PicKit2 / 16f690

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: PicKit2 / 16f690

Inlägg av AndersG »

Rent matematiskt blir väl 3st parallella 0,1uF egentligen mer exakt 0,3uF (Ctot=C1+C2+C3...).
Precis, borde ha skrivit "ca", hursomhelst så är inte värdet kritiskt.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Vilken tur att man kan fråga här. När man är nybörjare så skall det läsas sy mycket innan man kan börja labba så man hinner tröttna innan man fått en diod att blinka. Nu kan ju det göras lättare än att programmera en pic. Man kan ju köpa en blinkdiod så är allt löst *S*. Som sagt jag tackar för all hjälp som jag kan få.

T,ex att nu lärde jag mig en sak till att 0,1uF = 100nF. Jag sökte på info om Kondingar hela kvällen i går.
Detta stod ingenstans. I alla fall där jag läste. Är då 1 nF = 1000 pF ? ...... gissning.
Jag skall gå in på din sida sodjan o kolla vad du har, så kanske det kommer en beställning strax.

Jag har hittat verktyg hos KoC nu för att få sönder min nokia. Någon som har tittat på hur tangentbordet funkar på en nokia. Hade varit bra om det var som en vanligt tangentbord. ungufär så här 1,2,3 kopplas ihop med a,b,c för att få fram de olika tryckningarna. Vet ej vad det kallas. Om det nu är på detta viset, Är det i så fall smartast att försöka ge dessa signaler genom att koppla in en Transistor där man via pic'en ger en signal till Basen. Sen kopplar man in de 2 andra på T,ex 1 och A eller 3 och B för att skapa en knapptryckning?

Det är lite olikt med komponenter och programmering. kopplar man komponenter så behöver det inte alltid vara exakt. Men programmerar man så tål det inte mycket fel :badgrin:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix

edit: Ja det är korrekt. 1000pf = 1nf
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag skall gå in på din sida sodjan o kolla vad du har,

Finns inget av detta där.

Och angående u, n, p...

Detta har igentligen inte ett smack med kondingar (eller Farad) att göra,
det är bara vanliga SI-prefix. Varför skulle inte 1000 "pico" vara detsamma
som 1 "nano" ? Eller 1000 "nano" vara detsamma som 1 "micro".

Eller för den delen 1000 "Kilo" bara detsamma som 1 "Mega" ? O.s.v...
choppertony

Inlägg av choppertony »

Är då u = Micro ? Och m används i annat sammanhang så det kan inte ha den förkortningen? ChoppertonysTeori *S*
danielr112

Inlägg av danielr112 »

choppertony skrev:Är då u = Micro ? Och m används i annat sammanhang så det kan inte ha den förkortningen? ChoppertonysTeori *S*
Kolla på länken ja la in. Där finns alla förkortningar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Precis och i löpande text skriver man ofta "u" i stället för "µ" då man menar 10 upphöjt i -6
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Är då u = Micro ?

Nja, "mikro". :-)

En sak där jag pesonligen inte är helt överens med den där SI-sidan är
användningen av versaler/gemener (det nämns i och för sig som ett
ändringsförslag på sidan). Tanken är att alla prefix < 1 skrivs med
gemener och de > 1 skriv med versaler. T.ex "Kg" istället för "kg".
Just med K/k kanske det inte spelar så stor roll, men det är ju
en stor skillnad på "M" resp "m".
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Just med K/k kanske det inte spelar så stor roll
Utom då man menar:

k = 1000
K = 1024
choppertony

Inlägg av choppertony »

Hej! Sitter o lieker med min UA7805.Nu har jag provat att koppla in enligt ritningar med kondingar. Matning ett 9V batteri.
kondingarna är märkta 104 som skall vara 100nF. Det spelar ingen roll om jag har tre paralellkopplade på ingången mot Gnd, eller 1 st. värdet blir 6,7V ut.

Nu blev jag helt plötsligt konfunderad.....Jag vet att kondingar kan laddas upp så man får sig en j-el. Men jag vet inte om det är denna sorten. Varför jag blev konfunderad..... jo jag tänkte att jag kontrollmäter mitt 9 voltsbatteri. och får ut 14.4 V. Jag kan nog 17, ta och lägga ner detta testet tills jag hittat en annan voltmeter och kontrollmätt allt igen *S*... Den har funkat klanderfritt innan, så frågan är vad som är rätt o fel.

Kondingarna kan de sitta på vilket håll som helst? Alltså kan man vända de fel?

Fråga nr 2. En analog signal är det som ett motstånd som kan variera sitt motstånd. Och är det alltid så om man säger att man får in en analog signal?

Frågorna är kanske enkla, men är man inte helt 100 på Engelska så kan ju även de lätta grejorna vara svåra.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Din mätare är nog galen ja.

Kondingar märkta med + eller - ska sitta på ett visst håll.

Analog signal är som det låter en analog signal. Tex en en spänning någonstans emellan 0-5v. Digital signal är en 0a eller en 1a. definerad oftast på en analog linje som. 0 = 0-2v 1= 2.1-5v (Grovt exempel)
choppertony

Inlägg av choppertony »

Tackar för bra svar... Det är en stor dag för mig *L*.
Jag har separerat......... Inte med kärringen *S* Jag lossade pic'en från PicKit 2 kopplade in den på min testplatta. Kopplade in power (batteri). Och programmet drog genast igång och funkade som tänkt. Jag får tacka alla som förklarat saker och ting, så att man kunde komma till steg ett. Att få en Pic att köra sitt program och funka utan att vara kopplad till programmeraren eller nätström.

Det blir 1000 frågor till innan jag vet vad jag vill göra. Men det är kul som F-n att mixtra med detta! Tack igen allihop!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Kolla batteriet i multimetern. En del instrument blir lite knepiga när batteriet börjar ge sig.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Det är nog så att batteriet börja ge sig. Såg att kommatecknet knappt syntes så det är nog dags att byta det. Tackar!
choppertony

Inlägg av choppertony »

Nya funderingar. Jag hade tänkt att testa en idé med ett vanligt gammalt Ps2 tangentbord. 5V och Grnd in på kontakten till tangentbordet det är inte så svårt. Sen är det klockfrekvensen som. skall dit oxå. Kan man ta frekvensen som är på en Pic och koppla den där eller skall man trimma ner den frekvensen så lågt som möjligt? Skulle detta räcka för att få en seriell signal tillbaka på datakabeln från tangentbordet vid en knapptryckning??

Det finns ju massor av Engelsk text och det är så mycket så man blir förstoppad då man inte fattar alla termerna.

Man kan ju slakta all elektronik i ett tangentbord och läsa av det som en matris. Men man vill ju lära sig ngt nytt *S*.
Skriv svar