Hejsan
Har nyligen byggt om mitt 3år gamla laptopbatteri (10.8volt 4400mAa) med 6st fräsa battericeller från http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19770. Batteritiden är nu acceptabla dryga 2 timmar istället för 5-8 minuter som var tidigare.
Problemet är att batteriindikatorn i Windows visar mellan 30-35 timmar kvar till tomt batteri vid fullt batteri. Indikatorn sjunker sedan snabbt efter ca en timmas batterianvändning till 5% kvarvarande drift. Värt att notera är även att "full charge capacity" är uppskattat till 58272mWh och "Design capacity" är 4400mWh.
Någon som har haft liknande problem eller vet en lösning för att lura IC kretsen i batterimodulen att uppskatta batteritiden rätt.
Ombyggnation laptop batteri (liion)
-
danielr112
Re: Ombyggnation laptop batteri (liion)
Hej!
Till många laptops finns det ett speciellt program som man kallibrerar batterimätaren. Spana in tillverkarens sida och se om de har ett sådant alternativt google.
Har själv kört det på mina ett par gånger. Specielt om man byter batteri till ett nytt.
Till många laptops finns det ett speciellt program som man kallibrerar batterimätaren. Spana in tillverkarens sida och se om de har ett sådant alternativt google.
Har själv kört det på mina ett par gånger. Specielt om man byter batteri till ett nytt.
Re: Ombyggnation laptop batteri (liion)
Tack för tipset Daniel
Tyvärr så har inte fujitsu siemens någon programvara för kalibrering av batteriet. Dock så verkar det finnas programvara för att via LPT-porten ändra IC-kretsen, men jag har inte vågat testa.
Tyvärr så har inte fujitsu siemens någon programvara för kalibrering av batteriet. Dock så verkar det finnas programvara för att via LPT-porten ändra IC-kretsen, men jag har inte vågat testa.