Behöver lite hjälp ang. transistorer och motstånd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Spket

Behöver lite hjälp ang. transistorer och motstånd.

Inlägg av Spket »

Hej på er! Håller på med ett litet projekt med en microcontroller och lite lysdioder osv. Igår när jag tänkte köra igång det hela så brände jag en transistor.
Bild
På bilden ovan så ser ni 3st olika kretsar. Den längst till höger va den jag försökte mig på igår kväll. Som jag förstår det så saknade jag ett motstånd någon stans mellan basen och gnd. Så jag har pillat på två olika versioner (dom andra två på bilden).
Den i mitten är ju rätt lätt.. Motståndet till lysdioden använder jag med samma värde som om jag skulle koppla in den mellan +5v och GND dvs.. (5-3.6)/0.02 = 70 = 82 ohms motsånd. Moståndet på basen blir (5-Ue) / 0.005 = 4.3 / 0.005 = 860 ohm.
Men för att spara komonenter och plats så tänkte jag använda mig av en så kallad emitterförljare (den till vänster). Det är här jag helt kommer av mig? Vilken storlek på motståndet ska jag ha och hur räknar jag ut det? Tittade på denna sida http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=5153 men han använder ju sig av en större spänning på collectorn och så

Edit: Här är databladet till transistorn https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 105513.pdf

Tacksam för hjälp :)
Spket

Re: Behöver lite hjälp ang. transistorer och motstånd.

Inlägg av Spket »

Sätt och läste igenom den där guiden igen.
Blir det här rätt?
Bild
Spänningen till emittern blir väll 5-Ube = 4.3V
Lysdioden drar 20mA
Den ska matas med 3.6V
(4.3 - 3.6) / 0.02 = 35 ohm. Kan detta stämma?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag skulle nog sätta ett motstånd i serie med basen och sedan sätta emittern i jord, lysdiod och seriemotstånd från kollektor till plus. Då räknar du ut seriemotståndet som 5v-minus diodens framspänningsfall/strömmen, typ 68 ohm. Du kan ignorera Vcesat i detta fall.

Basmotståndet: hfe är minst 100, då behöver du 20mA/100 = 200uA för att styra. Vbe är 0,7V ca 4,3V/200uA = 421,5k, ta 22k

Jag förstår din strävan att eliminera komponenter, men utan basmotstånd är risken ganska stor att du eldar upp dfen stackars BC547an...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Emitterföljaren är väldigt känslig för inspänningen från processorn. Den är inte alltid 5.0 volt utan kanske 4.3 - 4,8 volt ... eftersom marginalen är ganska liten mellan lysdiodens spänning och dina 5 volt så tycker jag också att du ska göra som AndersG säger, dvs som bilden i mitten. (Att den till höger brann upp var inte så konstigt. Du kortsluter processorns utgång genom bas-emitter-dioden som har ett spänningsfall på 0.6 volt.)

Basmotståndet är inte så noga - det kan vara allt från 1k till 22k (men 1k är lite onödigt lågt) Jag väljer ofta 10k. Kollektormotståndet är mera noga. 68Ω var ju ett bra förslag, i varje fall inte lägre!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför racka ned på emitterföljaren, om man bara räknar med spänningsfallen så är det en komponentsnål OCH energieffektiv lösning (basströmmen kommer att gå genom lysdioden). Belastningen på utporten blir SÅ låg att man tappar någon mV bara.

Den stackars BC 547 kommer att belastas med mycket låg basström dessutom.
Enda nackdelen är att transistorn inte kommer att gå i bottning och effektförlusten blir liiiite högre.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

prototypen skrev:energieffektiv lösning
och effektförlusten blir liiiite högre.
Blir inte det lite motsägelsefullt? :-)

Är det inte i såna fall vettigare att sätta motståndet på kollektorn och lysdioden från emitter till jord? Då lär väl transistorn i alla fall öppna helt, och all ström går genom lysdioden.

Ok, man behöver ett basmoststånd då också, så det blir ju lika många komponenter som att göra "som vanligt".
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag ställer frågan för att jag själv håller på med liknande beräkningar för
mitt projekt och känner att jag har missat något (igen!) :)
Är inte 22k lite mycket? Behövs det inte 500uA IB för att få en strömförstärkning
på 20ggr bottnad? 8K2?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

strömförstärkning på 20ggr bottnad? 8K2?
Men en 547 har minst 100 i strömförstärkning (hfe)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nerre skrev:
prototypen skrev:energieffektiv lösning
och effektförlusten blir liiiite högre.
Blir inte det lite motsägelsefullt? :-)

Är det inte i såna fall vettigare att sätta motståndet på kollektorn och lysdioden från emitter till jord? Då lär väl transistorn i alla fall öppna helt, och all ström går genom lysdioden.

Ok, man behöver ett basmoststånd då också, så det blir ju lika många komponenter som att göra "som vanligt".

Nej det är inte motsägelsefullt, strömmen på emittern är Ib + Ic, sätter man lysdioden på kollektorn blir strömmen Ic.

Med emitterföljare blir basströmmen = Ic / HFE, alltså så liten som överhuvud taget det går med den transistorn.
Med lysdioden på kollektorn blir basströmmen > Ic/HFEmin + en del till. Denna ström * 5V blir bara förlust.

Att förlusten i TRANSISTORN blir liiite högre kompenseras fullt ut av mindre förlust i LEDmotståndet vid samma ström.
Spänningen kollektor - emitter kommer att öka från ca 0,2 till 0,6 volt vilket kompenseras med ett mindre seriemotstånd till lysdioden

Detta baserar sig på schemat i inlägg 2.

Fikonhasse:
Basströmmen måste vara minst Ic/HFEmin om man kör med kollektormonterad LED och vid 5 V blir det lite mycket med 22K (jag vet då jag fick löda bort 22K och sätta dit 10 på flera kort.)

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Varför racka ned på emitterföljaren

Bara man vet att man har 100% spänning på utgången så är det väl inga problem - eftersom den är en spänningsföljare och inte förstärker spänningen. Har man t.ex. lite mer osäkra utgångar, t.ex. TTL som kanske bara ger 2,4 volt som "etta" så kan det bli lite dåliga omslag. Annars är ju emitterföljaren det allra mest energieffektiva som redan sagts.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Och vem håller på med bipolärTTL idag?

Klippt ur första inlägget <<Håller på med ett litet projekt med en microcontroller >> ALLA microcontrollers är i MOS teknologi så etta är i regionen 4,99 V vid så låga strömmar.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

om du inte belastar den med något annat.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad blir spänning med belastning då?

Protte
Skriv svar