort

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av BMI »

"Jojje" Jo att det det räcker med ett par styrhål vet o förstår jag.
Bara det att jag såg inte några !!
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Jojje har helt rätt som vanligt.

Om man tittar på den undre bilden så är det övre vänsta och undre högra styrhål.
Eftersom det är ett dubbelsidigt kort så har jag även använt hålen för att styra OH-filmen
vid UV-belysningen.

Om man tittar på bilden igen så ser ni att jag har ett gammalt kretskort under det som ska borras.
Kör borrningen en gång i det kortet så är styrhålen klara.
Lägg dit kretskortet som ska borras, stoppa i två trådar ( i detta fall 0.5mm) i styrhålen.
Skruva fast kortet och starta mach3 och "NJUT" :)

Svårare än så behöver det inte vara.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det där maxhastigheten på spindeln? Hårdmetallborr bör man ju köra med ett antal tusen varv i minuten, särskilt sådär små. Lätt 10k. :)
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Det var det första försöket som jag filmade varvtalet var bara 1350.
Det ser ut att gå ännu saktare på filmen.

Maxvarv på Jula fräsen är 3300.
Lite dåligt för dom borren helt klart, för dom blir slöa fort om man kör med för lågt varvtal.

Har haft lite funderingar på att montera dit min dremel på spindeln eller
göra en ny lös demonterbar Z-axel med stegmotor som jag sätter på röret för huvudet.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Har varit ute och testat lite mer.

Fungerar mycket bättre med ett varvtal på 3300 och om man ställer in
Z på 60 i hastighet när man borrar.

Har borrat ett 20-tal kort och borren har inte tappat skärpan än.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Dax för en liten uppdatering från avdelningen för långsamma framsteg.
Jag har haft en del problem med att få igång motorn till Z-axeln (Den vita röken
ville inte stanna kvar i kretsarna), men med ett nytt drivkort så funkar det nu.

Drivningen av Z-axeln är gjord enligt principen att allt i skrotlådorna är användbart (= gratis).
En snäckväxel med utväxlingen 25:1, som tidigare suttit i drivningen av en stor kulskruv, har
fått en ny arbetsuppgift. Med kuggremsdriften till stegmotorn så blir det lite utväxling till.

Bild

Det hela ser kanske lite märkligt ut, men funkar utmärkt. Det är stabila och glappfria grejor.

Trapetsskruvarna är inga höjdare, det går ganska trögt om man vill ha det riktigt glappfritt.
En ny kulskruv till Y-axeln är på väg. Verkar den bra så beställer jag en till X-axeln med.
Nu har jag i alla fall en fungerande maskin så det roliga kan börja.
(Originalchucken skall naturligtvis bytas ut till något användbart....)
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Jag köpte en ER32-MT2 chuck på ebay för runt 30 euro.
Använder detta på Julafräsen nu, långt mycket bättre än originalchucken som ofta låter fräsen glida uppåt eller neråt.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Suveränt projekt jätteintressant läsning, blir också sugen att inskaffa en Jula fräs, jag skulle behöva en kretskortsfräs/borr skulle det gå att köra med en konverterad, har ni provat att använda gerber filer konverterade till g-code?

En hel del fix/trix att modda men borde klara av det, får kolla på rea priser...

Gött jobbat!

//Conny
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag provkörde min maskin idag.
För enkelhetens skull så använde jag finesserna i MACH3 och körde ut en "circular pocket".
Diametern satte jag till 24mm. När jag sedan mätte så var den 23,97mm. Inte så illa pinkat
på första försöket.
Jag tog en suddig film med min telefon (Den blev ännu suddigare när jag laddade upp den till Youtube).

http://www.youtube.com/watch?v=PogG9Z7QRfw

Men det syns och hörs ju att det händer något i alla fall :lol:

Jag får tacka lilluffe så jättemycket för att han startade den här tråden. Utan hans insats hade jag
ALDRIG gett mig på detta projekt.....
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Sm7tjc

Härligt att se att du har fått igång din maskin, "Bra jobbat" :bravo: du får filma lite mer och helst med en bättre kamera.
Ska bli roligt att följa ditt montage av kulskruvarna och se hur pass snabbt du kan köra för det kommer säkert att gå mycket lättare
än med dina dubbla metallmuttrar. Är det nya eller begagnade kulskruvar.

Orginalchucken var ingen höjdare som jag fick med till min maskin, den slog väldigt mycket så den åkte i skrotlådan direkt.
Snäckväxeln ser stor ut hur mycket väger den, gjutjärn eller lättmetall?

cobree

Jula fräsen är väl ingen "riktigt" lämpad maskin för att enbart fräsa och borra kretskort med (Varvar lite för dåligt egentligen).
Nu gjorde jag kretskortsborrningen mest som ett prov för att se om det fungerar och som synes så gör det det.
Det gäller att man har en glappfri maskin för att det ska fungera.

Ska man "bara" fräsa/borra kretskort köp eller bygg en mindre maskin, det finns flera stycken här på forumet t.ex.

POSY-A4 (byggsats - cnc fräs i mdf)

I mitt kretskorts program får jag gerber-filer som jag tar in i coppercam och efter lite inställningar så sparar jag ned filen som g-code.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jodå, snäckväxeln är mer än overkill, en riktig gjutjärnsklump. Men när den ändå bara låg och skräpade så
var det en bra och billig lösning. Jag har inga planer på att köra maskinen manuellt så jag behöver inte tänka på
att kunna veva någonting för hand.
Jag fick hem den första kulskruven idag. Det är en Kinesisk historia.

Bild

Den verkar ganska OK. Problemet blir bara att få till änden där lagringen skall sitta.
Antagligen (förhoppningsvis) är skruven ganska hård och besvärlig att svarva i. Men det
borde väl inte vara omöjligt?
Någon här kanske kan tipsa om vad man skall använda för verktyg för att ge sig på sådant?
bearing

Inlägg av bearing »

Kanske går att slipa bort härdningen med en liten bänkslip fastskruvad vid svarvstålets plats i svarven.
charcoal

Inlägg av charcoal »

Ta en gassvets för att få kulskruven glödande och sen är det som att svarva i smör! Fungerade för mig i alla fall... Förmodligen helt fel sätt att göra men efter att ha slitit ut x antal slipskivor för att få till kulskruvens ändar så vart jag desperat.. :oops:
ondisc

Inlägg av ondisc »

Fråga, Hur är glappet i den kulskruven? är det helt obefintligt?
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Enligt säljaren skall den vara helt glappfri. Om jag rycker och drar i den så går det i alla fall inte att
känna något glapp. Men man skall väl inte säga något säkert innan den sitter i maskinen så att det går att
mäta.

Jag skall kolla med en verktygsmakare om inte han kan slipa ner änden. Är den mjuk "inuti" tro?
Det vore ju smidigt om man kunde få den nerslipad till rätt diameter för lagret och om man sedan
själv kunde anpassa resten.
Skriv svar