Returned Energy Dump

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Denon99

Returned Energy Dump

Inlägg av Denon99 »

Hej,

Jag har en G540 som jag matar med 48V.
Kör fyra motorer med 2,8 A
Jag använder ett switchat nätagg 1000W.

Jag skulle behöva bygga en krets för att bromsa motorerna och inte överbelasta drivkortet.
På Geckos hemsida finns ritningar på en sådan.
Har dock läst lite här på forumet om en vidareutveckling av Geckos variant.

Tre frågor dyker upp.
1. Jag har jordfelsbrytare. Kan denna lösa ut då man som Gecko uttrycker det tankar av spänningen mot jord med kretsen?
2. Är det någon som har testat Geckos krets? Bra/dålig?
3. Har ni några andra förslag? Finns det färdiga att köpa?

http://www.geckodrive.com/upload/returnedenergydump.pdf
H.O

Re: Returned Energy Dump

Inlägg av H.O »

1) Nej, jordfelsbrytaren ser ingen skillnad på vad det är som belastar nätdelen, den här kretsen eller motorerna eller något annat. Kretsen belastar ju nätaggregatet genom att koppla in en resistor mellan + och -.

2) Nej, jag har inte testat men den fungerar säkert. Jag behövde en för högre spänning så jag konstruerade en egen. Du hittar den här. OBS! Schemat innehåller en liten miss - Pin1 på OP'n skall var kopplad till GND.

3) Det finns ju bromschopper-moduler till frekvensomformare etc att köpa men en sån kostar nog mer än en G540. I övrigt har jag inte sett något off-the-shelf för "hobbybruk".
Denon99

Inlägg av Denon99 »

Hej,

Tack för snabbt svar.

Bara för att kolla så att jag har gjort rätt:
Jag har 230V in i skåpet som är jordat i chassit.
Därefter kopplas nätaggregatet 48V in. Detta verkar vara jordat på (-).
D.v.s. all utrustning (230V och 48V) är jordat till chassit.
Är det ok att göra så?

Gäller svaret på fråga ett (1) även i detta fall?
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, det är OK. Ett PC-aggregat till exempel är kopplat på samma sätt. De svarta trådarna (som är 0V, GND, minus eller vad man vill kalla det för) är internt, i aggregatet, kopplade till chassit som ju blir skyddsjordat när det ansluts till ett jordat vägguttag.

Din jordfelsbrytare sitter ju på aggregatets primärsida, som är (SKA VARA!) galvaniskt skilld från sekundärsidan på aggregatet. Det du (eller tillverkaren av aggregatet) gör när du kopplar (-) till chassi är att "förankra" +48V spänningen i något. Annars skulle den mycket väl kunna "flyta iväg" och vara flera hundra volt över jord. Dvs du har fortfarande 48V mellan + & - på aggregatet men mäter du mellan + och chassi så kan spänningen vara mycket högre (eller lägre, för den delen).

Om du kopplar ihop nollan med chassi på primärsidan däremot DÅ löser jordfelsbrytaren.
Borre

Inlägg av Borre »

2. Jag har testat och använder denna lösning till nätagget för min fräs, inte samma komponenter men principen är den samma. Fungerar mycket bra.
Skriv svar