Grunderna i Optokopplare?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
PopUnoNkoK

Grunderna i Optokopplare?

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag började att skriva i en annan av mina trådar men väljer nu att flytta över den frågeställningen hit.

Jag ska styra den sladdbundna fjärrutlösaren på en Nikon D80 via en MicroController, Närmare bestämt en PIC (med 8 ben, har inte den framför mig och kommer inte ihåg vad den heter).
Fjärrutlösaren funkar så enkelt så att när den är "öppen" så tas det inga kort och när man "sluter" den så tar man kort.

Fick tipset att testa med en Optokopplare eftersom jag ville ha en helt separats krets till att styra den, alltså inte transistor.

NU undrar jag lite om denna optokopplare: http://www.electrokit.se/download/Fairchild__4N35.pdf

I databladet återfinnes denna bild:
Bild
Pinne 1 till och med 3 är inga problem. Inte heller pinne 4 och 5 där jag ska koppla in min fjärrbryrtare. MEN vad gör jag med pinne 6? Jag styr juh lasten med Ljuset från dioden som "träffar" basen så jag förstår inte vad jag ska koppla till pinne 6?
Kan man styra lasten på pinne 4&5 både genom dioden OCH strömmen på pinne 6?

Fråga nummer två är hur jag beräknar motståndet som ska sitta innan dioden i optokopplaren. Är det som en vanlig IR diod eller något i stil med Motståndet man har på basen på en transistor?

Tacksam för alla möjliga svar ni kan tänka er. :)

MVH Peter F
bearing

Re: Grunderna i Optokopplare?

Inlägg av bearing »

Basen på transistorn kan kopplas med motstånd till jord för att ladda ur basen snabbare så att transistorn att öppna snabbare. Är bara aktuellt om optokopplaren ska växla läge ofta.

Databladet ger exempel och diagram på Vf och If för dioden. Vanligt är att överföringen av ström har sitt maximum vid runt 10mA.

Kör med motstånd som ger typ 10mA If och 5mA Ic. Tror du kan lämna basen öppen, men är inte säker.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Oki. Låter bra att du tror att man kan lämna den öppen. Tror jag testar det.
Om någon vet med säkerhet får ni gärna skriva.

Jag har inte koll på Vf och If som begrepp så jag ska kolla upp om jag får något grepp om det, kanske återkommer med följdfrågor.

Tack för svaret.

MVH Peter F
bearing

Inlägg av bearing »

Vf - spänningen över dioden
If - strömmen genom dioden

Databladet ger Vf vid 10mA, som kan användas vid dimensionering av motståndet som ger If = 10mA.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och f:et står väl för "forward"?

Det finns väl en Vb också för max tillåten backspänning t.ex.? Och en Ib som talar om läckströmmen bakåt?
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, det var värden som jag bedömde onödigt att ta reda på för applikationen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är helt säkert bäst i ditt fall om du kan lämna basen (pin 6) oansluten.
(Endast i högre frekvenser (>2000 Hz) har det betydelse om den ska anslutas, gärna då med ett motstånd på 270k-2M till emittern)

I ditt fall är det intressanta vilken ström som krävs för att den ska anses vara "on". För att vara säker på att transistorn drar tillräckligt mycket ström kan du öka If till >20mA. Jag tror att 4N35 klarar ganska mycket ström på lysdioden , omkring 50mA max ? Du kan ju testa med lite olika strömmar på lysdioden och se hur den reagerar. testa helt enkelt med ett 9V batteri , ett motstånd och en tryckknapp på ena sidan och direktanslut 4N35 på fjärrutlösarkabeln. Testa först med voltmeter vad som är + och - på fjärrutlösaren så du vänder transistorn rätt.

Sen, när du testat ut rätt ström till lysdioden så gäller det mikroprocessorn: det finns antagligen en "kortaste tid" för "on" för att fjärrutläsaren ska reagera. Det räcker antagligen inte med bara någon mikrosekund. Snarare handlar det kanske om millisekunder.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Bearing: Jag brukar använda denna LED calculator http://led.linear1.org/1led.wiz.
Om jag har förstått saken rätt är alltså Vf = "diode forward voltage" och If = "diode forward current (mA)". I fall det stämmer så är det bra för de begreppen har jag börja få koll på. :)

Jesse: Toppen att jag kan lämna 6:an "öppen". Jag tror jag börjar att testa med ett motstånd som är uträknat för 20mA och ökar sedan. Jag hoppas att det ska räcka.
Microprocessor delen, alltså koden ska inte bli något problem, det är absolut ingen tidskritisk applikation så jag testar bara hur länge det krävs, hur länge den ska vara igång för att ta två bilder och sedan tar jag ett värde någonstans mitt emellan.
Microcontrollern ska styras av en R/C mottagare.

Tack för all hjälp...

MVH Peter F
Skriv svar