Svårt att säga då du inte länkar till koden som du frågar om...
Är det bara en mega64 ? eller har den externt minne?.... ljudfiler tenderar lätt att bli stora...
> men problemet är att jag inte kan C så jag kan inte "översätta" koden...
Om koden är skriven korrekt så ska det gå att förstå funktionen
genom kommentarer och annan dokumentation. Är det slarvigt skriven
kod så kan det vara svårt (oavsett om det är C eller något annat).
> så om nån här kanske vet hur man gör det i BASCOM-AVR som jag använder
Du gör antagligen "på samma sätt". Gör bara samma sak som den där
andra koden, fast i ditt verktyg.
> BASCOM låter som BASIC. Förmodligen för långsamt.
Det beror mer på BASCOM i sig än att det råkar vara en BASIC dialekt.
Det finns igentligen inget inbyggt i BASIC som gör det långsammare,
det har mer med implementationen och hur verktyget används...
Vad är tanken bakom att översätta koden?
Ska du bara kopiera hans projekt eller vill du få kod att jobba med själv?
Det ser ut som om själva ljudspelarkärnan är skriven i assembler, så det skulle nog inte funka i BASIC.
Annars är det väl inte så avancerat med wav - det är i princip en lång rad med 16-bitars värden som motsvarar den analoga nivån - skicka ut dessa i rätt sampelhastighet så får du ljud. Är det stereo så är varannat sample höger och varannat vänster - har du monoutgång kan du ju skicka ut medelvärdet.
Det svåra är kanske att läsa minnet. Han har ett SD (secure digital) -minneskort som verkar ha ett ganska enkelt ISP-interface (seriellt) eller 4-bitars parallellt MMC-interface. Detaljerna kanske du kan lura ut i minnes-rutinerna (se mmc_if.h och mmc_if.c)
jesse skrev:Annars är det väl inte så avancerat med wav - det är i princip en lång rad med 16-bitars värden som motsvarar den analoga nivån - skicka ut dessa i rätt sampelhastighet så får du ljud. Är det stereo så är varannat sample höger och varannat vänster - har du monoutgång kan du ju skicka ut medelvärdet.
jag kör mono. men ett litet problem är att jag inte har en endaste aning om hur jag får in .WAV i µP
Tja, ett minneskort är väl det allra smartaste? Det finns hållare för minneskort man kan köpa och löda fast på kretskortet. Annars blir det väl USB och det är ju lite jobbigt att pyssla med om man inte är van vid det.
micke jag hittade det du nämnde men jag vette fanken hur jag ska skicka dom till min Atmega32 då jag inte har com port... men jag har parallel port xD (programerar genom den)