Bygga en luftrenare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Bygga en luftrenare.

Inlägg av orvar-e »

Jag är inte pollen allergiker (och det är jag glad för) men jag skulle ändå vilja ha en luftrenare hemma. Då man som jag renoverar i huset slipar och håller på så blir det en del damm i luften. Vad behöver jag för en hyffsad luftrenare förutom fläkt vilket jag redan har och filer vilket jag inte har. Vad behöver man för filter.
Ja hur gör man?....... behöver ju inte vara nått instrument för sjukvården här.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Bygga en luftrenare.

Inlägg av Henry »

Sågdamm och dylikt kan ju vara väldigt fint av sig i många fall så det blir förstås filter därefter och för att få en acceptabelt snabb filtrering av luften så behövs också hyfsat stora volymer luft skyfflas igenom filtret. Av den anledningen så behöver det då också förstås vara ett hyfsat stort filter så att inte luftgenomströmningen hindras men vet ej var man kan få tag på det men finns säkert på rätt ställen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Anledningen till varför jag skulle kunna tänka mig att bygga en egen luftrenare är att jag har redan nu en fläkt som trycker ner varmluft från övervåningen till källaren. På sommaren har mitt värmesystem en benägenhet att gå i ide och inte jobba särskilt mycket alls, då blir det rätt rått och kallt i källaren, men inte nu med fläkt.
Fläkten sitter i en garderob där även min dator huserar. Så det vore riktigt lyckat att bygga in en luftrenare i garderoben, den kommer liksom inte ta nå golvyta och vara i vägen.

Kan tänka mig att det behövs grovfilter av nån typ. Och sedan ett finfilter av också nån typ. :humm:
Borde det inte finnas utbytbara filter till köksfläktar, tex de köksfläktar som blåser ut luften i köket igen efter att ha filtrerat luften.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara ta vanliga filter för ventilation

lagom för pollen är p7 eller 8, 9 är tätt nog för bakterier

ett vanligt filterpack med ram är nog smidigast, är ca 50x50 cm i ramen och lika djupt i några fickor med material

kolla hos någon ventilationsfirma nära dig
eller större företag eller liknande

förfilter är lämpligt med planfilter på metervara

annars vattenridå för pollen eller joniserare
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Kolla hos Biltema, de kan ha passande kupéfilter till bilar. Många av de är ju även "pollenborttagande" i orginalutförande.
Skriv svar