Ändra på nätaggsschema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
perco

Ändra på nätaggsschema

Inlägg av perco »

Hej!

Försäker vaska fram ett schema på ett stabiliserad nätaggregat till mitt pågående förstärkarbygge. Förtärkaren består av två 150W LM3886-kort.

Jag hade tänkt att använda designen nedan men behöver lite mer kräm. Om jag vill lägga till fler TIP2955 som i bilden längst ner, vad behöver jag göra och hur räknar jag? Behöver jag ändra R1 och R2? Behöver jag lägga till ett mostånd innan varje TIP2955 och vilket värde skall dessa motstånd ha i sådana fall?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Ändra på nätaggsschema

Inlägg av prototypen »

Jag bara undrar lite, är det så dålig undertryckning av brummet (PSRR) på Vcc i 3886 att man måste driva med stabiliserad spänning?

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om 7812 vräker ur sig 1,5 A och HFE är 20 för TIP 2955 så är det på gränsen, men det kommer att funka. Men ska du göra 12V av 34V så blir det mycke värme.

Protte
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

Tack för snabbt svar.

Jag vet inte hur stor skillnad ett stabiliserat nätaggregat gör, men jag har komponenterna så varför inte. Det rekommenderas om man vill ha riktigt bra ljud (Tyvärr är ju HIFI-världen smått religiös så om skillnaden blir märkbar återstår att se).

Förlåt om jag är otydlig, men nätagget kommer matas med två stycken 25V-trafos och jag hade bara tänkt att lägga till en TIP2955, alltså två totalt på den översta designen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

perco skrev:d (Tyvärr är ju HIFI-världen smått religiös så om skillnaden blir märkbar återstår att se).

Sedan vet du väl att de där säkringarna kommer helt att förstöra basåtergivningen, säkert. man måste ha testade säkringar, i Guld.

Protte
Borre

Inlägg av Borre »

Jag anser det vara helt onödigt med reglerad spänning till LM3886 och liknande "chipamps".
Lägg hellre krutet på bra nätdel med stora kondensatorer för så litet ripple som möjligt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ja det blir lite tårta på tårta, förstärkare ska ju vara Uin * k = Uut och PSRR är mer än vad man kan höra.

Protte
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

Borre

Något du testat båda alternativen själv?

prototypen

Det är möjligt att ni har rätt. Men jag har komponenterna så jag testar detta för att se hur det blir.

Men till ursprungsfrågan. Jag provade att göra en PCB-design. Har aldrig tidigare använt Eagle eller gjort en PCB-design för den delen heller. Tip2955 och LM317 ska monteras mot en fläns och de röda banorna kommer vara vanlig kabel som jag löder på ovansidan.

PCB-layout här: http://bayimg.com/lApnKaabh

Vad tror ni?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om du ska löda kabel på ovansidan är en via väldigt smidigt, annars måste du linda runt komponentbenet eller borra större hål på det komponentbenet.

Om du tex flyttar upp pad 3 & 4 kan du dra kopparbanan mellan d5 & d3 utanför dessa och spar därmed en kabel. Det går även att vrida på dessa och dra mellan benen.

Gör också banorna så breda det bara går, det gör bara att mariginalerna ökar så man slipper att peta av dem med pennan.

Sen borde det gå med lite omryddning uppe vid resistorerna att nästan helt undvika kabelbryggor.

Hur du gör är upp till dig ;)

Har gjort en del misstag så man lär sig ju så sakteliga :)
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Tänk på att även likriktardioderna kommer att behöva kylning. Om det är MUR810 som det är på PCB-layouten, som dock bara klarar 8A kontinuerligt, så har de ett framspänningsfall på ca 0,8-0,9V vid 8A. Det gör (0,9V+0,9V)*8A = 14W värme fördelat på de 4 dioderna. Enligt databladet så ökar temperaturen med runt 73 grader per watt utan kylning, så de kommer att släppa ut den magiska röken ganska snabbt. Även effektmotstånd brukar bli rejält varma efter en stund.

Edit: Om det är MUR1560 som i schemat längst upp, så klarar den 15A kontinuerligt, men har istället ett framspänningsfall på 1-1,2V vid 8A,vilket gör ca 19W, eller vid 15A (1,2-1,4V) = 42W fördelat på alla 4 dioderna.
Borre

Inlägg av Borre »

Något du testat båda alternativen själv?

Ja, inte till LM3886 men andra chipamps, kan inte tro att jag kommer prova en reglerad igen.
Kollar du runt lite på diverse forum, tex www.diyaudio.com, ser du att det är väldigt få, för att säga nästan ingen i jämförelse, som använder reglerade nätdelar.

Börja med att göra det så enkelt som möjligt med vältestade och bra konstruktioner för att se om du får det rätt (väldigt lätt att få problem med jordning och liknande med chipamps) och blir nöjd. Därefter kan du börja experimentera med reglerad nätdel och andra saker, då har du även grundkonstruktionen att jämföra med.
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

Borre

Jo jag har kollat rätt mycket på diyaudio innan och precis som du säger kör de flesta ostabiliserat. Dessutom är jag rädd för att jordningen ska strula så det blir nog att följa dina rekommendationer. Jag kan bygga ett lab-agg med prylarna jag har istället.

Men då behöver jag ett par feta kondingar. Jag antar att det är RIFA som gäller. Går det att få billigare än priserna på elfa? Någon som har begagnat liggandes?
Skriv svar