Nixie klocka uppbyggd av reläer - decimal-räknare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tactac120

Nixie klocka uppbyggd av reläer - decimal-räknare?

Inlägg av tactac120 »

Hej!

Jag är en som ÄLSKAR, det klickande ljudet av reläer, och därför ska det byggas en nixieklocka byggd på relän.

Till hjälp använder jag mig av detta dokument:
http://www.retards.org/library/technolo ... ounter.pdf

Men istället för att bygga en binär räknare, och en decimal-decoder för varje siffra, (som skulle kräva en h*lvetes massa relän), tänkte jag bygga en decimal-räknare, typ som 4017. Men innan jag lägger ned tid på att rita upp ett schema på detta, frågar jag först er om någon vet något schema på en decimal-räknare som är baserad på relän? Det ska vara en räknare med en klockingång och utgångar 0-9, det är det enda som krävs.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Nixie klocka uppbyggd av reläer - decimal-räknare?

Inlägg av prototypen »

Tycker du ska byta nick till "tictac120"

Jag önskar bara lycka till och fortsätter att förundra mig att en mekanisk telefonväxel ÖHT fungerade.

Protte
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Det vore ju snyggt att göra detta med stegreläer... =)

I vilket fall som helst så "måste" du ju använda rejäla reläer modell äldre, det är ju inte alls lika coolt med moderna kretskortsmonterade som att montera reläer på en montageplåt och sno ihop kopplingarna på lödstöd... =)

Frågan är annars om inte det blir en binärräknare och en bin2dec avkodning oavsett hur man försöker bygga en decimalräknare, iaf om man försöker optimera lite.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Är dioder tillåtna i din konstruktion? Selenlikriktare har ju funnits ett tag så jag tycker det borde vara OK. :)

Själv tycker jag fjärrstyrningen som de använde på järnvägen var rätt häftig. Manövrer och indikationer skickades seriellt över 2 ledare. Uppbygt med reläer, kondensatorer, motstånd, (selen)likriktare. En av apparaterna innehöll dock _en_ transistor! :P

Speciellt ljudet. Trycker man på knapparna för att slå in en kod så klickar det lite från registren och sen när man trycker på verkställighetsknappen [!] så låter det ungefär trrrrrrr-trrrrrrr-trrrrrr-trrrrrr-.... och några enstaka klickanden sekunden efter.
tactac120

Inlägg av tactac120 »

Jag håller med dig om att äldre större reläer är häftigare, men de drar så mycket ström. Isåfall, kan man använda ett datoragg?
Tänkte från början använda mig av kretskortsmonterade 5volts reläer. Men, du ändrade på mina tankar. :wink:
Är inte de större reläerna ganska så dyra? Vart kan man få tag på dem på ett billigt ställe? :humf:

Det blir GANSKA så jobbigt att rita upp ett schema över en decimalräknare, så jag bygger en BCD räknare och en decimal decoder istället.
Jag tänker använda mig utav fyra nixierör (minuter och timmar). Om jag hade mer skulle de gå till sekunder, men, ja.
Därav skippas två bin2dec. =) -16 st reläer
När jag ska dela 50hz:en till 1hz, klarar relän att slå så fort? Eller är jag tvungen att använda mig av en IC-krets? Kommer det inte att låta ganska så högt om det används relän? Typ ett högljudt zurrande ljud?
Okej, så om alla reläer är "fyr-switchade", kommer hela projektet att bestå av runt:

74 st relän (IC:s används som 50hz delare).
90 st relän (Relän används som 50hz delare).

Vad tycker ni? Kommer det att fungera? :humm:

EDIT:

Japp, dioder kommer att användas. 6 stycken 1N4007 kommer att användas för att resetta och klocka räknarna rätt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men självklart ska du INTE använda en IC för att dela 50Hz, använd en synkronmotor med växellåda och en u-brytare.

Protte
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

håller med, att blanda in en IC känns ju lite öh.. ja hädelse.

Jag hittade f.ö nåt slags chassi med massor av reläer i skroten för nåt år sedan, såg lite telestation ut, vilket kan ha varit fallet då jag även räddade lite andra grejer som såg ut att ha suttit i en telestation, nåväl, då hade jag ju lust att plocka hela skåpet och försöka göra nåt kul av det, men det var för tungt och stort..
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Synkronmotor känns ju lite roligare än ic-kretsar :) Men det kanske är fusk? Att göra hela klockan med synkronmotor, utväxlingar och brytare skulle ju gå.

Reedreläer är tillräckligt snabba för att arbeta vid 50Hz (fördröjningstiderna ligger på c:a 1ms). Andra miniatyrreläer kanske också skulle kunna fungera.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Naturligtvis skall Du dela ned nätfrekvensen med en dekatron eller två!
tactac120

Inlägg av tactac120 »

Dekatroner verkar häftiga, ska nog testa det.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

På tal om reläer, kolla på det här:

:P

Eller den här, fast han har fuskat och det är "bara" CPU:n som är byggd med reläer:

Norpan

Inlägg av Norpan »

Och jag som tyckte cpu fläkten väsnas i min dator. :shock:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag vet att det finns en som har byggt en nixie-klocka där hela räknaren är uppbyggd av rör, men jag kan tyvärr inte hitta den.
Istället hittade jag denna sida http://www.electricstuff.co.uk/nixiegallery.html
Det finns två elektromekaniska exempel. En med dekatron och uniselectors:
The timebase uses two vacuum tubes, a dekatron and a thyratron to pulse a relay at 1 Hz, derived from the 50 hz mains frequency. This steps the uniselectors which control six ZM1040 nixies.
Den andra styrs av en synkronmotor.

edit: Här var den!
Bild
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Här är en klocka byggd helt med rör: Länk!

//B1N4RY
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tuffast var nog armbands klockan, den var slimmad.

Protte
Skriv svar