Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Inlägg av MNorrgren »

Tänkte höra med dig när du ändå pillar med lm3886.

Vet du om de korten, 3*lm3886, går att parallellkoppla så du kan få ut 6*lm3886 alltså 300 watt mono?? Eller måste man göra något mer för att det ska funka, menar de är ju parallellkopplade på korten va??

Dum fråga men iaf.
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

Japp, det går.

En bit ner på sidan:

http://www.shine7.com/audio/pa150.htm
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

citizendildo: De tre chippen på korten jobbar alltså parallellt.
Menar du att du ska köra två sådana kort parallellt?

Det blir ju 300W mono, men vid en helt galen last, typ någonstans mellan 1 och 2 ohm.

Vad har du för högtalare? Går den så lågt i impedans?

På mina kort sitter det också 3 chip parallellt. I mitt stora steg (som jag just har kapat kylflänsarna till) ska jag bryggkoppla två kort så jag får 300W mono.
Det passar bra till min högtalare som är en "8ohms-högtalare". Den går aldrig under 4ohm iallfall...

Angående nätdel så tar jag gärna emot tips! Just nu kör jag enklast möjliga:
Transformator till likriktarbrygga och en glättningskondensator per rail. En för den positiva spänningen, och en för negativa.

Den borde gå att förbättra lite tänker jag. Lägga till snubbers över dioderna är nog bra om man kan räkna fram bra värden på rc-snubbern :oops:
Jag har ingen koll tyvärr...
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

Problemet är att alla PSU-designer för LM3886 är anpassade för ett, eller max två lm3886-chip.

Jag funderar på detta schema till min Lm3886-förstärkare med tre chip per kort:

Bild

Hittade en liten förklaring på samma sida, men tycker det är otydligt:
Let's explain the circuit above.

* You should recognise the transformer which is shown above with (two) separate secondary windings.
* The transformer is followed by the usual rectifier bridge to convert AC into DC.
* R1 is a resistor and it's purpose is to allow the large capacitors to 'drain' their charge back to the zero volt rail. This is a safety feature as larger capacitors can hold their charge for quite a time after the power is removed from the rails. This could be potentially dangerous if you are working on the circuit soon after you have switched off the power and (wrongly) think that it is safe to touch the capacitors or anything connected to them!
* Next, we have the first of the large capacitors, in this case 4,700uF.
* The resistor in series with the 4,700uF and first 10,000uF capacitor forms a smoothing filter.
*
* After another pair of 10,000uF capacitors, there is a 100nF film capacitor. This 'bypasses' the larger capacitors.
* Then we come to the actual snubber network, comprising the 0R47 (0.47 ohm) resistor and 1.5 nF film capacitor.
*
* Carlos prefers to remove the standard 1,000uF capacitors from the pins of the chip and use 2,200uF instead and bypassed by another 100nF film capacitor. But again, he uses a snubber network on these, comprising of the 0R1 resistor with a 3.3nF film capacitor.
* Lastly a 3.3 uF film capacitor is placed across the positive and negative voltage pins of the chip.
http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/dec ... esnub.html

Min första fundering är kring R1 och R2 men framförallt R3 och R4 samt C1 och C2. Hur mycket gör denna del av nätdelen? Har komponenterna så jag kan fixa det liggandes (5600uF ELNA måste duga istället för 4700uF). Men kommer det ha någon betydelse på ljudet om jag istället för C3, C4, C5 och C6 använder två 22000uF eller 47000uF RIFA-kondensatorer?

När det kommer till C7 och C8 förstår jag inte vad han menar med "bypasses"? Brukar inte 100nF användas för att ta bort högfrekventa störningar? Om så är fallet varför ska man samma funktion på självaste lm3886-kortets inbyggda psu?

Sist men inte minst; R5, R6, C9, C10. Vad jag förstått är det bara testa sig fram och byta C9 och C10 för att anpassa "snubbern" till sitt eget bygge. Men låt oss säga att man inte vill använda snubberized. Är det då bara att ta bort denna kombination? Eller är det något annat i schemat/lösningen som finns där för att R5, R6, C9 och C10 finns?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Den där har dubbla likriktarbryggor. Jag ser inte riktigt nyttan med det och kommer köra enkel...

Jag kommer nog ta mycket inspiration från nationals AN-1849:
http://www.national.com/an/AN/AN-1849.pdf

Men den kräver nästan att man gör sig ett kretskort :o
Jag har ju då skruvmonterade kondensatorer...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Japp tack för snabba svar.
Jo det var tanken att parallellkoppla två kort som du sa till 300watt mono.

Har på mina PA högtalare impedens ner till 2 ohm. Vilket för mig låter något bättre, trots att det förbrukar mer effekt.

Tänkte testa att köra med dem, för att sedan försöka åstadkomma en subbas till tv'n så blir bra muller där. Och den högtalaren jag tittat finns i både 4 och 2 ohm.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

perco skrev:Japp, det går.

En bit ner på sidan:

http://www.shine7.com/audio/pa150.htm
Jag hittar inte information om att det går att parallellkoppla två kort, men det behöver ju inte betyda att det inte går...
Jag är inte säker på att man får göra så bara...
Borre

Inlägg av Borre »

Hittar inte?
Mer eller mindre den första texten som står på sidan är följande:
"The PA150 PCB is used in my BPA300 project which uses 2 PA150s in a bridged confirguration."

Lite längre ner på sidan visas det till och med hur man kopplar ihop allt för 300W. :P
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Hittar fortfarande inte :)

Det han gör är att bryggkoppla två kort! Citizendildo ville ju parallellkoppla två kort, det är skillnad!
Förstärkaren blir som en H-brygga.

Visst uppnår man 300W på båda sätt, men i fallet parallellkoppling av två kort blir det låg spänning och hög ström vid 300W.
Vid bryggkoppling inträffar 300W vid en högre spänning och lägre ström :)
Edit: Vid en lättare last såklart!
Borre

Inlägg av Borre »

Hah, av någon anledning läste jag det som att citizendildo skrev bryggkoppla och du skrev parallellkoppla, men nu ser jag ju att ni bägge skrev parallell, så ja då är jag med på att du inte hittar det. ;)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Precis! :)

Chippen får man ju parallellkoppla om man har matchade motstånd och trimmar in lika offset...
De sitter ju i parallell på kortet.

Men får man paralellkoppla två kort? Jag vill också gärna veta :)

Nä, jag kör hellre bryggkopplat med högre spänning och lägre ström :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Om det skulle visa sig att det inte går att parallellkoppla två kort så kanske man klarar sig på ett kort.
LM3886 klarar en 4ohms högtalare själv, det är bara att anpassa matningsspänningen efter det.
Tre LM3886 borde klara 4/3 ohms högtalare alltså 1,33ohm.
Men max uteffekt blir ju drygt 150W och inte 300W...
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

mr.olle.norell skrev: Jag kommer nog ta mycket inspiration från nationals AN-1849:
http://www.national.com/an/AN/AN-1849.pdf
Du har inte lust att göra ett pcb-designförslag? Tänker förmodligen använda en liknande design, men behöver inspiration av någon med lite mer erfarenhet.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Kolla sidan 7 i PDF:en :)

Enda problemet är ju att jag har kondingar med bultfäste, så det passar lite dåligt...
Kanske kan jag bygga nätdlen iallfall utan kretskort...
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

Jag har också kondingar med bultfäste. Det var därför jag undrade hur du skulle göra.
Skriv svar