Jag hittade en komponent i en skrotad skrivare som jag TROR jag skulle ha nytta av.
Så här ser den ut.
Den verkar ju känna av när nåt passerar genom "käftarna". Troligen optiskt. Jag ser små slitsar i innerväggarna där ir-ljus kanske släpps ut och in?!
På undersidan finns fyra ben. Beteckningar saknas. En markering med en blå prick finns på det ena benet och på toppen av det andra finns en diodsymbol.
principen är som en optokopplare, dvs en lysdiod som man matar 10 - 20 mA igenom och en fotodiod eller fototransistor som ljusdetektor.
Vet du hur en sådan fungerar och kan mäta upp den för att identifiera pinnarna så kan du också mäta upp denna optogaffel
försök se om det är en smal slits i den - då har förmodligen gått en 'zebra' plastband eller hjul igenom denna för att hålla reda på positioner i olika rörelser.
Det är med stor sannolikhet inte en sådan för plastband och förmodligen inte till slitshjul heller då detta verkar ha varit en hyfsat modern skrivare vilket jag baserar på BGA:n uppe till höger. Läsgafflarna för plastbandet är uppbyggda lite annorlunda är smalare och sitter inte där denna sitter utan där bläckpatronerna är. Denna ser jag som en helt vanligt läsgaffel och även många av dessa har slitsar i sig, de som detekterar plastbandet har en väldigt small öppning som inte är många ggr större än vad bandet är tjockt för att det skall ligga dikt an mot fotodioderna. Strecken är extremt tunna speciellt på högupplösande skrivare och är bandet för långt ifrån så går det inte att urskilja strecken.
Ser man på denna på bilden så ser man markeringen för en diod till höger och detta är lysdioden, om det sedan är en fotortransistor eller fotodiod till vänster får man testa sig fram till.
Det brukar också finnas några fler optogafflar för att kolla papperstransport mm. med tillhörande mekaniska detaljer som viftar förbi i gaffeln - förmodligen är det en sådan gaffel...
Så sant. Enkla läsgafflar används tex för att säga till skrivaren att ett papper har matats fram och när läsgaffeln detekterar papperet mha en meknaisk slutare så används den signalen som referenspunkt för att veta exakt var papperets början är.
Jag visste ju ungefär vad det var, men inte vad komponenten kallades. Tyvärr får jag den inte att funka. Jag kopplar den sida som är markerad med en diod till 5V via ett stömbegränsande motstånd på 220ohm....men får ingen ström att gå igenom. Jag har polvänt, men med samma resultat.
Den kanske är sönder, lite otroligt bara att båda som fanns i skrivaren skulle vara sönder....hmmm...