Mobiltelefonprojekt, efterlyser bilder.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
PopUnoNkoK

Mobiltelefonprojekt, efterlyser bilder.

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag har en ide som går ut på att ha en kameramobil kopplad till en pic. Detta paket ska sedan sitta så att kameran är riktad så att man ser gården på vårt sommar ställe. När man skickar ett sms till denna telefon ska picen utföra en sekvens som gör att Mobiltelefonen tar ett kort och mms:ar bilden till mig. Det känns inte som ett helt omöjligt projekt till och med för mina begränsade kunskaper.

I förlägningen skulle det vara läckert om sekvensen utfördes så att MMSet skickades till den telefon där smset skickades.

Jag har dock en fråga:
Jag vet att det är ganska många som har modifierat telefoner så att en microprocessor kan "trycka" på knapparna.
Hur har ni löst det i praktiken? Optokopplare, transistor eller relä? Eller andra lösningar som jag inte har en aning om?

Skulle även vara intressant att se foton från den modifierade knappsatsen om någon sitter och ruvar på sådana.

Är det någon som gjort ett liknande projekt?

MVH Peter F
Chaos

Re: Mobiltelefonprojekt, efterlyser bilder.

Inlägg av Chaos »

Om du ändå skall använda en microprocessor, varför inte använda AT-kommandon för att tala om för telefonen vad du vill att den ska göra?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Många telefoner tjuvhåller på protokollet. Och många MCU stödjer inte USB-host mode.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Chaos: Vet ej vad AT-kommandon är. Det fina med att använda "knapptryckningar" för mig är att jag förstår precis vad som händer.

Bluint: Svarade du på Chaos? USB-host mode är något jag behöver om jag skulle välja AT-kommandon antar jag.

Tack för svaren.
MVH Peter F
bearing

Inlägg av bearing »

Äldre mobiler kunde kopplas till serieporten på en dator. Jag har lyckats ta emot/skicka SMS med en mikrocontroller kopplad till en gammal Nokia via MAX232.

Det fanns även Nokia-telefoner med egna protokoll minns jag. Värt att kolla upp.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Är det inte lite onödigt omständigt att koppla in en PIC när det finns mycket snabbare processor på plats i telefonen redan?

Vet inte vad för mobil du tänkt använda, men det finns väl möjlighet att skriva egna program på de flesta.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vet ej vad AT-kommandon är.

Och exakt vad är problemet med det ? Där är väl bara att lära sig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hayes_command_set

> USB-host mode är något jag behöver om jag skulle välja AT-kommandon antar jag.

Skickas inte AT-kommandona över en serielänk ? Vad har USB med detta att göra ?
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Ni har säkert rätt i att det "Rätta" sättet är att "prata" med telefonen med hjälp av passande kommandon. Att använda mobilens processor och skriva ett program till den funkar säkert också utmärkt men eftersom jag precis börjat lära mig ASM programmering i Picar så är detta en del i att lära sig och testa.
Givet vis är det bara att försöka lära sig AT-kommandon som Sodjan säger men för tillfället är det på tok för många andra saker i ASM-PIC världen som lockar mycket mer. :)

Så om jag kortar ner min fråga.

Är det någon som testat att "hacka" en telefon så att man med hjälp av en I/O pinne på en microprocessor kan trigga en knapp?
Vad använde ni isådana fall för hårdvara?
Har någon bilder på en sådan modifiering?

Tack för alla svar i alla fall. (Jo, liiite intresserad blev man juh av AT-kommandon när jag snabbläste igenom wikipediasidan)

MVH Peter F
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Frågan är snarare finns det några AT kommandon för att styra/hantera kameran. Jag tvivlar.
Gäller det däremot GSM, GPRS, HDSPA funktioner så är AT+ kommandon absolut läsning. Annat är bara slöseri med tid.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Kameran är absolut det centrala i detta projekt.
MVH Peter F
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Berätta åtminstone vilken mobiltelefonsmodell det handlar om.
Chaos

Inlägg av Chaos »

Ja, det hade varit intressant att veta, eller så skaffar man en lämplig modell som passar ändamålet.

AT+CKPD är i alla fall keypad control hos SonyEricsson och :C skall vara "full press on camera button".
Bara att kolla om mobilen stöder kommandot.

Det "lättaste" är nog att använda microprocessor och AT-kommandon, att skriva egna program till mobilen är nog inte en smal sak direkt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"AT+CKPD=:C " då?

Borde finnas något kommando då att ta bild utan att simulera tangentbordet.
Chaos

Inlägg av Chaos »

blueint skrev:"AT+CKPD=:C " då?
Nånting sånt, ja.
Som dessutom MÅSTE föregås av "AT+CKPD=:F" (camera focus, camera key half press).

Och kanske även "AT+CKPD=:}" (camera lens cover opened) om man inte vill göra det klassiska misstaget :doh:

Men allt beror ju på vilken nalle man har.
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

Skriva program till mobilen är inte jättesvårt sålänge du kan java.

edit, och du inte har någon sådan där äcklig äpple telefon, eller stödjer de java?
Skriv svar