Håller på med en coilgun och funderar på att använda en tyrstor för att slå på strömmen. Min fråga är därför följande:
De specifikationer som står i tyristorns namn, gäller de endast för kontinuerliga strömmar eller även för korta pulser?
(Kan jag gå högre än angivna 40A utan att grilla den om strömmen bara varar ~10ms)
Här är ett datablad för en (med ett rimligt pirs) :
40TPS12 tyristor 1200V 40A TO247
Thyrisror fråga
-
Mindmapper
Re: Thyrisror fråga
Du har ett värde i databladet som heter ITSM. Om du läser förklaringen till det värdet så har du svaret! 
Det gäller visserligen en sinusform. Det stöten du får är värre så du får gå ner i ström en del.
Det gäller visserligen en sinusform. Det stöten du får är värre så du får gå ner i ström en del.
Tack så mycket för svaret.
Men rätta mig om jag har fel, tyristorn klarar 500A under mindre än 10ms?
Men rätta mig om jag har fel, tyristorn klarar 500A under mindre än 10ms?
-
Mindmapper
Egentligen 600A eftersom du laddar ur en gång och sedan uppehåll.
Men eftersom din ström inte är sinusformad så är det inte riktigt så bra!
Din ström blir pang!!!!! stor på en gång. Om det varit mjukare uppbyggnad av strömmen gäller 500/600A men i ditt fall mindre. Hur mycket mindre vågar jag inte ge mig in på, men det finns säkert någon duktig som kan redogöra för det.
Men eftersom din ström inte är sinusformad så är det inte riktigt så bra!
Din ström blir pang!!!!! stor på en gång. Om det varit mjukare uppbyggnad av strömmen gäller 500/600A men i ditt fall mindre. Hur mycket mindre vågar jag inte ge mig in på, men det finns säkert någon duktig som kan redogöra för det.
- rysshack.se
- EF Sponsor
En fråga, om du fortfarande håller på att bygga en coilgun, en tyristor, den slås på av en puls, sedan släpper den genom ström till den inte får mer ström, om den sätts i en likströmskrets.....
Om du skall göra en coilgun, borde väll spänningen slås från när projektilen kommit till halva spolen ungefär. Annars lär ju spolen ha en motsatt verkan, och vill dra tillbaka projektilen något mot spolen.
Om du skall göra en coilgun, borde väll spänningen slås från när projektilen kommit till halva spolen ungefär. Annars lär ju spolen ha en motsatt verkan, och vill dra tillbaka projektilen något mot spolen.
I princip alltid använder man en kondensatorbank, kapacitansen ordnas så att banken är "tom" när kulan når mittpunkten, man kan även ha mer kapacitans men bör då använda en så kallad "V-Switch" för att kunna stänga av thyristorn för att inte få "suck-back".
Kan även tipsa om att man får "mer ström för pengarna" om man istället köper 30tps12 och kör några såna parallella än att köra en 40tps12.
Kan även tipsa om att man får "mer ström för pengarna" om man istället köper 30tps12 och kör några såna parallella än att köra en 40tps12.