Inte helt fel uppskattat. 1300x2100 är arbetsmåttet.
Stämmer bra att det är spännhylsor direkt på spindlarna. Varför vill man hällre ha ISO-kona för metall? Lättare att få tag på verktyg som passar? Går det kanske att sätta dit en adapter av något slag så man får i ISO-kona? De största hylsorna är 20mm tror jag...
Angående funktionaliteten på den så har den servats av någon firma "då och då" och har inga rapporterade fel. Provkörde den lite innan vi monterade ner den och allt verkade fint även om vi mest jogade runt och grejade lite och körde inga program, hade redan köpt den då så...
Att den stått still mycket har jag säker info på då jag känner två personer mycket väl som jobbat på snickeriet de senaste åren och de har intygat att den varit igång max 3-4 gånger de senaste 5 åren och verkar inte ha använts mycket före dess heller.
Om du varit och lekt med styrsystemet så kanske du har någon Idé om hur mycket programminne som sitter i maskinen? Ditt minne verkar ju gott gällande de övriga parametrarna på maskinen.

Funderar förstås på hur man ska kunna styra den på ett "modärnt sätt". Finns ju en direktkabel med RS232 eller om det var något parallellt gränssnitt men som jag förstått det (efter internet research) så emulerar man bara en "pappers-tape"-läsare över denna länk (om man kör i drip-feed-mode) och är därmed ganska begränsad i dataflödes-hastigheten vilket gör t.ex. att plottriga gravyrer blir grovdragna.
Det går ju att tanka över program till fräsens minne och köra lokalt också och om det finns utrymme för några tusen rader G-kod så kan man väl komma på något sätt att köra sekvensiellt här så man delar upp programmet man ska köra i så små delar att de går in i minnet (som lär vara svindyrt att expandera) och sedan kör man programsnutten för att sedan göra samma sak med nästa snutt. Automatiserar man detta så borde det kunna flyta på ganska skapligt.
Annars återstår väl att koppla in sig direkt på servodrivarna och köra från EMC2, Mach3 eller liknande. Om det nu är möjligt...
MVH
/Tottish