PIC och Protect Bit
PIC och Protect Bit
Jag är nybörjare när det gäller PIC och har skaffat e PICKIT2. Nu har jag gjort några testprogram för 12F509 och har ett par frågor om mode bits.
När jag aktiverar Copy Protect så verkar det inte funka. När jag laddar en HEX fil i PICen så kan jag fortfarande verifiera HEX filen. Det måste väl innebära att det fortfarande går att läsa från PICen fast den har Copy Protect aktiverad? Eller hur funkar det?
Fast Copy Protect är aktiverad och PICKIT programmet säger att PICen är "Protected" så kan jag fortfarande läsa tillbaka HEX filen. Ska det vara så? Och kan jag skydda min kod ytterligare på något sått så att det inte går att "Klona" min PIC?
Eller är det npnting som jag inte fattar?
När jag aktiverar Copy Protect så verkar det inte funka. När jag laddar en HEX fil i PICen så kan jag fortfarande verifiera HEX filen. Det måste väl innebära att det fortfarande går att läsa från PICen fast den har Copy Protect aktiverad? Eller hur funkar det?
Fast Copy Protect är aktiverad och PICKIT programmet säger att PICen är "Protected" så kan jag fortfarande läsa tillbaka HEX filen. Ska det vara så? Och kan jag skydda min kod ytterligare på något sått så att det inte går att "Klona" min PIC?
Eller är det npnting som jag inte fattar?
Re: PIC och Protect Bit
Normalt (d.v.s de flesta programmerare) kör "verify" innan protect bitarna sätts.
> och PICKIT programmet säger att PICen är "Protected" så kan jag fortfarande läsa tillbaka HEX filen.
Du menar i en separat operation efter att programmeringen är avslutad ?
Nja, det ska ju inte gå om protect är på. Jag utgår från att du faktiskt
har tittat i HEX filen! Du kan få en HEX fil med "skräp" också...
> och PICKIT programmet säger att PICen är "Protected" så kan jag fortfarande läsa tillbaka HEX filen.
Du menar i en separat operation efter att programmeringen är avslutad ?
Nja, det ska ju inte gå om protect är på. Jag utgår från att du faktiskt
har tittat i HEX filen! Du kan få en HEX fil med "skräp" också...
Jag kör Verify i en separat efter skrivningen. Tom efter en reboot av datorn Det fubkar fortfarande.
Om jag tittar i HEX filen som jag läser tillbaka i MPLAB programmet ka jag se följande:
Är det skräp?
Line Address Opcode Label Disassembly
1 000 025 MOVWF OSCCAL
2 001 5A3 BSF STATUS, 0x5
3 002 A0A GOTO 0xa
4 003 A5A GOTO 0x5a
Om jag tittar i HEX filen som jag läser tillbaka i MPLAB programmet ka jag se följande:
Är det skräp?
Line Address Opcode Label Disassembly
1 000 025 MOVWF OSCCAL
2 001 5A3 BSF STATUS, 0x5
3 002 A0A GOTO 0xa
4 003 A5A GOTO 0x5a
Senast redigerad av midlet 1 maj 2009, 22:17:49, redigerad totalt 1 gång.
He, 2-3 rader hade kanske varit tillräckligt, du kan plocka bort resten så att inte tråden
blir så svårläst...
Nej, det är inte "skräp", jag menade sekvenser med samma värde, bara ettor eller så.
Du har tydligen inte protect på just den kretsen (med reservation för att
just 12F509 är en base-line modell och jag är lite osäker på hur de fungerar).
Är det någon speciell anledning att du tragglar med en 12F509 ?
blir så svårläst...

Nej, det är inte "skräp", jag menade sekvenser med samma värde, bara ettor eller så.
Du har tydligen inte protect på just den kretsen (med reservation för att
just 12F509 är en base-line modell och jag är lite osäker på hur de fungerar).
Är det någon speciell anledning att du tragglar med en 12F509 ?
Nu är det enklare att läsa
12F509 är mest för att man tar vad som finns i "bra att ha lådan" när Elfa är stängt...
Det konstiga är att PICKIT2 programvaran påstår att PICen är "protected" men läser den ändå med det här resultatet. Men jag får forska vidare. Tack för hjälpen!

12F509 är mest för att man tar vad som finns i "bra att ha lådan" när Elfa är stängt...
Det konstiga är att PICKIT2 programvaran påstår att PICen är "protected" men läser den ändå med det här resultatet. Men jag får forska vidare. Tack för hjälpen!
Jag antar att du har läst/studerat databladet och sett nedanstånde,
speciellt andra stycket. Hur mycket fick du i HEX filen ?
speciellt andra stycket. Hur mycket fick du i HEX filen ?
7.10 Program Verification/Code Protection
If the code protection bit has not been programmed, the on-chip program memory
can be read out for verification purposes.
The first 64 locations and the last location (OSCCAL) can be read, regardless of
the code protection bit setting.
The last memory location can be read regardless of the code protection bit
setting on the PIC12F508/509/ 16F505 devices.
Aha! Nej det har jag inte sett. Men det förklarar ju en del. Jag trodde att alla PICar var ungefär likadana. Tack för hjälpen igen!
Tja, det gick i princip snabbare att hitta det där i databladet än
vad det bör ha tagit att skriva första inlägget...
vad det bör ha tagit att skriva första inlägget...

- Jine
- Kontakt:
Note to future:
Microchips datablad är UNDERBARA och GULD värda.
Det är inge snack om saken! =)
Microchips datablad är UNDERBARA och GULD värda.
Det är inge snack om saken! =)