Tillverka kyla med plaströr och luft

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Tillverka kyla med plaströr och luft

Inlägg av Tekko »

Jag känner att jag bara måste dela med mej av denna märkliga pryl då jag är mäkta imponerad vad den kan göra.

Någon som hört talas om den så kallade "pulse tube cooler" ? det är 2st rör varav det ena är tomt och det andra innehåller ett regenerativt material tex blyhagel, kopparnät eller rostfri grov "stålull", dessa är i ena änden ihopkollade med en internt flänsförsedd koppar eller mässingsgrej, andra änden av det tomma röret smalnar av till ett tunnt rör av bestämt längd och mynnar ut i en behållare med en viss volym och andra änden av röret innehållande det regenerativa materialet är kopplat till en akustisk tryckkälla tex en kompressor fungeande som en superkraftig högtalare.

Dessa apparater används huvudsakligen som ett alternativ till flytande helium/kväve och kallas därför cryokylare.

Om man tittar närmare så ser man att denna apparat är mycket lik en mycket vanlig och välkändmaskin, nämligen stirlingmotorn, arbetsprincipen är exakt densamma men istället för en displacerkolv som har man en gasmassa som rör sig fram och tillbaka, hur funkar nu detta? jo det tunna röret och behållaren tidigare nämnd står för fasskillnaden istället för en andra kolv och 2st 90grader fasförskutna vevar.

Ok det var den teoretiska delen, dax att gå ner i labbet och ta en närmare titt på denna apparat.
Från vänster sitter drivmotorn för kompressorn samt en elektronisk termometer som visar temperaturen på kylblocket mha en Pt100 givare, poten kontrollerar motorns varvtal via en vfd som skymtas bakom kompressorn och uppepå kompressorn sitter själva kylanordningen:
Bild

På följande bild tar vi en närmare titt på behållaren och röret som får det hela att funka öht:
Bild

Och här ser vi kylblocket med temperatursensorn:
Bild

En bild på varma sidan, monterad på kompressor:
Bild

Och på sista bildern kan man se vfd´n för styrning av motorvarvet samt fläkten som kyler varma sidan, man ser även en del av det smala röret som går till behållaren:
Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Tillverka kyla med plaströr och luft

Inlägg av Fagge »

Välkommen tillbaka Tekko.
Intressant bygge & bra projektbeskrivning!. :)
Har du fått fram några ”coola” resultat ur tempmätaren än?.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Glömde att nämna det ovan. :doh:

Hittils har jag lyckats komma ner till -6.1 grader utan att isolera den kalla delen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Välkommen åter Tekko det har saknats galna experiment ;)

Stirling är mkt intressant! Film vore super!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nu finns en film också, tyvärr nådde jag inte -6.1deg denna körningen, men HÄR finns videon.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Kul att se dina projekt igen Tekko! :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Coolt. :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Välkommen tillbaka Tekko!! har saknat dej :P häftigt projekt :D
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Tekko, det är inte någon som kallat dig för en galen vetenskapsman? Själv får jag vissa vibbar... Om inte annat, så krävs det ett stort mått av intelligens och galenskap för att få saker att fungera i den miljö som jag såg i filmen. När jag såg ljusbågarna och hörde oväsendet så trodde jag faktist att det skulle explodera snart :lol:

Det är inte helt vanliga prylar som du experimenterar med iaf, det är tvivellöst.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Välkommen tillbaka!

Som sagt, äntligen får man se dessa udda projekt igen. När Tekko är i farten vet man att det är något annorlunda och intressant på gång.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Äntligen!!! (Nej jag har ingen rosa träningsoverall)

"Tekko, det är inte någon som kallat dig för en galen vetenskapsman?"

Jag får tankar åt Professor Baltazar eller Professorn "Den makalösa manicken"
Tekko

Inlägg av Tekko »

Detta började egentligen som ett experiment, men det har pågått under såpass lång tid nu att det verkar ha blitt ett projekt av det istället. :humm:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag förstår. Du skulle ju bara "testa"; och nu kretsar hela ditt liv kring den makalösa manicken! :lol:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Äheum... är inte nästan alla här i EF lite av tomtar/galna proffessorstypen som gärna provar på saker utanför standard svenssonsysselsättningen framför TV:n - om man har tid och väl kommer igång och inte bara drömmer om det...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag är smått säker på att du har helt rätt. :)

Tekko:
Mycket intressant projekt och väldigt kul att du är tillbaka! :tumupp: :tumupp:

Instämmer för övrigt med Fräsen. Grejjen är inte att det är lite rörigt (vem har det inte rörigt?), utan att du har koll på allt. Att du lyckas. Det kräver en hel del "uppe på kontoret"!
Det är frågan om jag ens hade lyckats få motorn att sitta med en tving. För att inte tala om sladden som går ner brevid motoraxeln. Swosch och så hade allt flugit iväg. :D
Skriv svar