Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Re: Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Inlägg av mr.olle.norell »

Hur skulle ni göra med säkringar i en förstärkare?

Förstärkarchippen har internt kortslutningsskydd, vilket är bra! De har också temperaturskydd.
Men det känns som att man vill ha säkringar i nätdelen...

Jag gjorde två skisser:

Bild

Nummer 1 är min testuppkoppling som jag fortfarande kör.
Alltså är transformatorns primärsida avsäkrad, och dessutom sitter det en säkring på den positiva spänningen, och en på den negativa.
Jag ser en stor nackdel tror jag. Om bara ena matningsspänningens säkring brinner av så blir ju högtalaren utsatt för puslerande DC eller? :o
Den borde inte må bra av det tänker jag...

Nummer två är en annan idé jag har. Man sätter säkringen innan likriktarbryggan. Om säkringen brinner så upphör all matningspänning, vilket är önskvärt! :)
Jag ser bara en nackdel: Efter att säkringen har brunnit finns det fortfarande energi kvar i kondensatorerna tills de är urladdade...

Hur tycker ni jag ska göra?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Slå ihop båda och lägg till en säkring till före likriktaren så har du både hängslen och livrem. :vissla:
Vanligtvis sitter det säkringar efter kondensatorerna och en före trafon.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Kanske skulle man göra så som du säger, och så bygger man ett högtalarskydd också.
Högtalarskyddet skyddar mot ev. DC som skulle kunna uppkomma om den ena säkringen brinner, eller om något går fel...
Det blir många projekt det här :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Före trafon och på sekundärerna är nog lämpligast om du inte har DC-skydd på utgången. Säkringar på matningsspänningarna är rätt ovanligt, men i vissa PA-förstärkare förekomer det så att den andra kanalen skall kunna fortsätta spela om en brinner upp och blir kortslutning.
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

En tanke.

Finns det ingenting negativt med att ha för många säkringar? Hifi-nördar pratar ju om att man måste ha specialtillverkade säkringar av guld osv. Även om jag ställer mig ytterst tveksam till att skillnaden är hörbar, kanske det inte är bra att ha allt för många säkringar? Någon som testat läst om detta?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Kimmen, intressant att höra!
Jag sätter en säkring på transformatorns primär (redan gjort) + att jag avsäkrar sekundärerna innan likriktarbryggan!

Kanske bygger jag även ett högtalarskydd senare, jag tror det är bra att ha om något skulle gå riktigt snett.
Man vill ju inte grilla högtalaren med DC bara för att förstärkaren flippar ur... :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

perco, jag tror det är såhär:
Musik är väldigt dynamisk. Jag spelar nog bara på en medeleffekt på några watt när jag spelar högt. Kanske 10W medel när det är riktigt högt .
Men i de kortvariga effekttopparna går det åt mycket mer effekt (kortvarigt) och då kan det rusa strömpulser på 10-tals ampere i nätdelen.
För att inte få för höga spänningsfall i ledarna så valde jag tjocka ledare.
Dessutom planerade jag så att jag skulle kunna ha så korta kablar som möjligt... Det tror jag är bra.

Om man drar långa kablar till en kondensator så försämrar man dess prestanda nämligen. ESR blir högre tror jag...

Jag tänker att säkringar gör ungefär samma sak om man har alldeles för många. Typ flera i serie :o
Säkringar har ju en tunn ledare...

Att ha matningsspänning på samma kort kan nog vara bra det... Jag har sett att peranders gjorde så på sin gainclone.

Det finns folk som kan det här bättre än mig såklart! :)

ps. Det blir inga audiofilsäkringar på detta bygge! Tycker att elfas vanliga verkar bra :)
Borre

Inlägg av Borre »

Jag har säkringar på primär och sekundärerna, innan likriktarbryggan.

Förresten Olle, vet du om att man kan editera sina inlägg? ;)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Editera inlägg kan man göra, men det blev väl bra såhär. Inläggen handlar ju om olika saker... :)

Edit: Jag kommer köra säkring på primär och sekundär som ni föreslår! :)

Edit2: Visst får man montera ringkärnetransformatorer på varandra på det här viset?

Bild

Det finns mindre lyckade sätt att montera ringkärnor på nämligen. Man får inte kortsluta magnetfälten...
Men det här borde gå bra va?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Bild

Har kapat upp kylflänsar idag till det stora steget som ska bli internt bryggkopplat. :)
Det går under arbetsnamnet supermegapower! :mrgreen:
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Om du får en ledande slinga genom hålet i transformatorn blir det kortslutning, exempelvis om du skruvar fast båda ändarna av stången i metallchassiet. Men att montera dem på varandra är inget problem!
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

mr.olle.norell Du kanske har förklarat detta innan men jag måste ha missat det i så fall, varför måste du ha 2 transformatorer går det inte med en stor med 2 sekundärsidor alltså typ 1000VA 2X24V?
Eller du kanske hade dessa bägge innan en enkel förklaring XD?

Mycket snygga byggen du gör :tumupp: :tumupp: :bravo:

Jag hoppas jag får hem mina lm3886 kretsar snart så man kan komma igång med byggandet.
Jag tror att jag ska börja med att bygga en 150W mono förstärkare men få se har inte riktigt bestämt mig än.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En idé kan vara att skydda mot brand och personskada mha säkringar. Medan man skyddar elektroniken med ett elektroniskt övervakningssystem "om inte spänning X och Y finns, shutdown" ;)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Kimmen: Bra, då monterar jag dem på varandra! Tänkte bara kolla för säkerhets skull.

Slatte: Precis, jag hade trafosarna från början :) Det är två st ringkärnor med enkel sekundär och dryga 300VA.
De kommer ifrån gamla batteriladdare från början. Gissningsvis 24V blybatterier...
Återanvändning är bra! :)

Så du ska bygga något liknande alltså! Ser fram emot en tråd om det! :)

Blueint, inte sjutton behöver jag bygga något sorts övervakningssystem?
Tolkar den glada gubben som att det var lite skoj :)
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

Hur har du gjort och hur kommer du göra på din senaste skapelse när det kommer till strömförsörjning? Kör du Snubberized? Något schema att dela med dig av?
Skriv svar