Ännu en tråd relaterad till min elmoped.
Jag har 4 st fritidsbatterier i moppen och vill kunna ladda var och ett var försig ifall nått batteri håller lite sämre kvalite än nått annat. Därför har jag gjort en ritning hur relärna ska kopplas för att göra detta möjligt, och även gjort en tabell för vilka kontakter som ska vara dragna när.
Frågan som jag har är hur ska jag styra reläna på enklaste sätt, vill ju inte att det uppstår kortslutning så säkringarna går vid nått tillfälle.
Tacksam för hjälp.
När jag läste ditt inlägg fick jag bara ett galen ide.
Om man har 3 batterier eller fler borde man kunna använda ett "shiftregister?" (Ett sådant som gör att man kan skifta tänta dioder t ex) Då kan man ju enkelt växla mellan olika aktiva. Bara en knapp som stegar fram vilket batteri som ska vara inkopplat till en laddare.
Gäller att hålla tungar rätt i mun när man slår om reläerna....
Jag förmodar att systemet inte drar minsta 'tjuvström' i standby-läget - annars kommer inte CTEK att komma ifrån sin 14.4 Volt laddläge inom tid och batteriet blir överladdat.
Du bör också lura CTEK att batteriet jämt är inkopplat även vid omkoppling - blir det ett glapp så uppfattar CTEK att batteriet är ifrånkopplat och när den kopplar till nästa batteri så kanske den får för sig att den är nyansluten och skall laddas upp till 14.4 Volt igen när den kopplas in på nytt - om du klickar runt reläerna 1 ggr i dygnet så kan batteriet bli laddad till 14.4 Volt en gång i dygnet - och det håller dom inte för i långtidsperspektiv.
- Vitsen med CteK är att den inte ligger i floatingladdning på ca 13.6 - 13.8 Volt kontinuerligt utan bara probar spänningen tills den kanske går under 12.6 - 12.7 Volt innan den laddar igen - just för att undvika lägen med 13.6 Volt floatingladdning då floatingladdning förkortar batteriets hållbarheten gentemot att ladda typ 2 ggr om året och resten av tiden oanslutet för en modern AGM-batteri - med floatingladdning så håller det ca 3-5 År kontinuerligt och med 1-2 ggr laddning per år på en AGM-batteri så kan batteriet lätt hålla över 10 år - och det är det sista läget som CTEK försöker efterlikna - men just detta är också lätt att störa...
danielr112 -> Jo jag har också funderat på skiftregister, men vet inte om det är tillräckligt pålitligt.
xxargs-> Jag har inte funderat på det där med matning till kretsen, men det är ju viktigt att ha i beräkning.
C-tek laddare eller inte? Det kanske är lättare att inte ha en sådan då den är så komplex. Laddaren som jag har tänkt ska ge en signal när spänningen över batteriet eller när laddströmmen när en viss punkt, då ska det komma en signal om byte av batteri, när detta har skett 4 ggr så är laddcykeln klar. Och vill jag på börja en ny laddcykel så får jag antingen dra ur stickproppen eller sätta på en timer till matningsspänningen.
Det kanske alltså är bättre att bygga en laddare avsett för detta projekt.
Men först kan man få skiftregister baserad krets så pass pålitligt att man kan använda det i starkströms applikationer?
Eller finns det nått mer lämpligt som inte innefattar programering eller en satans massa dioder av typ 1N4148.