micro lcd? Hur kopplar man en sån till datorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DiyJohn
Kontakt:

micro lcd? Hur kopplar man en sån till datorn?

Inlägg av DiyJohn »

Jag och en vän funderar på att bygga en lilten lågupplöst projektor med hjälp av en micro lcd från sharp. Lcd'n kommer från en digitalkamera från början och "heter" sharp ls015a3gs03. Har googlat och hittar inte mycket att hänga i granen! finns en bild på skärmen på http://detail.china.alibaba.com/buyer/o ... 68383.html!! Flatkabeln från skärmen har ungefär 25 ledare. Matchar inte en vga kabel direkt!

Det jag undrar är: Hur kopplar vi in denna till en dator? Är det så enkelt att man bara kopplar in vissa ledare från flatkabeln till vga'n?! Om inte, vad är det för protokoll som använder 25 ledare?

Tack på förhand!
Tekko

Re: micro lcd? Hur kopplar man en sån till datorn?

Inlägg av Tekko »

Det är troligen som på en laptoplcd, 3-6 bitars digital rgb över lvds, vilket betyder att du behöver en hyffsat dyr vga till digital 3-6bit rgb omvandlare.
Användarvisningsbild
DiyJohn
Kontakt:

Inlägg av DiyJohn »

Tack!
Vad är lvds?

var hittar man en "vga till digital 3-6bit rgb omvandlare"? Går det ej att bygga???
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

LVDS = Low Voltage Differential Signalling

Och en VGA till 3-6 bit RGB omvandlare kan du själv bygga, det är bara dyrt som skrutt, besvärligt och kräver ganska mycket erfarenhet.
Användarvisningsbild
DiyJohn
Kontakt:

Inlägg av DiyJohn »

tack för svar!
tror vi får skrota den idén!!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns en bra förklaring här:
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... %C3%A4rmar

Får dock en känsla av att med tanke på storleken och antalet ledare att det kanske programmeras på liknande sätt som dom där HD4xxxx.. displayerna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en skärm från en digitalkamera och skärmen i sig är inte speciellt intelligent som brukligt med dessa skärmar. Däremot såg jag efter en hel del databladstuggande på de kretsar jag hittade nära där den var kopplad att det fanns ett litet chip som var helt och hållet till för att just styra denna skärm så att den blev användbar till något. Det var ett chip som man kunde koppla både RGB, S-video och komposit till för att få en bild då kretsen skötte allt annat och det verkade vara så enkelt som det lät att bara koppla detta till den. Har varit väldigt sugen på att testa detta men inte haft tid över.

Så har ni kvar kameran så se om ni kan hitta någon IC som styr skärmen, brukar finnas nära kontakten som flatkabeln kopplades in, för då kan det chipet kanske tom ha så man kan koppla in som på den jag har om ni har tur och då lär det blir bra enklare att få bild.
Skriv svar