strömreglering elförzinkning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
diman
EF Sponsor

strömreglering elförzinkning

Inlägg av diman »

Har börjat med elförznikning hemma och stötte på problem.
Nej inte kemikalier :-) power supply snarare.

Saken är att vid elförzinkning så är utströmmen direkt relaterad till ytan man pläterar.
Strömmen ska ställas med ca 25-50 mA DC per kvadrattum av ytan.
Och eftersom ingen grej är den andra lik så räknar jag fram utströmmen för varje objekt
jag ska förzinka.

Utspänning ska helst ligga konstant. Hur mycket och hur det varierar vet jag inte riktigt ännu, för olika
källor säger olika. Vissa säger 1.5 V vissa säger 3V och vissa säger t.o.m 12V.
Men alla är eniga i att strömmen ska regleras steglöst beroende på framräknad yta.

Jag har en vanlig DC adapter med insticksmoduler för att ändra volttal.
Finns det något enkelt sätt att kunna reglera utströmmen ? Reostat ? Pottar ? Effektmotsånd ?
Eller är det allra enklast att gå o lägga pengar på ett rejält labbaggregat med ställbara V och A
Användarvisningsbild
T0ny

Re: strömreglering elförzinkning

Inlägg av T0ny »

Du kan inte reglera ström och spänning samtidigt, men du kan reglera den ena och begränsa den andra.
Labbaggregaten reglerar spänningen och begränsar strömmen dvs. om lasten försöker dra högre ström än det inställda tröskelvärdet så sjunker utspänningen.

Det du vill ha är en variabel strömgenerator.

Med ett seriemotstånd och variabel spänning kan du variera strömmen men det blir ingen reglering.
Samma sak om du kopplar en reostat i serie med din DC-adapter (en reostat som klarar någon A är dessutom rätt dyr).

Är din DC-adapter något i stil med Clas Olsson# 32-8529?
Det är väldigt enkelt att bygga om den till labbagg, pluggarna är inget annat än resistorer.
En 10kOhm linjär potentiometer ansluts mha. en tvåpolig stiftlist (2,54mm delning, kvadratiska stift) istället för pluggen.
Resistansen skall minska när du vrider åt höger.

Fast det är fortfarande inte strömreglering.

En strömgenerator går att bygga med L200 eller LM317T
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

ja du... eftersom det finns ingen load eller någorlunda resistans i den processen så kommer det vilja dra så mycket ström som det bara går.. läs - kortslutning :-)
alltså talar vi mycket riktigt om strömbegränsning.. jag formulerade mig nåt dåligt i förra inlägget :-)

alltså.. begränsa strömmen med bibehållen spänning.

samtidigt så måste jag ju kunna sätta de olika gränser som jag räknar fram efter ytan som ska pläteras (beskrivet i inlägget ovan)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Läs T0ny´s svar igen.
Du kan ställa strömmen (begränsa strömmen) och då blir spänningen vad den blir, eller du kan ställa spänningen och då blir strömmen vad den blir.

Det kallas CV (Constant Voltage) eller CC (Constant Curent) mode.
Det går att aldrig att göra ett CVCC egentligen då det bara är korrekt för ett mycket litet område.

U=I*R eller I=U/R

Så för att underlätta ditt labbande så köp ett färdigt labbaggregat 0-15V 50mA-3A av simplaste sort är rätt så billiga faktiskt 699:- på www.kjell.com (999:- för 0-30V/0-3A).

Däremot är jag mera intresserad av själva processen, hur gör man och hur funkar det?
Bilder?
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

okej. jag förstår.

Då är ett redigt labbaggregat ett måste till det här.

Går o köper det med en gång. har faktiskt tittat på kjells alternativ. och den för 999 verkar vara ett vettigt alternativ.

Kommer nog aldrig behöva mer ström än 3A då man kör med ca 25-50 mA per kvadrattum alltså 3A = 3000 mA / 25 mA = 120 kvadrattum.. är helsickes mycket yta för en hemmamekare :-)

processen funkar på så sätt att man har en zinkanod som man kopplar till den positiva terminalen, elektrolyt som kan bestå av olika variationer på zinklösning (zinkklorid, zinksulfat etc...) med olika additiv beroende på önskat resultat. Därefter han man det metallstycket man vill förzinka som kopplas till den negativa terminalen. Lösningen håller med zinkioner som attraheras till det negativt laddade stycket, och zinkanoden släpper ut (fyller på) med ioner in i lösningen.

Mer utförlig beskrivning finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electroplating
http://www.finishing.com/faqs/howworks.html

mer info om just elförzinkning finns här:
http://members.tripod.com/cb750K2/Techn ... ating.html
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har läst på lite.
Det är osannolikt att du skulle behöva över 15V så det mindre räcker gott och väl.
Vart handlar man kemikalierna?
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

precisely :-) så tänker jag oxå.

Jo kemikalierna och zink anoden är rätt svåra o få tag på.
Jag provar mig fram med zinkanoder från biltema (sacrificial anodes, sök på zinkanod på biltemas sida) som enligt biltema har mer än 99.5% ren zink. Men jag är inte riktigt säker på att de duger.
Jag har inte haft möjligheten att göra allting rätt ännu (delvis pga det här med korrekta strömmen) så jag kan inte uttala mig om de anoderna än. Om allt annat är rätt och den enda osäkra länken i kedja är dessa anoder är det ju lättare att se om de duger eller inte.

Därefter är det ju elektrolyten

En liter kan tillverkas av
• 50 g ammoniumsulfat
• 80 g zinksulfat
• 20 g ammoniumklorid
• 1000 ml dest. vatten (batteri vatten på macken)

andra recept kör på zinkklorid
Zinkklorid 95g/l
Kaliumklorid 260g/l
Borsyra 30g/l
Starlite Az Carrier 50ml/l
Starlite Az Brightner 0,5ml/l
detta då som ovan på 1000ml destillerat vatten

men jag tyckte att det tog för mycket tid & energi att jaga fatt i företag som säljer lösa kemikalier som dessa dessutom i dessa små kvantiteter, så jag valde den enkla vägen.
Ringde till ett galvaniseringsverkstad och frågade och jag fick köpa zinkelektrolyt hos dem. Han tvekade men gav till slut och priset blev en schwazwaldtårda för 10l elektrolyt :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

misstänker att för bra och blanka ytor så måste man ha någon form av komplexbildare i lösningen, ammoniak i rätt miljö är en sådan (som första receptet i ovanstende inlägg med två olika ammoniakbaserade kemikalier) , tiosulfater en annan - sedan finns förstås cyanider... men EDTA kan nog också fungera och är mer riskfritt...

alla är dock mer eller mindre beroende av rätt kemisk miljö (PH-värde) för att det inte skall sönderfalla eller sluta fungera och tilläggskemikalierna runtomkring arbetar ofta som buffert för att komplexbildaren skall fungera bra.
Skriv svar