Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?

Inlägg av PeterH »

Efter stora påtryckningar från flickvännen som numer vägrar befatta sig med bensinklippare på grund av att dom ofta är svårstartade, tunga, otympliga och dessutom är miljömarodörer (plus att hon hatar säkerhetshandtaget som alltid är så obekväma för flickor med nätta händer att hon gladeligen skulle dräpa konstruktören av klippare) är jag nu ute efter en elklippare. Jag vill naturligtvis helst hitta en batteridriven för att slippa avklippta sladdar och dessutom slippa snubbla i sladden! Den jag tittat på är Bosch Rotak 43LI som nyttjar 36V Li-Ion batterier. Den ska klara runt 300m2 på ett batteri (två medföljer) och batteriet laddas till 80% på 30 minuter och fullt på 1 timme.

Frågan är om det finns andra bättre fabrikat och modeller. Hade det fungerat hade jag köpt en självgående men våran tomt är alldeles för kuperad med många branta backar och terräng som gör det i princip omöjligt att lägga ut slingan på ett effektivt sätt :doh: En sladdmaskin kan ju vara aktuellt om det är någon som provat Boschen eller andra (nyare) batteriklippare och dömmer ut dom styggt :( Jag är också nyfiken på Flymos svävarklippare men har svårt att se den fungera i mycket kuperad terräng, sen har den ju sladden som minus också. Är det någon som har en Flymo och kan berätta hur den beter sig i slänter, backar och kraftigt kuperad terräng?

/PeterH
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?

Inlägg av Bonehead »

Haft en flymo och inget jag skulle rekommendera till något annat än liten och väldigt plan gräsmatta..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Problemet (vad jag läst) är inte när de är nya, däremot andra året är en del klippares batterier stendöda. Småkul sånt där tycker jag. :doh:

Men som vanligt är nog känt märke bra pga reservdelar och mindre bra pga priset.

Själv har jag knappt gräs på gården längre och vill ha en automover dock vill jag att någon annan ska betala för den för 20 lax kan de inte lura av mig för lite plastskrot, några motorer och drivkort.

Vilande planer på att bygga en egen finns givetvis men jag har stupit på drivmotorerna då jag varken har råd (eller lust) att köpa olika för att testa.

Automovern klarar för övrigt ganska branta backar så att det är kuperat gör inte så mycket.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hade en stiga för ca 8 år sedan med två blybatterier i, typ motorcykel. Den klarade av att klippa halva gräsmattan om det var en vanlig klippning, högt gräs pallade den inte. Tomten var ca 2000 kvadrat minus hus på ca 300, uppfart och buskar. Vet inte vad som blir kvar då men en dryga 500 kvadrat borde den ha klarat. Med detta menat att nu 8 år senare så borde dessa klippare vara ganska bra.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Har arbetat kanske 10 somrar med att klippa gräs.
Är det en mindre yta som skall klippas rekomenderar jag en gräsklippare utan motor, som drivs genom att du trycker den framför dig.
Denna typ är ju ännu miljövänligare än en batteridriven.

De elgräsklippare jag har stött på har haft mycket dålig prestanda och eller kvalite, jag skulle inte rekomendera någon av dem till dej eller din flickvän.

Rör det sig om en lite större yta, rekommenderar jag dig, att antingen övertyga din flickvän att ändra åsikt, för att sedan köpa en klippo på ca 4-5 hk, vilket är en för även den armsvage lättstartad maskin.

Eller.. . . . så kan du ju alltid byta flickvän. :D he he

http://www.klippo.se/

Har kört en hel del gräsklippare. Kan säga att klippo är de som har haft bäst kvalité av de jag testat.
Stiga tar jag ogärna i ens med tång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har motorgräsklippare från Klippo både här och vid sommarstugan och den vid sommarstugan är en 15 - 16 år gammal vid detta laget och används även av vissa av grannarna som inte har gräsklippare så den används väldigt mycket men motorn puttrar på som om den vore ny.

Den här hemma är nog en 12 år + men fungerar lika bra, aldrig några problem att starta inte ens efter säsongsuppehåll. Drar en gång långsamt ut hela snöret så bensin kommer i de rätta kanalerna och sedan drar jag snabbt en gång så startar den alltid direkt. Efter första start så startar den alltid vid första draget. Dessutom har inte denna en massa säkerhetsgrepp och dylikt utan bara en stång som skjuts fram för att driva, den är framhjulsdriven så det är bara att lyfta framhjulen om den inte skall driva tillfälligt, väldigt smidigt.

Det här med säkerhetsgrep är det något nytt på senare år för jag tycker alla nya har det numera?

El har jag ingen erfarenhet av men har hört både det ena och det andra men tycker att med Litium batterier borde hålla rätt bra och längre, men det är kanske trots allt lite si och så även där?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vi har just tre stycken Klippo på gården och det är dom som funkar skit (på grund av att det sitter Honda motorer med känt konstruktionsfel). Vi har även Klippon med B&S motorer men även dom kan vara tjuriga från gång till gång. Jag lär säga att jag inte är speciellt impad av deras chassin heller, dom är ju bättre än dom flesta andra klippare vi förbrukat (Stiga, Partner, Husqvarna) men för dom slantar man får slänga ut på en Klippo känns det som att man lika gärna kan lägga samma summa på två av annat fabrikat och då få både nyare årsmodeller och rengjorda maskiner :D

Men som sagt, frågan nu gäller elklippare eftersom damen kräver detta och jag vill köpa den minst dåliga elklipparen. Bensinklipparna finns ju kvar om man blir sugen på att dra i snöret istället för att klippa gräs :lol:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Batteriklippare är IMHO 100% sk*t!

De nya batterisystemen är svindyra och blybatterier är tunga som, just det, bly. Alla tar slut innan gräset är klippt.

Har själv en elklippare med svans och det fungerar jättefint på min lilla gräsmatta. Klipper ibland åt en bekant som har en stor gräsmatta och en rotorklippare med bensinmotor. Säkerhetshandtaget är en förbannelse som gör starten helt omöjlig och försvårar klippningen betydligt, men det är bara att göra en ring av kraftig ståltråd som kan föras över det så det blir inne. Sedan är det bara att flytta ringen när motorn skall stannas.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hmm... ingen jag frågat hittills verkar tro riktigt på detta med elklippare (dvs. med batteri) :x Man tycker ju att en stor tillverkare som Bosch inte skulle gå ute med den typ av marknadsföring dom gör om inte produkten håller vad den lovar. Att den dessutom kostar ca: 5500:- gör ju att jag som kund kommer ställa stora krav på funktionaliteten. Jag undrar vad Bosch har för garantier (tänkte då främst på nöjd kund garanti) men också batteriets livslängd? Enligt hemsidan mår Li-Ion batterierna bättre av att stå svalt och mörkt vid förvaring än i rumstemperatur. Optimalt var +5 grader och mörkt (men jag har ju så trångt i mitt kylskåp :lol: ) Ett dåligt alternativ var att ta in batterierna under vinterförvaringen och skitdåligt var det att ställa in klipparen i en varm bod/uthus när den inte användes! Nu har jag sån tur att vårat garage/förråd håller sig både mörkt och svalt under sommaren, och vi värmer inte upp till normaltemp på vintern om man inte skall vara där och meka. Tempen ligger runt 10-15 grader på vintern skulle jag tro.

Gällande ditt förslag Marta så har vi redan riggat säkerhetshandtagen på klipparen men min flickvän tycker att handtaget är obekvämt tjockt/grovt och det blir inte bättre av att det tillkommer en extra stålpinne i form av säkerhetsbommen... :doh:

Tror jag ska ringa till Bosch Sverige på måndag och ställa lite frågor om detta, var på K-Rauta igår och dom vet bara det som står på kartongerna... (och jag kan ju läsa själv). Sen får man väl ta med tjejen runt för att känna och klämma på dom bensinklippare som finns, vill hon absolut ha en elklippare ska hon få en som hon får sköta själv 8)
Tottish

Inlägg av Tottish »

Låter spännande med Li-ion-klippare tycker jag!
Snacka med snubbarna på Bosch och hör vad de har att säga, håller med dig om att ett sånt stort/erkänt företag inte borde sälja något som är "100% skit". Det har ju hänt ganska mycket med batteriutvecklingen de senaste åren så all info/erfarenhet på den här fronten som är mer än typ 3 år gammal bör väl nästan ses som utdaterad?

Enligt allt som jag har läst om Li-ion batterier så tycker jag dock att det låter väldigt brutalt med "80% på 30 minuter och fullt på 1 timme". Att de sedan skryter med "noll minneseffekt" och dylikt på hemsidan tror jag dock är ren bullshit.
För att undvika de problem som v-g refererar till ("däremot andra året är en del klippares batterier stendöda") så hade jag köpt/byggt en snällare laddare till maskinen om det inte redan råkar finnas en långsam laddningsfunktion på den. Kanske kan ni klippa eran tomt på något mindre än två batterier? I så fall skulle jag se till att byta batteri innan det första är helt slut för att slippa djupurladda batteriet. Det ska ju ändå bytas så det kostar ju inget extra att göra det lite tidigare. Jag vet ju inte vart Bosch har satt sin djupurladdningsskydd-gräns men vill man presentera skrytsiffror så hamnar det säkert farligt nära den absolut minimumgräns på 2,5V/cell som man brukar använda sig av.

Nu är det ju inte säkert att den info som jag har fått (mestadels läst på batteryuniversity.com) är helt uppdaterad men där pratas det i alla fall om att man i regel kan få ca dubbla livslängden i antal laddnings/urladdningscykler om man kan nöja sig med typ 80% av kapaciteten/laddning. Alltså inte proppa i så mycket det går i batteriet vid laddning och inte dra ur sissta slurpen vid urladdning. Kombinera detta med en långsammare, skonsammare laddning på kanske ett par-tre timmar så tror jag definitivt att batterierna kommer att hålla i några extra år och det kan det ju vara värt med tanke på att de kostar på så pass mycket att byta ut.
Ett till alternativ om du är lite byggsugen är väl att köpa en likadan klippare utan Li-ion baterier (ser ut att bli ett par tusenlappar billigare) och sedan köpa celler/ackpaket från Ebay/DX eller något sånt och bygga egna. Kanske inte blir billigare men det kan ju vara värt att titta på om man inte har något emot en liten arbetsinsats.
För övrigt så kan jag tipsa om att maskinen (med Li-ion batterier) fins på prisjakt för 4695kr. Kanske inte blir så stor skillnad mot din lokala handlare eller vart du fick 5500kr ifrån med frakt och allt men men...

Slutligen så vill jag bara säga lycka till och se till att rapportera tillbaka om hur det går! Jag är övertygad om att det idag går att bygga en Li-ion klippare med rimlig prestanda och livslängd med tanke på hur bra det verkar funka med denna batterikemi i andra 'heavy duty' sammanhang, typ bilar. Sen om Bosch har gjort det eller inte är ju en annan femma men för mig så står Bosch för kvalité i dessa sammanhang och de har ju dessutom riktigt imponerande Li-ionpaket till sina slagborrmaskiner/skruvdragare enligt vänner till mig som jobbar i byggbranchen så jag tror nog på det här!

MVH
/Tottish
Balloo

Inlägg av Balloo »

Att ladda batteriet till 80% på 30min gäller nog inte från tomt batteri förutsätter säkert nått i stil med "normal användning" att batteriet bara är urladdat till kanske 20-50%, så landstömmen är säkert acceptabel.
Har själv använt två olika B&D El-gräsklippare med blybatteri för säker 6 år sedan. Tyckte det fungerade bra så länge batteriet räckte. Bensin luktar ock låter illa.
xxargs

Inlägg av xxargs »

att ladda på 80% på en halvtimme och 100% på en timme luktar A123-batterier @ LiFePO-batterier, dom är kända för att kunna avge tokmycket med ström under urladdning och även laddas hårt, men dom är mindre kända hur de åldras gentemot LiIon/LiPol-batterier där just dom sista 20% till fulladdning är känd batteriåldringsmekanism.

LiIon/pol-batterier behöver 3 timmar laddtid innan de är 100% fulla.

kan man köra mellan 20% - 80% cykler för LiIon/Pol så håller dom mycket längre än normal - men å andra sidan så kan man bara nyttja 60% av kapaciteten då...

kolla hur mycket det kostar att köpa reservbatterier -för batteriborrmaskiner så brukar det typiskt vara lika mycket som en helt ny borrmaskin...
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag hittar ingen uppgift på effekten den där klipparen har. Jag har ju själv märkt vilken skillnad det är mellan 4hk och 6hk vad det gäller ork och klipphastighet så det kan ju vara intressant.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Tyckte det stod 1700W någonstans, inte säker.
/Tottish
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag hade en elklippare (sladd) till 1000+ m2 gräs och jag blev jätteglad när den gick sönder så jag kunde köpa en bensinklippare. Den klippte smalt, orkade inte tjockare gräs och sladden var i vägen mesta delen av tiden. Vad det gäller kapacitet antar jag att batteri är ännu sämre.
Skriv svar