Försöker lära mig hur en bipolär chopper drivare fungerar. Jag har hittills förstått att grunden är en H-brygga med ett avkänningsmotstånd (vanligt motstånd?) som känner av strömmen. Är strömmen för hög bryts den och när den kommit ner slås strömmen på igen. Men nu till min fråga, jag förstår inte riktigt hur motståndet känner av strömmen. Kan något vänlig själ förklara detta för mig?
I denna länken, till allmotion, förklarar dem hur chopper drivningen fungerar men om ni kollar på följande bild så förstår jag inte hur motståndet känner av och därmed bryter S1.
EDIT: Jag har ytterligare en fråga, vad är Vf på schemat?
Vf står säkert för V_feedback. Använder man ohms lag Vf = R*I så är spänningen proportionell mot strömmen du vill mäta. Så det är alltså spänningen över mätmotståndet du mäter och styr switcharna S1-S4.
Spänningen Vf från respektive brygga (det går åt två bryggor till en bipolär stegmotor) tas till den negativa ingången på en komparator. Spänningen på den positiva ingången på komparatorn är "börvärdet" för strömmen. Utgången på komparatorerna "vippar" när spänningen över motståndet är lika med eller högre än "börvärdet".
Titta i databladen för klassiska IC som L297 och L6506 så bordfe du se hur det kan fungera.
OP,n eller komparatorn kan inte ohms lag, men den kan jämföra två spänningar. När spänningen över resistorn blir högre än ett inställt värde så kopplas strömmatningen bort och bryggan kortsluter. Man mäter alltså spänningen för att den motsvarar en viss ström, alltså en indirekt mätning. Vill DU veta hur mycket ström det flyter genom resistorn så kan du naturligtvis använda Ohms lag.