Som rubriken lyder så är det en 3 fas motor, har man tre inkommande faser så kastar man ju bara om två så är saken biff.
Men jag har en (tro jag) 3 ggr 110 volt motor, så då har jag två frågor.
1: Kan jag använda 220 volt mellan faserna till en sådan motor under kortare stunder. Upptill en minut är vad som är intressant.
2: Om jag kopplar in en kondensator på 3:e fasen, är det vara att flytta kondensatorn inkoppling på faserna på motorn typ slänga om två faser som vanligt eller går det inte att ändra riktning med 220 volt och en kondensator?
Ändra rotationsriktning på en 3-fas motor.
-
Mindmapper
Re: Ändra rotationsriktning på en 3-fas motor.
Om den är 110V D-kopplad kan du Y-koppla den till högre spänning. Då bör du kunna köra 230V en kortare stund om inte belastningen är stor.
Vad står på motorplåten?
Det går bra att ändra riktning.
Vad står på motorplåten?
Det går bra att ändra riktning.
Värmebildningen i en 3-fasmotor har inte så mycket med belastningen att göra - värmebildningen påverkas av lasten först när man närma sig cos(fi= 0.7) och däröver - vilket brukar vara märkbelastning och däröver... lägre lastnivå än denna nivå är strömmen ganska konstant (och därmed värmebildning i lindningarna) oavsett last och det är bara fasvinkeln mellan ström och spänning som ändrar sig med lastgrad.
när man går från 110V D-kopplad till 230 V Y-kopplad så är det lite mera höjning än som motsvarar roten ur 3 ggr högre spänning (190V) - är det 50 Hz motor så kan det gå - är det en 60Hz motor som nu drivs med 50 Hz så vete fan - är det amerikansk motor så kan du få risk för järnkärnmättning med uppvärming i järnet och strömrusning i lindningarna och därmed kraftig uppvärmning (även vid obelastad motor). Jänkarna har mindre med järn i sina motorer och brukar få problem med överhettning redan när de kopplas till sin märkspänning fast på 50 Hz istället för 60 Hz.
Var försiktig och kolla att motorn inte blir ohanterligt varm även om den skulle gömmas bort påslagen någon gång även om den är tänkt för intermentent drift.
när man går från 110V D-kopplad till 230 V Y-kopplad så är det lite mera höjning än som motsvarar roten ur 3 ggr högre spänning (190V) - är det 50 Hz motor så kan det gå - är det en 60Hz motor som nu drivs med 50 Hz så vete fan - är det amerikansk motor så kan du få risk för järnkärnmättning med uppvärming i järnet och strömrusning i lindningarna och därmed kraftig uppvärmning (även vid obelastad motor). Jänkarna har mindre med järn i sina motorer och brukar få problem med överhettning redan när de kopplas till sin märkspänning fast på 50 Hz istället för 60 Hz.
Var försiktig och kolla att motorn inte blir ohanterligt varm även om den skulle gömmas bort påslagen någon gång även om den är tänkt för intermentent drift.
Tack för svaren, alltid lika professionella
.
Jag har tänkt köpa några motorer jag hittat på blocket så jag vet inte frekvensen, jag fick annonsören skicka några bilder man han tog ingen på motorplåten så jag känner inte till den optimala frekvensen. Jag ska ta och ringa honom i morgon och fråga.
Bra att det går att ändra riktning, trodde det men var inte säker.
Jag har tänkt köpa några motorer jag hittat på blocket så jag vet inte frekvensen, jag fick annonsören skicka några bilder man han tog ingen på motorplåten så jag känner inte till den optimala frekvensen. Jag ska ta och ringa honom i morgon och fråga.
Bra att det går att ändra riktning, trodde det men var inte säker.
är det 110V motorer så är det _mycket_ stor risk att de är avsedda för 60 Hz och inte 50 Hz. Med andra ord så är det högrisk-köp om du inte kan ordna fram 60 Hz eller eller köra med något lägre spänning (83%) av 190/110V Y/D vid 50Hz-drift om motorn är avsedd för 60Hz.
det finns många grejor som köpts från USA för ofta dyra pengar (som Cray-datorer) som inte har kunnat köras utan att använda stora roterande omformare mellan 50 -> 60 Hz även om man fått till spänningen rätt. Det är en befogad varning att se upp när det gäller motorer och transformatorer/strömförsörjning tillverkade i USA om de skall användas i 50 Hz strömförsörjning. - även kapacitanser mm i strömaggregat är ofta för små om de är tillverkade för 60Hz men används i 50Hz med brum och instabilitet som följd...
dessutom är inte isolering alls lika genomarbetad som europeiska prylar
det finns många grejor som köpts från USA för ofta dyra pengar (som Cray-datorer) som inte har kunnat köras utan att använda stora roterande omformare mellan 50 -> 60 Hz även om man fått till spänningen rätt. Det är en befogad varning att se upp när det gäller motorer och transformatorer/strömförsörjning tillverkade i USA om de skall användas i 50 Hz strömförsörjning. - även kapacitanser mm i strömaggregat är ofta för små om de är tillverkade för 60Hz men används i 50Hz med brum och instabilitet som följd...
dessutom är inte isolering alls lika genomarbetad som europeiska prylar
Nu är motorerna hemma sedan en tid tillbaka. Men jag får inte dem att fungera som det är tänkt. Har en trafo som tar ner spännigen till 127 volt. Motorn är 3-fas, där av problemet, så jag har en motorkonding som tredje fas, fast det hjälpet inte motor surrar ändå inte. Har provat att ta ner 220 volt via en drossel och motorkonding som tredje fas då snurrar motorn som den ska. Men jag tänkte köra lite mer elsäkert o då funkar det inte. Måste jag skaffa en 3-fas trafo för att få det
el-säkert eller är det större motorkondensator som gäller. Den jag har är bara på 1.5 uF.
el-säkert eller är det större motorkondensator som gäller. Den jag har är bara på 1.5 uF.